سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦

مقالات

پژوهش مدرسه عالی خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران، نشست «آشنایی با مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد و فعالیت‌های این مرکز» را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده؛ رئیس مرکز پژوهشی برگزار کرد. در این نشست که روز سه‌شنبه 31 شهریور 1396 برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده ابتدا ضمن گرامیداشت ایام محرم‌الحرام و ایام سوگواری سیدالشهدا علیه‌السلام، برای جمیع مسلمین طلب عنایت و معرفت داشت و در ادامه به تشریح کارها، دستاوردها و نحوه همکاری‌ها پرداخت.

سیدعلی واعظ زاده- مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد
میل به پرش از ارتفاع، حرکت با سرعت زیاد، تماشای صحنه‌های دل‌خراش و ترسناک، خودآزاری و دیگرآزاری، انجام بازی‌های خشن در محیط واقعی و مجازی، تن دادن به چالش های خطرناک و در سطوح بالاتر هنجارشکنی‌های اجتماعی و ارتکاب جرائم، همگی نمودهایی از رفتارهایی است که غالباً هیجان‌های منفی در فرد ایجاد می‌کند. از گذشته تاکنون برخی افراد با پایه‌گذاری روش‌ها و شیوه‌های ایجاد هیجان منفی توانسته‌اند در عرصه اجتماع افراد به‌ویژه جوانان را دچار تنش‌های روانی کنند که تعدادی از آنها هنوز هم کمابیش بروز و ظهور دارند که در عصر حاضر با گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌های مجازی، با روش‌های جدید و استفاده از بسترهای نوپدید پا به عرصه گذاشته‌اند. در این یادداشت سعی می کنیم تا با رویکرد روانشناختی، نگاهی گذرا به جزئیات برخی بازی‌های هیجانی داشته باشیم و آثار منفی بلند مدت آنها را بررسی کنیم.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
مرکز پژوهشی جامعه المصطفی(ص)العالمیه مشهد مقدس به منظور حمایت از آثار و تحقیقات علمی طلاب محترم المصطفی، در نظر دارد یادداشت های پژوهشی ایشان را در سایت مرکز پژوهشی انتشار دهد. محققان و پژوهشگران ارجمند می توانند یادداشت های علمی خود(حداکثر هزار کلمه) را در چهار محور کلی: 1- منویات مقام معظم رهبری، ریاست مکرم المصطفی و مباحث راهبردی روز 2- مطالعات اسلامی و آینده پژوهی 3- گفتگوی ادیان( اسلام، مسیحیت، یهودیت و ...) 4- جریان شناسی فکری و معرفتی جهان اسلام به صورت حضوری یا از طریق کانال تلگرامی به جناب آقای واعظ زاده ارسال فرمایند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت شناختی ای است که اختلاف نظر دینی به وجود می آورد: آیا آگاه شدن از ماهیت و میزان اختلاف نظر دینی موجب می شود که اعتقاد قطعی به دیدگاه های دینی یا دیدگاه های صریحاً غیردینی برای ما نامعقول شود؟ در این نوشتار به دو دیدگاه مصالحه گری پرداخته می شود.

رضا اکبری - گفت‌و گوی ادیان
مناسک زیارت با هرچه فاصله گرفتن زمانی از تاریخ صدر اسلام به‌ویژه در جوامع معاصر از مبانی و اصول و اهداف خود نیز دور گردیده و همراه با دیگر پدیده¬ها، اندک‌اندک صورتی دنیایی (سکولار) به خود گرفته است. برای مثال تمایل به جنبه¬ی گردشگری و توریستی و کم¬رنگ شدن جنبه¬ی معنوی، زیارتی و قدسی آن را می‌توان از مصادیق بارز آن دانست. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش می‌شود به مشترکات و تمایزات این دو و اینکه چگونه این پدیده تغییر می‌یابد، تأمل شود.



  چاپ        ارسال به دوست

گروه علمی پژوهشی

گفتگوی ادیان

گروه پژوهشی گفتگوی ادیان

 

می توان گفت که دین از ارکان و مقوم فرهنگ های پیشرو بوده و هست و شناخت دقیق و درک عمیق از دین، اندیشه‌ها و فرهنگ‌های دینی اهمیت بسزا دارد. رشد ارتباطات، پیشرفت دانش و سربرآوردن مکتب های رقیب فکری در جهان جدید، دین داران را به چالشی بزرگ فراخوانده است و تمامی پیروان ادیان به یک اندازه در این چالش سهیم هستند. بنابراین مسلم است که گفت و گوی بین دینی در این رویارویی و تقابل مهم و راه گشا می باشد. حال، مهم ترین دستاورد گفت‌وگو زمانی حاصل خواهد شد که هدف‌های مشترک عملی و نظری میان طرفین گفت‌وگو را در نظر آوریم و به درک اندیشه های یکدیگر در فضایی آرام و مترقی اهتمام داشته باشیم، در نتیجه گفت‌وگوی ادیان زمینه ساز گفت‌وگوی میان فرهنگ ها و تمدن ها خواهد شد. در فضای گفت‌وگو، با احترام متقابل و به دور از تخریب، محیط را برای بیان آزادانه عقاید و باورها جهت رسیدن به معنویتی والاتر فراهم آوریم تا در این محیط، ظرفیت های ناشناخته دین اسلام را معرفی کنیم و درکی همدلانه از ادیان الهی دیگر بدست آوریم.

اهداف عيني گروه بر مبناي چشم‏انداز ترسيم شده عبارتند از:

1.     ايجاد تفاهم و رفع سوءتفاهمات، قضاوت‌ها، پيش‌داوري و ذهنيت‌هاي منفي تاريخي از اسلام و جامعه اسلامي در اذهان رهبران و پيروان اديان.

  1. ايجاد اتحاد و همبستگي ديني در رهبران و پيروان اديان الهي جهت رويارويي جمعي با بحران هاي معنوي و سياسي جهان.
  2. ايجاد و انجام همكاري و هم‌فكري با نهادها وشخصيت‌هاي ديني در عرصه جهاني جهت طرح عنصر دين در گسترة جهان به منظور تثبيت مباني ارزشي اعتقادي و اخلاقي.
  3. انجام گفت‌وگو به منظور تأمين حقوق اديان، نهادها، شخصيت‌هاي ديني و اقليت‌هاي ديني در جوامع بشري و تأمين آن در نهادها و جريانات حقوقي و قانون‌گذاري بين‌المللي و منطقه‌اي.
  4. انجام گفت‌وگو به منظور دست‌يابي به عدالت و حقوق اجتماعي پيروان اديان و همچنين فراهم آوردن زندگي مسالمت‌آميز پيروان اديان درجهان.

 


٠٨:٥٣ - سه شنبه ١٥ تير ١٣٩٥    /    شماره : ٧٥٤٤١    /    تعداد نمایش : ١٣٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125