دوشنبه ٠٨ خرداد ١٣٩٦

مقالات

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
توجیه این مدعا که داوری‌های اخلاقی به حوزه امور واقع مربوط می‌شوند، دشوار است؛ لذا تمایز واقع/ارزش گویای این است که اخلاق هنجاری نهایتاً نوعی مراقبه انفسی است که نمی‌توان آن را برحسب صدق و کذب، ارزیابی کرد. از دیدگاه اخلاق پست‌مدرن و برخی نظام‌های اخلاقی اواخر قرن بیستم اخلاقاً نادرست است که ارزش‌ها را امور واقع بدانیم، یا ماهیت گرانبار از ارزشِ اظهارات و داوری‌های ناظر به‌واقع را پنهان کنیم.

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
جامعه دینی جامعه‌ای است که بینش، اندیشه و انگیزه الهی نقش تعین کننده در اعمال، افکار، رفتار و مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته و به‌تبع آن در ساختارها، نهادها و کارکردهای آن‌ها می‌تواند داشته باشد. اینک که تصویری از جامعه دینی و اسلامی به دست آوردیم ، وارد مرحله پسین و در ضمن اصلی که مربوط به مقوله انتخاب و انتصاب است می‌گردیم. در این مرحله برای اینکه دامنه و قلمرو انتخاب‌ها و انتصاب‌ها را نیک بدانیم و بشناسیم، بایستی نخست به این پرسش کلیدی پاسخ یابید که در جامعه دینی اصل و بنیاد بر انتخاب گذاشته شده است و یا بر انتصاب؟ قاعده و اصل انتخاب است یا انتصاب؟

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
در هرجامعه ای مسائل و موضوعات مختلف ومتنوع مطرح بوده وهرکدام ارزش و جایگاه متفاوتی دارند. واین تفاوت های ارزشی و منزلتی نیز ریشه در مجموعه عوامل متعددی ایدئولوژیکی، ساختاری،کارکردی، راهبردی، معرفتی، اخلاقی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی واجتماعی دارد. انتخاب و انتصاب درهر جامعه وبه ویژه درجامعه دینی از شمار آن دسته مسائلی است که ازتمامی زوایای یادشده اهمیت داشته و می توان بدان نگریست.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
اهمیت این پرسش از آن جاست که در صورتی که پاسخ به این پرسش مثبت باشد، وظیفه شرعی نهادهای حکومتی آن است که راه های انجام محرمات شرعی را مسدود سازند. به دنبال این مطلب این پرسش مطرح خواهد شد که اگر برخی ابزارها کارکردهای گوناگونی داشته باشند، و در هر دو راه حلال و حرام قابل استفاده باشند، آیا بر نهاد های حکومتی واجب است که از به کارگیری این ابزارها ممانعت به عمل آورند؟ یافتن پاسخ برای پرسشی که در عنوان نوشتار مطرح شده است، ما را در گام های بعدی بحث یاری خواهد رساند.

غلام احیا حسینی - مطالعات منطقه ای
عصر حاضر را با توجه به ویژگی ها و حوادثی که در آن برای نوع بشر رخ داده است را شاید بتوان عصری قلمداد کرد که در طول حیات انسان در کره خاکی بی سابقه است. سرعت شگفت آور علم و به تبع آن توسعه ی شتابناک ارتباطات و ظهور پدیده اینترنت و گوشی های هوشمند و نیز حرص و طمع سیری ناپذیر انسان¬ها در استثمار و استعمار و به تبع آن بروز جنگ¬های متعدد جهانی و منطقه ای در عصر حاضر و ده ها ویژگی دیگر این عصر باعث شده، تا رابطه و تعامل انسان¬ها با یکدیگر تغییرات وسیعی را در خود ببیند. از مهمترین نتایج این رویدادها ظهور پدیده¬ی مهاجرت است.



