جمعه ٠٦ مرداد ١٣٩٦

مقالات

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
حسب دستور ریاست محترم جامعه المصطفی العالمیه حضرت آیت‌الله اعرافی مبنی بر واگذاری بخشی از تدوین و بازنگری متون درسی به مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس و ضرورت آشنایی اساتید محترم با اصول و استانداردهای تدوین متن، کارگاه سه‌روزه از 26 الی 28 تیرماه با عنوان «آشنایی با اصول و مبانی تدوین متون درسی» در ساختمان ستاد مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس از سوی مرکز پژوهشی برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن رضایی مدیرکل دفتر تدوین متون درسی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و جناب آقای دکتر سید امیر هاشمی کارشناس مسئول این اداره، تدریس در این کارگاه را به عهده داشتند. افتتاحیه این کارگاه با حضور ارزشمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی معاون محترم آموزش جامعه المصطفی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس برگزار گردید.

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
در دو یادداشت قبلی بیان شد که جامعه دینی جامعه‌ای است که بینش، اندیشه و انگیزه الهی نقش تعین کننده در اعمال، افکار، رفتار و مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته و به‌تبع آن در ساختارها، نهادها و کارکردهای آن‌ها می‌تواند داشته باشد. و اصل و قاعده در جامعه دینی انتخاب است و یک دلیل برای آن آورده شد. در این یادداشت به دلیل دوم اشاره می شود.

حسن توسلی - گفت و گوی ادیان
یکی از مهم‌ترین منابع جهت فهم معارف دینی و چارچوب‌های نظری دین اسلام بر اساس مکتب اهل‌البیت علیهم السلام و وبه ویژه امام علی علیه السلام، فهم و استنباط یکی از استوانه‌های حکمت اسلامی معاصر، مرحوم علامه محمدتقی جعفری است. نویسنده در این یادداشت می کوشد تا مبانی انسان شناسی نهج البلاغه را را از طریق شرح نهج البلاغه علامه جعفری بنمایاند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
ویژگی شاخص عرصه تحقیقات دینی، وجود اختلاف‌نظر فراگیر و ظاهراً دیر درمان در آن است. با اتخاذ هر موضعی در قبال پرسش‌های اساسی دینی، با گروه عظیمی از افراد بسیار آگاه و هوشمند، مخالفت می‌کنیم. وجود پدیده شایع اختلاف‌نظر دینی موجب طرح پرسش‌های فلسفی مختلفی می‌شود. یکی از آن‌ها پرسشی است که در عرصه فلسفه سیاسی مطرح می‌شود: آیا در جامعه‌ای کثرت‌گرا که مشخصه آن وجود تنوع و اغلب تعارض در بین اعتقادات دینی است، ممکن است برداشت‌های دینی از خوبی و درستی، مبنای مشروعی برای عقاید سیاسی باشد؟ آيا اختلاف‌نظر دینی پایدار با این اعتقاد مسیحیان و بسیاری از دیگر خداباوران سازگار است؟ تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت‌شناختی‌ای است که اختلاف‌نظر دینی به وجود می‌آورد.

رضا اکبری - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
از زمانی که علوم مدرن پا به عرصه هستی در جهان معرفت نهاد؛ یکی از شعارها و بلکه کانون اصلی آن؛ عینیت و ممانعت از ورود ارزش­‌های اخلاقی، سیاسی پژوهشگر در موضوع مطالعه پذیرفته شد. عینیت‌گرایی علم به‌عنوان یکی از ویژگی­‌های متمایزکننده علم از شبه‌علم و معرفت­های کاذب تا نیمه‌­های قرن بیستم دوام آورد؛ ولی با چرخش­‌های پارادایمی نیمه دوم قرن؛ در فلسفه علم و نیز حضور قدرتمند جامعه­‌شناسیِ معرفت؛ با چالش مواجه گردید.



