جمعه ٠٦ مرداد ١٣٩٦

مقالات

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
حسب دستور ریاست محترم جامعه المصطفی العالمیه حضرت آیت‌الله اعرافی مبنی بر واگذاری بخشی از تدوین و بازنگری متون درسی به مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس و ضرورت آشنایی اساتید محترم با اصول و استانداردهای تدوین متن، کارگاه سه‌روزه از 26 الی 28 تیرماه با عنوان «آشنایی با اصول و مبانی تدوین متون درسی» در ساختمان ستاد مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس از سوی مرکز پژوهشی برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن رضایی مدیرکل دفتر تدوین متون درسی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و جناب آقای دکتر سید امیر هاشمی کارشناس مسئول این اداره، تدریس در این کارگاه را به عهده داشتند. افتتاحیه این کارگاه با حضور ارزشمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی معاون محترم آموزش جامعه المصطفی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس برگزار گردید.

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
در دو یادداشت قبلی بیان شد که جامعه دینی جامعه‌ای است که بینش، اندیشه و انگیزه الهی نقش تعین کننده در اعمال، افکار، رفتار و مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته و به‌تبع آن در ساختارها، نهادها و کارکردهای آن‌ها می‌تواند داشته باشد. و اصل و قاعده در جامعه دینی انتخاب است و یک دلیل برای آن آورده شد. در این یادداشت به دلیل دوم اشاره می شود.

حسن توسلی - گفت و گوی ادیان
یکی از مهم‌ترین منابع جهت فهم معارف دینی و چارچوب‌های نظری دین اسلام بر اساس مکتب اهل‌البیت علیهم السلام و وبه ویژه امام علی علیه السلام، فهم و استنباط یکی از استوانه‌های حکمت اسلامی معاصر، مرحوم علامه محمدتقی جعفری است. نویسنده در این یادداشت می کوشد تا مبانی انسان شناسی نهج البلاغه را را از طریق شرح نهج البلاغه علامه جعفری بنمایاند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
ویژگی شاخص عرصه تحقیقات دینی، وجود اختلاف‌نظر فراگیر و ظاهراً دیر درمان در آن است. با اتخاذ هر موضعی در قبال پرسش‌های اساسی دینی، با گروه عظیمی از افراد بسیار آگاه و هوشمند، مخالفت می‌کنیم. وجود پدیده شایع اختلاف‌نظر دینی موجب طرح پرسش‌های فلسفی مختلفی می‌شود. یکی از آن‌ها پرسشی است که در عرصه فلسفه سیاسی مطرح می‌شود: آیا در جامعه‌ای کثرت‌گرا که مشخصه آن وجود تنوع و اغلب تعارض در بین اعتقادات دینی است، ممکن است برداشت‌های دینی از خوبی و درستی، مبنای مشروعی برای عقاید سیاسی باشد؟ آيا اختلاف‌نظر دینی پایدار با این اعتقاد مسیحیان و بسیاری از دیگر خداباوران سازگار است؟ تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت‌شناختی‌ای است که اختلاف‌نظر دینی به وجود می‌آورد.

رضا اکبری - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
از زمانی که علوم مدرن پا به عرصه هستی در جهان معرفت نهاد؛ یکی از شعارها و بلکه کانون اصلی آن؛ عینیت و ممانعت از ورود ارزش­‌های اخلاقی، سیاسی پژوهشگر در موضوع مطالعه پذیرفته شد. عینیت‌گرایی علم به‌عنوان یکی از ویژگی­‌های متمایزکننده علم از شبه‌علم و معرفت­های کاذب تا نیمه‌­های قرن بیستم دوام آورد؛ ولی با چرخش­‌های پارادایمی نیمه دوم قرن؛ در فلسفه علم و نیز حضور قدرتمند جامعه­‌شناسیِ معرفت؛ با چالش مواجه گردید.



