چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦

مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.



  چاپ        ارسال به دوست

درباره مــا

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدّس

 

 

باسمه تعالی

مقدمه:

شکل‌گیری نهادهای کارآمد در مراکز پویایی هم‌چون جامعه المصطفی العالمیه در عین دقت و جامعیت، نیازمند نگاه تحول‌گرایانه و مبتنی بر بازتولید فکر نوین دینی در جهان معاصر است. بازتولید فکر نوین دینی در جهان معاصر که برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالیو ریاست محترم المصطفی دام عزهاست، سرمشتق فعالیت‌های مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس قرار گرفته است.

مرکز پژوهشی مشهد با توجه به هم‌جواری با بارگاه ملکوتی و قطب معرفتی علمی حضرت ثامن الحجج علیه السلامو بهره‌گیری از ظرفیت علمی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس، با برخورداری از پژوهشگران توانمند در سال 1392 تأسیس گردید.

اهداف:

·        ساماندهی پژوهش‌های تخصصی با رویکرد تولید علم.

·        نظریه‌پردازی و نوآوری‌های علمی پژوهشی.

·        ارائه راه‌کارهای علمی با پژوهش‌های کاربردی در راستای رفع نیازهای داخلی و بین‌المللی جامعه المصطفی العالمیه.

·        حرکت در جهت فراهم‌سازی مرجعیت علمی جامعه المصطفی العالمیه.

گروه‌های علمی پژوهشی مرکز پژوهشی مشهد:

الف) گروه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی و آینده‌پژوهی:

این گروه با بهره‌گیری از فرمایشات مقام معظم رهبریمد ظله العالیتلاش می‌نماید با نگرشی راهبردی و ایجاد بستری مناسب، تلاشی علمی و فراگیر در جهت تدوین مبانی علمی نظام‌ها و الگوهای عینی جامعه اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی انجام دهد.

هدف عینی این گروه بر مبنای چشم‌انداز ترسیم شده عبارت است از:

« بررسی شاخصه‌های جامعه اسلامی بر اساس متون دینی »

ب) گروه علمی پژوهشی گفت‌وگوی ادیان:

می‌توان گفت که دین از ارکان و مقوم فرهنگ‌های پیشرو بوده و هست و شناخت دقیق و درک عمیق از دین، اندیشه‌ها و فرهنگ‌های دینی، اهمیت فراوانی دارد. رشد ارتباطات، پیشرفت دانش و سربرآوردن مکتب‌های رقیب فکری در جهان جدید، دین‌داران را به چالشی بزرگ فراخوانده است و تمامی پیروان ادیان به یک اندازه در این چالش سهیم هستند. بنابراین مسلم است که گفت‌وگوی بین دینی در این رویارویی و تقابل، مهم و راه‌گشا می‌باشد. حال، مهم‌ترین دستاورد گفت‌وگو زمانی حاصل خواهد شد که هدف‌های مشترک عملی و نظری میان طرفین گفت‌وگو را در نظر آوریم و به درک اندیشه‌های یکدیگر در فضایی آرام و مترقی اهتمام داشته باشیم. در نتیجه گفت‌وگوی ادیان زمینه‌ساز گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها خواهد شد. در فضای گفت‌وگو، با احترام متقابل و به دور از تخریب، محیط را برای بیان آزادانه عقاید و باورها جهت رسیدن به معنویتی والاتر فراهم آوریم تا در این محیط، ظرفیت‌های ناشناخته دین اسلام را معرفی کنیم و درکی همدلانه از ادیان الهی بدست آوریم.

هدف عینی گروه بر مبنای چشم‌انداز ترسیم شده عبارت است از:

« بررسی مبانی گفت‌وگوی ادیان با رویکرد کلامی، فلسفی و فقهی »

ج) گروه علمی پژوهشی مطالعات منطقه‌ای:

برای شناخت جریانات اسلامی در آسیای میانه و آسیانه شرقی و شناخت فرصت‌ها و تهدیدها، نیازمند جریان‌شناسی دینی و ارتباط مستمر با کشورهای هدف هستیم.

هدف عینی گروه بر مبنای چشم‌انداز ترسیم شده عبارت است از:

« مطالعات جریان‌شناسی مذهبی با تأکید بر جریان‌های اسلامی »


١٣:١٥ - يکشنبه ٢٨ آذر ١٣٩٥    /    شماره : ٧٥٤٣٠    /    تعداد نمایش : ٤٨١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125