چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦

مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.



  چاپ        ارسال به دوست

درباره

ضوابط و آیین نامه ها

1.        همکاری با مرکز پژوهشی، به صورت همکار پژوهشی یا پژوهشگر مدعو خواهد بود.

2.        فعالیت‌های پژوهشگران همکار، در قالب پروژه‌های تعریف شده، همکاری علمی در رابطه با سایت مرکز پژوهشی و امور محوله از سوی مرکز پژوهشی خواهد بود.

3.        انجام و فرجام تحقیقات باید زیر نظر گروه علمی پژوهشی مربوطه باشد.

4.        پرداخت حق‌الزحمه ماهیانه ( پروژه و سایت ) پس از تأیید مدیر گروه مربوطه بر اساس صفحات تحویلیِ طبق قرارداد در پایان هر ماه خواهد بود.

5.        حضور پژوهشگر همکار، معادل 100 ساعت در ماه است که 80 ساعت جهت پروژه پژوهشی و 20 ساعت جهت امور سایت مرکز پژوهشی است.

تبصره 1: ساعت کار تا 120 ساعت قابل افزایش است که 20 ساعت اضافی به صورت شناور اختصاص به کارهایی دارد که از جانب مرکز پژوهشی محول خواهد شد.

تبصره 2: حداقل نیمی از ساعات سقف قرارداد پژوهشگر باید در نوبت صبح باشد و مازاد بر آن، جزء امتیازات ارزشیابی قرار می‌گیرد.

تبصره 3: حضور پژوهشگران باید در تالار محققان مرکز پژوهشی باشد و حضور در سایر کتابخانه‌های مورد نیاز، باید با هماهنگی مرکز پژوهشی باشد.

6.        مرکز پژوهشی نسبت به اضافه‌کاری پژوهشگران محترم ( خارج از سقف تعیین شده )، تعهدی ندارد.

7.        در صورت عدم حضور بر طبق برنامه، پژوهشگر موظف است بر اساس مقررات، با ارسال نامه به کارشناس گروه مربوطه، نسبت به گرفتن مرخصی از رئیس مرکز اقدام نماید.

8.        پژوهشگر باید برنامه هفتگی حضور خود را به تفکیک روز و ساعت برای کارشناس گروه مربوطه ارسال نماید.

9.        پژوهشگر باید صفحات تألیفی خود را بر اساس قرارداد، در پایان هر ماه برای کارشناس گروه مربوطه ارسال نماید.

تبصره: در صورتیکه پژوهشگر در شروع پروژه نیاز به فیش برداری و ... داشته باشد، با توجه به نوع پروژه پژوهشی ( بنیادی، توسعه‌ای، کاربردی، میدانی ) و با تشخیص مدیر گروه مربوطه زمان تحویل صفحات پروژه، حداکثر یک ماه بعد از عقد قرارداد است.

10.     هر صفحه تألیفی باید 300 کلمه‌ای باشد و بر اساس نُرم پژوهش معاونت محترم قم پرداخت خواهد شد.

11.     تعداد حداقل و حداکثر صفحات، تعداد منابع استفاده شده، کیفیت و کمیت جامعه آماری برای تحقیقات کمّی، نوع و شیوه نرم‌افزارهای استفاده شده، میزان مجاز کپی‌برداری از سایر منابع، شیوه ارائه رفرنس‌ها و منابع، رعایت شیوه‌نامه تحقیق ارائه شده باید مورد تأیید مدیر گروه مربوطه باشد.

12.     پرداخت مبلغ کامل قرارداد پژوهشگران مدعو، منوط به دفاع محقق از تحقیق خود با تعیین استاد یا اساتید داور و موفقیت در دفاع خواهد بود.

13.     پژوهشگران مرکز موظف هستند دو بار در سال، پروژه خود را در قالب کنفرانس ارائه دهند.

14.     چاپ مقالات و نوشته‌هایی که در مرکز انجام شده در نشریات و ارائه آن‌ها در همایش‌ها، بدون اجازه مرکز پژوهشی ممنوع است.

15.     ارائه خلاصه پروژه جهت ترجمه به زبان انگلیسی و عربی و نشر در سایت مرکز پژوهشی الزامی است.

16.     هرگونه ملاحظات و تغییرات مربوط به عملکرد پژوهشگران باید به تأیید رئیس مرکز برسد.

17.     پژوهشگر متعهد مي‌گردد كه وظايف محوله را شخصاً تحت نظر مدیر گروه مربوطه به انجام رسانده و از هر جهت تابع مقررات جامعه بوده و حق‌ واگذاري موضوع پروژه را به ديگري ندارد.

18.     رعايت شؤون اداري ـ شغلي و شعائر اسلامي و كليه مقررات اداري جامعه الزامي است.

19.     مرکز پژوهشی هيچ‌گونه تعهدي جز موارد تصريح شده از قبيل استخدام، تجديد قرارداد همکاری، بيمه و ساير موارد را ندارد.

20.     ضوابط قرارداد رسمی، با امضاء ریاست محترم مجتمع خواهد بود.


٠٨:١٧ - سه شنبه ١٥ تير ١٣٩٥    /    شماره : ٧٥٤٣٩    /    تعداد نمایش : ٢٥٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125