جمعه ٠٦ مرداد ١٣٩٦

مقالات

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
حسب دستور ریاست محترم جامعه المصطفی العالمیه حضرت آیت‌الله اعرافی مبنی بر واگذاری بخشی از تدوین و بازنگری متون درسی به مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس و ضرورت آشنایی اساتید محترم با اصول و استانداردهای تدوین متن، کارگاه سه‌روزه از 26 الی 28 تیرماه با عنوان «آشنایی با اصول و مبانی تدوین متون درسی» در ساختمان ستاد مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس از سوی مرکز پژوهشی برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن رضایی مدیرکل دفتر تدوین متون درسی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و جناب آقای دکتر سید امیر هاشمی کارشناس مسئول این اداره، تدریس در این کارگاه را به عهده داشتند. افتتاحیه این کارگاه با حضور ارزشمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی معاون محترم آموزش جامعه المصطفی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس برگزار گردید.

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
در دو یادداشت قبلی بیان شد که جامعه دینی جامعه‌ای است که بینش، اندیشه و انگیزه الهی نقش تعین کننده در اعمال، افکار، رفتار و مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته و به‌تبع آن در ساختارها، نهادها و کارکردهای آن‌ها می‌تواند داشته باشد. و اصل و قاعده در جامعه دینی انتخاب است و یک دلیل برای آن آورده شد. در این یادداشت به دلیل دوم اشاره می شود.

حسن توسلی - گفت و گوی ادیان
یکی از مهم‌ترین منابع جهت فهم معارف دینی و چارچوب‌های نظری دین اسلام بر اساس مکتب اهل‌البیت علیهم السلام و وبه ویژه امام علی علیه السلام، فهم و استنباط یکی از استوانه‌های حکمت اسلامی معاصر، مرحوم علامه محمدتقی جعفری است. نویسنده در این یادداشت می کوشد تا مبانی انسان شناسی نهج البلاغه را را از طریق شرح نهج البلاغه علامه جعفری بنمایاند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
ویژگی شاخص عرصه تحقیقات دینی، وجود اختلاف‌نظر فراگیر و ظاهراً دیر درمان در آن است. با اتخاذ هر موضعی در قبال پرسش‌های اساسی دینی، با گروه عظیمی از افراد بسیار آگاه و هوشمند، مخالفت می‌کنیم. وجود پدیده شایع اختلاف‌نظر دینی موجب طرح پرسش‌های فلسفی مختلفی می‌شود. یکی از آن‌ها پرسشی است که در عرصه فلسفه سیاسی مطرح می‌شود: آیا در جامعه‌ای کثرت‌گرا که مشخصه آن وجود تنوع و اغلب تعارض در بین اعتقادات دینی است، ممکن است برداشت‌های دینی از خوبی و درستی، مبنای مشروعی برای عقاید سیاسی باشد؟ آيا اختلاف‌نظر دینی پایدار با این اعتقاد مسیحیان و بسیاری از دیگر خداباوران سازگار است؟ تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت‌شناختی‌ای است که اختلاف‌نظر دینی به وجود می‌آورد.

رضا اکبری - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
از زمانی که علوم مدرن پا به عرصه هستی در جهان معرفت نهاد؛ یکی از شعارها و بلکه کانون اصلی آن؛ عینیت و ممانعت از ورود ارزش­‌های اخلاقی، سیاسی پژوهشگر در موضوع مطالعه پذیرفته شد. عینیت‌گرایی علم به‌عنوان یکی از ویژگی­‌های متمایزکننده علم از شبه‌علم و معرفت­های کاذب تا نیمه‌­های قرن بیستم دوام آورد؛ ولی با چرخش­‌های پارادایمی نیمه دوم قرن؛ در فلسفه علم و نیز حضور قدرتمند جامعه­‌شناسیِ معرفت؛ با چالش مواجه گردید.



