دوشنبه ٠٨ خرداد ١٣٩٦

مقالات

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
توجیه این مدعا که داوری‌های اخلاقی به حوزه امور واقع مربوط می‌شوند، دشوار است؛ لذا تمایز واقع/ارزش گویای این است که اخلاق هنجاری نهایتاً نوعی مراقبه انفسی است که نمی‌توان آن را برحسب صدق و کذب، ارزیابی کرد. از دیدگاه اخلاق پست‌مدرن و برخی نظام‌های اخلاقی اواخر قرن بیستم اخلاقاً نادرست است که ارزش‌ها را امور واقع بدانیم، یا ماهیت گرانبار از ارزشِ اظهارات و داوری‌های ناظر به‌واقع را پنهان کنیم.

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
جامعه دینی جامعه‌ای است که بینش، اندیشه و انگیزه الهی نقش تعین کننده در اعمال، افکار، رفتار و مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته و به‌تبع آن در ساختارها، نهادها و کارکردهای آن‌ها می‌تواند داشته باشد. اینک که تصویری از جامعه دینی و اسلامی به دست آوردیم ، وارد مرحله پسین و در ضمن اصلی که مربوط به مقوله انتخاب و انتصاب است می‌گردیم. در این مرحله برای اینکه دامنه و قلمرو انتخاب‌ها و انتصاب‌ها را نیک بدانیم و بشناسیم، بایستی نخست به این پرسش کلیدی پاسخ یابید که در جامعه دینی اصل و بنیاد بر انتخاب گذاشته شده است و یا بر انتصاب؟ قاعده و اصل انتخاب است یا انتصاب؟

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
در هرجامعه ای مسائل و موضوعات مختلف ومتنوع مطرح بوده وهرکدام ارزش و جایگاه متفاوتی دارند. واین تفاوت های ارزشی و منزلتی نیز ریشه در مجموعه عوامل متعددی ایدئولوژیکی، ساختاری،کارکردی، راهبردی، معرفتی، اخلاقی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی واجتماعی دارد. انتخاب و انتصاب درهر جامعه وبه ویژه درجامعه دینی از شمار آن دسته مسائلی است که ازتمامی زوایای یادشده اهمیت داشته و می توان بدان نگریست.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
اهمیت این پرسش از آن جاست که در صورتی که پاسخ به این پرسش مثبت باشد، وظیفه شرعی نهادهای حکومتی آن است که راه های انجام محرمات شرعی را مسدود سازند. به دنبال این مطلب این پرسش مطرح خواهد شد که اگر برخی ابزارها کارکردهای گوناگونی داشته باشند، و در هر دو راه حلال و حرام قابل استفاده باشند، آیا بر نهاد های حکومتی واجب است که از به کارگیری این ابزارها ممانعت به عمل آورند؟ یافتن پاسخ برای پرسشی که در عنوان نوشتار مطرح شده است، ما را در گام های بعدی بحث یاری خواهد رساند.

غلام احیا حسینی - مطالعات منطقه ای
عصر حاضر را با توجه به ویژگی ها و حوادثی که در آن برای نوع بشر رخ داده است را شاید بتوان عصری قلمداد کرد که در طول حیات انسان در کره خاکی بی سابقه است. سرعت شگفت آور علم و به تبع آن توسعه ی شتابناک ارتباطات و ظهور پدیده اینترنت و گوشی های هوشمند و نیز حرص و طمع سیری ناپذیر انسان¬ها در استثمار و استعمار و به تبع آن بروز جنگ¬های متعدد جهانی و منطقه ای در عصر حاضر و ده ها ویژگی دیگر این عصر باعث شده، تا رابطه و تعامل انسان¬ها با یکدیگر تغییرات وسیعی را در خود ببیند. از مهمترین نتایج این رویدادها ظهور پدیده¬ی مهاجرت است.



  چاپ        ارسال به دوست

گروه علمی پژوهشی

گفتگوی ادیان

گروه پژوهشی گفتگوی ادیان

 

می توان گفت که دین از ارکان و مقوم فرهنگ های پیشرو بوده و هست و شناخت دقیق و درک عمیق از دین، اندیشه‌ها و فرهنگ‌های دینی اهمیت بسزا دارد. رشد ارتباطات، پیشرفت دانش و سربرآوردن مکتب های رقیب فکری در جهان جدید، دین داران را به چالشی بزرگ فراخوانده است و تمامی پیروان ادیان به یک اندازه در این چالش سهیم هستند. بنابراین مسلم است که گفت و گوی بین دینی در این رویارویی و تقابل مهم و راه گشا می باشد. حال، مهم ترین دستاورد گفت‌وگو زمانی حاصل خواهد شد که هدف‌های مشترک عملی و نظری میان طرفین گفت‌وگو را در نظر آوریم و به درک اندیشه های یکدیگر در فضایی آرام و مترقی اهتمام داشته باشیم، در نتیجه گفت‌وگوی ادیان زمینه ساز گفت‌وگوی میان فرهنگ ها و تمدن ها خواهد شد. در فضای گفت‌وگو، با احترام متقابل و به دور از تخریب، محیط را برای بیان آزادانه عقاید و باورها جهت رسیدن به معنویتی والاتر فراهم آوریم تا در این محیط، ظرفیت های ناشناخته دین اسلام را معرفی کنیم و درکی همدلانه از ادیان الهی دیگر بدست آوریم.

اهداف عيني گروه بر مبناي چشم‏انداز ترسيم شده عبارتند از:

1.     ايجاد تفاهم و رفع سوءتفاهمات، قضاوت‌ها، پيش‌داوري و ذهنيت‌هاي منفي تاريخي از اسلام و جامعه اسلامي در اذهان رهبران و پيروان اديان.

  1. ايجاد اتحاد و همبستگي ديني در رهبران و پيروان اديان الهي جهت رويارويي جمعي با بحران هاي معنوي و سياسي جهان.
  2. ايجاد و انجام همكاري و هم‌فكري با نهادها وشخصيت‌هاي ديني در عرصه جهاني جهت طرح عنصر دين در گسترة جهان به منظور تثبيت مباني ارزشي اعتقادي و اخلاقي.
  3. انجام گفت‌وگو به منظور تأمين حقوق اديان، نهادها، شخصيت‌هاي ديني و اقليت‌هاي ديني در جوامع بشري و تأمين آن در نهادها و جريانات حقوقي و قانون‌گذاري بين‌المللي و منطقه‌اي.
  4. انجام گفت‌وگو به منظور دست‌يابي به عدالت و حقوق اجتماعي پيروان اديان و همچنين فراهم آوردن زندگي مسالمت‌آميز پيروان اديان درجهان.

 


٠٨:٥٣ - سه شنبه ١٥ تير ١٣٩٥    /    شماره : ٧٥٤٤١    /    تعداد نمایش : ٨١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125