  چاپ        ارسال به دوست

معرفی

طرح های پژوهشی

طرح های پژوهشی

 

ü     طرح هایپژوهشی سال1392

 

  1. طرح پژوهشی گروه مطالعات اسلامی: ارتباط نفس و بدن از دیدگاه متفکران اسلامی و فیلسوفان تحلیلی مسیحی؛ مدیر طرح: حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر طالقانی.
  2. طرح پژوهشی گروه مطالعات منطقه‌ای: ترجمه ی "شیعیان آمریکا"؛ مدیر طرح: آقای دکتر اقدسی.
  3. طرح پژوهشی گروه گفت‌وگوی ادیان: پروژه  انسان شناسی نظام معرفتی قرآن؛ مدیر طرح: آقای دکتر موحدیان عطار.

 

ü     طرح هایپژوهشی سال1393

 

1.     عنوان: گزیده‌ی جلد نخست سالنامه‌ی مسلمانان در اروپا

         نویسنده بخش اول:آیحان کایا

         مترجم بخش اول :منصوره هاشمی

         نویسنده بخش دوم:نیراج نتهونی

         مترجم بخش دوم:مهدی طیموری

         با مقدمه و نظارت:عباس اقدسی

        گروه:مطالعات منطقه ای

         ارزیابان:دکتر سمیعی و دکتر باقرشاهی

طرح جهت چاپ ارسال شده است.

 

2.    عنوان: رابطة نفس و بدن نزد ملاصدرا و دوئاليست‌هاي غربي

     مؤلف: حجت الاسلام دکتر سید علی طالقانی

    گروه:مطالعات اسلامی

    ارزیابان:دکتر رقوی و دکتر جعفر مروارید

طرح جهت چاپ ارسال شده است.

 

3.   عنوان: روش شناسی دین پژوهی ( روش ها، رویکرده، نگرش ها، رشته ها و ساختارها)

           مؤلف: دکتر علی موحدیان عطار

           گروه:گفتگوی ادیان

            ارزیابان:دکتر روحانی و دکتر علی مردی

طرح جهت چاپ ارسال شده است.

 

4.   عنوان: آموزه ی تثلیث از منظر تاریخ، کتاب مقدس و عقل

مؤلف: هاشم مروارید

گروه:گفتگوی ادیان

 ارزیابان:دکتر  حدادی و دکتر معتمدی

طرح جهت چاپ ارسال شده است.

 

5.    عنوان: سقط جنین از دیدگاه ادیان و مذاهب

مؤلف:حجت الاسلام احمد مروارید

گروه:مطالعات اسلامی

طرح در حال انجام است.

 

 

6.    عنوان:مقاله ی آموزه های اعتقادی سید مرتضی ( از مجموعه ی طرح پژوهشی مشترک اعتقادنامه های امامیه)

          مؤلف:حجت الاسلام دکتر سید علی طالقانی

         گروه:مطالعات اسلامی

طرح در حال انجام است.

 

7.   عنوان:سلفی گرایی (شاخصه‌های فکری و عملی، زمینه وعوامل، گونه‌ها، قلمرو زیستی وجغرافیای)

      مؤلف: سیدحسین همایون مصباح

      گروه: مطالعات منطقه ای

طرح در مرحله‌ی ارزیابی میباشد.

8.   عنوان: جریان شناسی تجدد گرایان مسلمان و تکنیک های نوگرایی آنان

مؤلف:دکتر جهانگیر مسعودی

گروه:مطالعات اسلامی

طرح در حال انجام است.

 

9.     عنوان: ترجمه آیا مسیحیان درباره ذهن و بدن ، باید دوگانه انگار باشند ؟ فصل 12 از کتاب : مباحث معاصر در فلسفه دین»

مترجم:روح الله موحدی (پژوهشگر قراردادی)

گروه:گفتگوی ادیان

طرح در مرحله‌ی ارزیابی میباشد.

 

10.عنوان: ترجمه: آیا علم دین را بی اعتبار میکند؟

مترجم:توسلی (پژوهشگر قراردادی)

گروه:گفتکوی ادیان

طرح در مرحله‌ی ارزیابی میباشد.

 

11.عنوان: جریان شناسی تجددگرایان

مؤلف:دکتر جهانگیر مسعودی

گروه:مطالعات اسلامی

طرح در حال انجام است.

 

 


طرح اعتقادنامه‌‌ها‌ی امامیه ( از سر فصل طرح های پژوهشی مشترک)

 

این طرح، کار مشترک مرکز پژوهشی مشهد با همکاری پژوهشکده ادیان و مذاهب وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب می باشد.