  چاپ        ارسال به دوست

سفر پاپ به ترکيه؛ تقویت گفتمان مسلمانان و مسیحیان

پاپ فرانسیس با استقبال رسمی مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارج ترکیه وارد این کشور شد. وی ابتدا رهسپار مزار آتاتورک در آنکارا شد. وي در دفتر یادبود مزار آتاتورک نوشت:‌ آرزویم این است ترکیه که پلی طبیعی میان دو قاره آسیا و اروپا است، نقطه قطع راه‌ها نباشد بلکه در عین حال نقطه‌ای برای هم‌زیستی و گفت‌وگو برای زنان و مردان منسوب به همه فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و ادیان باشد.

رهبر کاتوليک‌هاي جهان سپس به کاخ ریاست‌جمهوری رفت و اردوغان به صورت رسمی از وی استقبال کرد. در این استقبال 21 گلوله توپ به افتخار پاپ شلیک شد. در دیداری که بین پاپ و اردوغان برگزار شد، نخست‌وزیر ترکیه، رئیس مجلس، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز حضور داشتند.

پاپ در دیدار با اردوغان کشتار اقلیت‌های دینی در سوریه را تقبیح کرد. اردوغان نیز با تأکید بر مسئله افزایش اسلام‌هراسی در جهان، گفت مسلمانان خود تحت فشار از سوی گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند.  

وی هم‌چنین با محمد گورمز رئیس سازمان دیانت ترکیه نیز دیدار کرد. پاپ طی مصاحبه‌ای در آنکارا گفت که خواهان افزایش گفت‌وگو میان ادیان برای از بین رفتن ریشه‌ای تعصبات دینی و پایان نهادن به ترور شد.

پاپ سپس عازم استانبول شد و در این شهر مورد استقبال بارتولومئوس اسقف اعظم قسطنطنیه قرار گرفت و با استاندار منطقه و نمایندگان ادارات محلی نيز دیدار کرد.

وی با هرماهي دکتر رحمی مفتی استانبول از مساجد ایاصوفیه و سلطان احمد بازدید کرد این نخستین دیدار رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان از مسجد مسلمانان است. و در ادامه سفر خود با حضور در کلیسای سن‌اسپریت و در پی آن در پاتریخانه بارسلوموس به اجرای آیین مذهبی پرداخت.

دویچه‌وله در تحلیلی درباره این سفر نوشت: سفر پاپ فرانسیس به ترکیه در شرایطی انجام می‌گیرد که در سوریه و عراق دو کشور هم‌جوار ترکیه آتش جنگ برافروخته شده است. در چنین شرایطی سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به منظور تقویت گفتمان میان مسلمانان و مسیحیان تلقی می‌شود.

پاپ خواهان برقراری صلح در منطقه‌اي است که مسیحیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی توسط عناصر داعش به طور جدی تهدید می‌شوند. داعش حتی پیش از این پاپ را هم تهدید به سوء قصد کرده بود.

پاپ با آوارگان مسیحی ساکن در ترکیه و نزدیک به صد هزار مسیحی که شامل مسیحیان کاتولیک، مسیحیان ارتدوکس، ارمنی، بیزانس، روم، کلدانی، سریانی، آسوری و گرجی هستند نیز دیدار کرد.

سفر سه روزه پاپ که نخستین میهمان خارجی کاخ ریاست‌جمهوری پس از به ریاست‌جمهوری رسیدن اردوغان است سی‌ام نوامبر به پایان رسید. وی چهارمین پاپ است که از ترکیه بازدید می‌کند. نخستین بار در سال 1967 پاپ پائول ششم به این کشور سفر کرده بود.
 

واتیکان یک خاطره تلخ از ترکیه دارد. سال 1981 میلادی محمدعلی آغجا تبعه ترکیه دست به سوء قصد به جان پاپ ژان پل دوم زد اما پاپ جان سالم به در برد.

 


١١:٣٧ - شنبه ١٥ آذر ١٣٩٣    /    شماره : ٥٦٩٣٧    /    تعداد نمایش : ١٠٦


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125