چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦

مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.



  چاپ        ارسال به دوست

سفر پاپ به ترکيه؛ تقویت گفتمان مسلمانان و مسیحیان

پاپ فرانسیس با استقبال رسمی مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارج ترکیه وارد این کشور شد. وی ابتدا رهسپار مزار آتاتورک در آنکارا شد. وي در دفتر یادبود مزار آتاتورک نوشت:‌ آرزویم این است ترکیه که پلی طبیعی میان دو قاره آسیا و اروپا است، نقطه قطع راه‌ها نباشد بلکه در عین حال نقطه‌ای برای هم‌زیستی و گفت‌وگو برای زنان و مردان منسوب به همه فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و ادیان باشد.

رهبر کاتوليک‌هاي جهان سپس به کاخ ریاست‌جمهوری رفت و اردوغان به صورت رسمی از وی استقبال کرد. در این استقبال 21 گلوله توپ به افتخار پاپ شلیک شد. در دیداری که بین پاپ و اردوغان برگزار شد، نخست‌وزیر ترکیه، رئیس مجلس، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز حضور داشتند.

پاپ در دیدار با اردوغان کشتار اقلیت‌های دینی در سوریه را تقبیح کرد. اردوغان نیز با تأکید بر مسئله افزایش اسلام‌هراسی در جهان، گفت مسلمانان خود تحت فشار از سوی گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند.  

وی هم‌چنین با محمد گورمز رئیس سازمان دیانت ترکیه نیز دیدار کرد. پاپ طی مصاحبه‌ای در آنکارا گفت که خواهان افزایش گفت‌وگو میان ادیان برای از بین رفتن ریشه‌ای تعصبات دینی و پایان نهادن به ترور شد.

پاپ سپس عازم استانبول شد و در این شهر مورد استقبال بارتولومئوس اسقف اعظم قسطنطنیه قرار گرفت و با استاندار منطقه و نمایندگان ادارات محلی نيز دیدار کرد.

وی با هرماهي دکتر رحمی مفتی استانبول از مساجد ایاصوفیه و سلطان احمد بازدید کرد این نخستین دیدار رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان از مسجد مسلمانان است. و در ادامه سفر خود با حضور در کلیسای سن‌اسپریت و در پی آن در پاتریخانه بارسلوموس به اجرای آیین مذهبی پرداخت.

دویچه‌وله در تحلیلی درباره این سفر نوشت: سفر پاپ فرانسیس به ترکیه در شرایطی انجام می‌گیرد که در سوریه و عراق دو کشور هم‌جوار ترکیه آتش جنگ برافروخته شده است. در چنین شرایطی سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به منظور تقویت گفتمان میان مسلمانان و مسیحیان تلقی می‌شود.

پاپ خواهان برقراری صلح در منطقه‌اي است که مسیحیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی توسط عناصر داعش به طور جدی تهدید می‌شوند. داعش حتی پیش از این پاپ را هم تهدید به سوء قصد کرده بود.

پاپ با آوارگان مسیحی ساکن در ترکیه و نزدیک به صد هزار مسیحی که شامل مسیحیان کاتولیک، مسیحیان ارتدوکس، ارمنی، بیزانس، روم، کلدانی، سریانی، آسوری و گرجی هستند نیز دیدار کرد.

سفر سه روزه پاپ که نخستین میهمان خارجی کاخ ریاست‌جمهوری پس از به ریاست‌جمهوری رسیدن اردوغان است سی‌ام نوامبر به پایان رسید. وی چهارمین پاپ است که از ترکیه بازدید می‌کند. نخستین بار در سال 1967 پاپ پائول ششم به این کشور سفر کرده بود.
 

واتیکان یک خاطره تلخ از ترکیه دارد. سال 1981 میلادی محمدعلی آغجا تبعه ترکیه دست به سوء قصد به جان پاپ ژان پل دوم زد اما پاپ جان سالم به در برد.

 


١١:٣٧ - شنبه ١٥ آذر ١٣٩٣    /    شماره : ٥٦٩٣٧    /    تعداد نمایش : ٢١٧


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125