 

تبیین و معرفي طرح اعتقادنامه‌های امامیه

 

·        این طرح از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

ü     بخش اول: مکاتب کلامی امامیه (مشتمل بر حدود 10 مقاله).

ü     بخش دوم: اعتقادات امامیه از منظر حدود 25 عالم برجسته شیعی در طول تاریخ از شیخ مفید تا علامه طباطبایی (25 مقاله که حدودا 12 عدد آن کامل گردیده و نسخه مختصر شده بعضی منتشر شده است).

ü     بخش سوم: کتابشناسی اعتقادنامه‌های امامیه.

کتب کلامی امامیه به دسته های مختلفی از قبیل «مناظرات»، «ردّیه» ها، «پاسخ به سؤالات»، «آثار راجع به یک موضوع خاص»، «اعتقادنامه‌ها» و غیره قابل تقسیم‌اند. مقصود از «اعتقاد نامه»ها آن دسته از کتب کلامی است که اصول و چهارچوب اعتقادات امامیه را به صورت جامع و یکجا بیان می دارند، خواه صرفاً توصیفی باشند و خواه متضمن استدلال نیز باشند. با نگاهی گذرا به کتب کلامی شیعه می توان دریافت که علمای امامیه در طول تاریخ تالیف چنین کتابهایی را در دستور کار خود قرار داده اند. مؤلفان این اعتقادنامه‌ها غالبا نامهایی برای اثر خود برگزیده اند که بر اشتمال اثرشان بر مجموع اصول اعتقادی شیعه دلالت دارند: از قبیل «اصول الدین» و «الاعتقادات» و غیره. این قبیل آثار در این جهت مشترک اند که بنا بر تصریح مولف یا آنچه که از فحوا و محتوای کتاب بر می‌آید اصول اعتقادات امامیه را ترسیم می کنند.

 

اعتقادنامه‌هاي گزينش شده در این طرح داراي ويژگي‌هاي ذيل هستند

 

 

1.     مجموع اعتقادنامه ها از همه مکاتب و جريانهاي فکري اماميه، از اصولي تا اخباري، از فيلسوف تا عارف، از محدث تا متکلم عقل گرا، نمايندگي ميکنند. بنا براين، هر کدام از مکاتب و جريانات امامي، دست کم از يک اعتقادنامه نمايندگي مي کند.

2.    تلاش شده که اعتقادنامه هاي گزينش شده همه جغرافياي جهان تشيع را پوشش دهند. چون ممکن است دو اعتقادنامه به رغم اينکه همزمان نوشته شده‌اند، به جهت اينکه در دو منطقه متفاوت نوشته شده اند، بيانگر حساسيتهاي خاص منطقه اي باشند.

3.   اعتقادنامه هاي اماميه بنا بر اهداف خاص در قالبهاي مختلفي از قبيل وجيزه، رساله و کتاب مفصل، تاليف شده اند. همه اين گونه ها در اين طرح  حاضرند.  (عناوین این اعتقادنامه ها در شماره 52 مجله هفت آسمان قید گردیده است).

 


 

اهداف طرح اعتقادنامه‌های امامیه

 

 

1.     مساهمت در انتقال سنت کلامی امامیه به نسلهای آتی.

2.    فراهم آوردن شالوده لازم برای هر گونه مطالعه در تاریخ عقاید شیعه از طریق گرد هم آوردن مجموعه ای از کتب کلامی که در صدد بیان چهارچوب اعتقادی شیعه هستند.

3.   دفع بسیاری از اتهامات ناروا از تشیع و جلوگیری از انتساب عقاید غیرواقعی به شیعه به استناد روایات شاذ یا دیدگاه خاص برخی از عالمان؛ (علمای شیعه در این قبیل کتب کلامی غالبا از نوشتن مطالبی که شیعه را در معرض اتهام قرار دهد پرهیز داشته اند).