  چاپ        ارسال به دوست

سفر پاپ به ترکيه؛ تقویت گفتمان مسلمانان و مسیحیان

پاپ فرانسیس با استقبال رسمی مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارج ترکیه وارد این کشور شد. وی ابتدا رهسپار مزار آتاتورک در آنکارا شد. وي در دفتر یادبود مزار آتاتورک نوشت:‌ آرزویم این است ترکیه که پلی طبیعی میان دو قاره آسیا و اروپا است، نقطه قطع راه‌ها نباشد بلکه در عین حال نقطه‌ای برای هم‌زیستی و گفت‌وگو برای زنان و مردان منسوب به همه فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و ادیان باشد.

رهبر کاتوليک‌هاي جهان سپس به کاخ ریاست‌جمهوری رفت و اردوغان به صورت رسمی از وی استقبال کرد. در این استقبال 21 گلوله توپ به افتخار پاپ شلیک شد. در دیداری که بین پاپ و اردوغان برگزار شد، نخست‌وزیر ترکیه، رئیس مجلس، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز حضور داشتند.

پاپ در دیدار با اردوغان کشتار اقلیت‌های دینی در سوریه را تقبیح کرد. اردوغان نیز با تأکید بر مسئله افزایش اسلام‌هراسی در جهان، گفت مسلمانان خود تحت فشار از سوی گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند.  

وی هم‌چنین با محمد گورمز رئیس سازمان دیانت ترکیه نیز دیدار کرد. پاپ طی مصاحبه‌ای در آنکارا گفت که خواهان افزایش گفت‌وگو میان ادیان برای از بین رفتن ریشه‌ای تعصبات دینی و پایان نهادن به ترور شد.

پاپ سپس عازم استانبول شد و در این شهر مورد استقبال بارتولومئوس اسقف اعظم قسطنطنیه قرار گرفت و با استاندار منطقه و نمایندگان ادارات محلی نيز دیدار کرد.

وی با هرماهي دکتر رحمی مفتی استانبول از مساجد ایاصوفیه و سلطان احمد بازدید کرد این نخستین دیدار رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان از مسجد مسلمانان است. و در ادامه سفر خود با حضور در کلیسای سن‌اسپریت و در پی آن در پاتریخانه بارسلوموس به اجرای آیین مذهبی پرداخت.

دویچه‌وله در تحلیلی درباره این سفر نوشت: سفر پاپ فرانسیس به ترکیه در شرایطی انجام می‌گیرد که در سوریه و عراق دو کشور هم‌جوار ترکیه آتش جنگ برافروخته شده است. در چنین شرایطی سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به منظور تقویت گفتمان میان مسلمانان و مسیحیان تلقی می‌شود.

پاپ خواهان برقراری صلح در منطقه‌اي است که مسیحیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی توسط عناصر داعش به طور جدی تهدید می‌شوند. داعش حتی پیش از این پاپ را هم تهدید به سوء قصد کرده بود.

پاپ با آوارگان مسیحی ساکن در ترکیه و نزدیک به صد هزار مسیحی که شامل مسیحیان کاتولیک، مسیحیان ارتدوکس، ارمنی، بیزانس، روم، کلدانی، سریانی، آسوری و گرجی هستند نیز دیدار کرد.

سفر سه روزه پاپ که نخستین میهمان خارجی کاخ ریاست‌جمهوری پس از به ریاست‌جمهوری رسیدن اردوغان است سی‌ام نوامبر به پایان رسید. وی چهارمین پاپ است که از ترکیه بازدید می‌کند. نخستین بار در سال 1967 پاپ پائول ششم به این کشور سفر کرده بود.
 

واتیکان یک خاطره تلخ از ترکیه دارد. سال 1981 میلادی محمدعلی آغجا تبعه ترکیه دست به سوء قصد به جان پاپ ژان پل دوم زد اما پاپ جان سالم به در برد.

 


١١:٣٧ - شنبه ١٥ آذر ١٣٩٣    /    شماره : ٥٦٩٣٧    /    تعداد نمایش : ١٤٠


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125