  چاپ        ارسال به دوست

درباره مــا

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدّس

 

 

باسمه تعالی

مقدمه:

شکل‌گیری نهادهای کارآمد در مراکز پویایی هم‌چون جامعه المصطفی العالمیه در عین دقت و جامعیت، نیازمند نگاه تحول‌گرایانه و مبتنی بر بازتولید فکر نوین دینی در جهان معاصر است. بازتولید فکر نوین دینی در جهان معاصر که برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالیو ریاست محترم المصطفی دام عزهاست، سرمشتق فعالیت‌های مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس قرار گرفته است.

مرکز پژوهشی مشهد با توجه به هم‌جواری با بارگاه ملکوتی و قطب معرفتی علمی حضرت ثامن الحجج علیه السلامو بهره‌گیری از ظرفیت علمی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس، با برخورداری از پژوهشگران توانمند در سال 1392 تأسیس گردید.

اهداف:

·        ساماندهی پژوهش‌های تخصصی با رویکرد تولید علم.

·        نظریه‌پردازی و نوآوری‌های علمی پژوهشی.

·        ارائه راه‌کارهای علمی با پژوهش‌های کاربردی در راستای رفع نیازهای داخلی و بین‌المللی جامعه المصطفی العالمیه.

·        حرکت در جهت فراهم‌سازی مرجعیت علمی جامعه المصطفی العالمیه.

گروه‌های علمی پژوهشی مرکز پژوهشی مشهد:

الف) گروه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی و آینده‌پژوهی:

این گروه با بهره‌گیری از فرمایشات مقام معظم رهبریمد ظله العالیتلاش می‌نماید با نگرشی راهبردی و ایجاد بستری مناسب، تلاشی علمی و فراگیر در جهت تدوین مبانی علمی نظام‌ها و الگوهای عینی جامعه اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی انجام دهد.

هدف عینی این گروه بر مبنای چشم‌انداز ترسیم شده عبارت است از:

« بررسی شاخصه‌های جامعه اسلامی بر اساس متون دینی »

ب) گروه علمی پژوهشی گفت‌وگوی ادیان:

می‌توان گفت که دین از ارکان و مقوم فرهنگ‌های پیشرو بوده و هست و شناخت دقیق و درک عمیق از دین، اندیشه‌ها و فرهنگ‌های دینی، اهمیت فراوانی دارد. رشد ارتباطات، پیشرفت دانش و سربرآوردن مکتب‌های رقیب فکری در جهان جدید، دین‌داران را به چالشی بزرگ فراخوانده است و تمامی پیروان ادیان به یک اندازه در این چالش سهیم هستند. بنابراین مسلم است که گفت‌وگوی بین دینی در این رویارویی و تقابل، مهم و راه‌گشا می‌باشد. حال، مهم‌ترین دستاورد گفت‌وگو زمانی حاصل خواهد شد که هدف‌های مشترک عملی و نظری میان طرفین گفت‌وگو را در نظر آوریم و به درک اندیشه‌های یکدیگر در فضایی آرام و مترقی اهتمام داشته باشیم. در نتیجه گفت‌وگوی ادیان زمینه‌ساز گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها خواهد شد. در فضای گفت‌وگو، با احترام متقابل و به دور از تخریب، محیط را برای بیان آزادانه عقاید و باورها جهت رسیدن به معنویتی والاتر فراهم آوریم تا در این محیط، ظرفیت‌های ناشناخته دین اسلام را معرفی کنیم و درکی همدلانه از ادیان الهی بدست آوریم.

هدف عینی گروه بر مبنای چشم‌انداز ترسیم شده عبارت است از:

« بررسی مبانی گفت‌وگوی ادیان با رویکرد کلامی، فلسفی و فقهی »

ج) گروه علمی پژوهشی مطالعات منطقه‌ای:

برای شناخت جریانات اسلامی در آسیای میانه و آسیانه شرقی و شناخت فرصت‌ها و تهدیدها، نیازمند جریان‌شناسی دینی و ارتباط مستمر با کشورهای هدف هستیم.

هدف عینی گروه بر مبنای چشم‌انداز ترسیم شده عبارت است از:

« مطالعات جریان‌شناسی مذهبی با تأکید بر جریان‌های اسلامی »


١٣:١٥ - يکشنبه ٢٨ آذر ١٣٩٥    /    شماره : ٧٥٤٣٠    /    تعداد نمایش : ٣٤٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125