4.   فراهم کردن زمینه برای بررسی سیر تطور عقاید شیعه؛ توضیح آنکه: هر چند چهارچوب اصلی اعتقاد شیعه در طول قرون حفظ شده، ممکن است مواضع تاکید، موضوعات فرعی، روشهای استدلالی یا عمق و غنای مطالب تغییر کرده باشد. به عبارت دیگر، با در اختیار داشتن این مجموعه به صورت یک جا  می توان  در عین تاکید بر اصول ثابت اعتقادی، ادوار مختلفی را برای اعتقادات شیعه ترسیم کرد و در هر دوره جریانهای مختلفی را از هم بازشناخت.


 

پرسش‌ها و فرضيات طرح اعتقادنامه‌های امامیه

 

 

سؤال اصلي که اين مجموعه در صدد پاسخ بدان است عبارت است از اينکه «اعتقادات اماميه در طول دوران غيبت چه بوده است؟» به تعبير ديگر: «اماميه در کتب رسمي خود، چه اعتقاداتي را به خود نسبت داده است؟» در کنار اين سؤال اصلي طبعا سوالات فرعي متعددي نيز مطرح مي شوند؛ از جمله اينکه: «آيا در طول تاريخ غيبت مندرجات اعتقادنامه ها دست کم به لحاظ اهتمام نقاط ثقل تفاوتي کرده است؟» « نحوه معرفي و دفاع از اين اعتقادات ثابت بوده است يا متغير؟» ؛ «مناسبات اعتقادي اماميه با ديگر فرق اسلامي چه بوده است؟»

فرضیه اصلی تحقیق عبارت است از اینکه اعتقادات امامیه در عین ثبات چهارچوب اصلی آن از حیث مبانی، روش و نتایج به تناسب نقاط عطف تاریخی دچار تحولاتی شده است.

تاکنون در فاز اول، 60 درصد پیشرفت در تدوین مقالات وجود داشته است و این کلان طرح، هم اکنون، نیازمند بودجه فاز دوم است، تا تدوین مقالات کامل شده و آماده چاپ شوند. در ذیل لیستی از مقالاتی که تاکنون طبق قرار داد تدوین شده و آماده‌ی ارزیابی می باشند، موجود می باشد.

 

ردیف

نام و نام خانوادگی

عنوان

صفحات

مبلغ کل قرارداد

حامی مالی

1

همایون مصباح

آموزه های اعتقادی امامیه از دیگاه علامه طباطبایی

52

23400000

مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد

2

هاشمی

اندیشه های کلامی ملا عبدالرزاق لاهیجی

117

52650000

مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد

3

علی امیرخانی

اعتقادات در کلام شیخ طوسی

105

47514600

مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد

4

علیرضا ملکی

اعتقادات امامیه در کلام ملاهادی سبزواری؛ کاوشی در اسرارالحکم

54

24300000

پژوهشکده ادیان و مذاهب

5

مرتضی کریمی

اعتقادات امامیه در کلام ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت: کاوشی در  الیاقوت فی علم الکلام

58

26100000

پژوهشکده ادیان و مذاهب

6

داود شیخی زازارانی

اعتقادات امامیه در کلام شیخ جعفر کاشف الغطاء

40

18000000

پژوهشکده ادیان و مذاهب

7

علی الله بداشتی

طرح اعتقاد نامه ابن میثم بحرانی

 

60

27000000

پژوهشکده ادیان و مذاهب

8

عدالت قشلاقی اقدم

اعتقادات شیعه در کلام میرزای قمی؛ کاوشی در رساله اعتقادیه

37

16650000

پژوهشکده ادیان و مذاهب

9

جواد قاسمی

اعتقادات شیعه در کلام شهید ثانی؛ کاوشی در رسالة اسطنبولیه

30

13500000

پژوهشکده ادیان و مذاهب

10

محمد برکت

اعتقادات شیعه در کلام غیاث الدین دشتکی؛ کاوشی در ایمان الایمان

25

11250000

90 درصد تدوین شده است.

پژوهشکده ادیان و مذاهب

11

موسوی تنیانی

اعتقادات اماميه از منظر شهيد اول؛ کاوشي بر محور الاربعينيه

 

22

9900000

90 درصد تدوین شده است.

پژوهشکده ادیان و مذاهب

-

-

مجموع

600

270264600

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


٠٩:١٢ - سه شنبه ١٥ تير ١٣٩٥    /    شماره : ٧٥٤٤٤    /    تعداد نمایش : ١٣٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125