دوشنبه ٠٨ خرداد ١٣٩٦

مقالات

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
توجیه این مدعا که داوری‌های اخلاقی به حوزه امور واقع مربوط می‌شوند، دشوار است؛ لذا تمایز واقع/ارزش گویای این است که اخلاق هنجاری نهایتاً نوعی مراقبه انفسی است که نمی‌توان آن را برحسب صدق و کذب، ارزیابی کرد. از دیدگاه اخلاق پست‌مدرن و برخی نظام‌های اخلاقی اواخر قرن بیستم اخلاقاً نادرست است که ارزش‌ها را امور واقع بدانیم، یا ماهیت گرانبار از ارزشِ اظهارات و داوری‌های ناظر به‌واقع را پنهان کنیم.

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
جامعه دینی جامعه‌ای است که بینش، اندیشه و انگیزه الهی نقش تعین کننده در اعمال، افکار، رفتار و مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته و به‌تبع آن در ساختارها، نهادها و کارکردهای آن‌ها می‌تواند داشته باشد. اینک که تصویری از جامعه دینی و اسلامی به دست آوردیم ، وارد مرحله پسین و در ضمن اصلی که مربوط به مقوله انتخاب و انتصاب است می‌گردیم. در این مرحله برای اینکه دامنه و قلمرو انتخاب‌ها و انتصاب‌ها را نیک بدانیم و بشناسیم، بایستی نخست به این پرسش کلیدی پاسخ یابید که در جامعه دینی اصل و بنیاد بر انتخاب گذاشته شده است و یا بر انتصاب؟ قاعده و اصل انتخاب است یا انتصاب؟

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
در هرجامعه ای مسائل و موضوعات مختلف ومتنوع مطرح بوده وهرکدام ارزش و جایگاه متفاوتی دارند. واین تفاوت های ارزشی و منزلتی نیز ریشه در مجموعه عوامل متعددی ایدئولوژیکی، ساختاری،کارکردی، راهبردی، معرفتی، اخلاقی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی واجتماعی دارد. انتخاب و انتصاب درهر جامعه وبه ویژه درجامعه دینی از شمار آن دسته مسائلی است که ازتمامی زوایای یادشده اهمیت داشته و می توان بدان نگریست.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
اهمیت این پرسش از آن جاست که در صورتی که پاسخ به این پرسش مثبت باشد، وظیفه شرعی نهادهای حکومتی آن است که راه های انجام محرمات شرعی را مسدود سازند. به دنبال این مطلب این پرسش مطرح خواهد شد که اگر برخی ابزارها کارکردهای گوناگونی داشته باشند، و در هر دو راه حلال و حرام قابل استفاده باشند، آیا بر نهاد های حکومتی واجب است که از به کارگیری این ابزارها ممانعت به عمل آورند؟ یافتن پاسخ برای پرسشی که در عنوان نوشتار مطرح شده است، ما را در گام های بعدی بحث یاری خواهد رساند.

غلام احیا حسینی - مطالعات منطقه ای
عصر حاضر را با توجه به ویژگی ها و حوادثی که در آن برای نوع بشر رخ داده است را شاید بتوان عصری قلمداد کرد که در طول حیات انسان در کره خاکی بی سابقه است. سرعت شگفت آور علم و به تبع آن توسعه ی شتابناک ارتباطات و ظهور پدیده اینترنت و گوشی های هوشمند و نیز حرص و طمع سیری ناپذیر انسان¬ها در استثمار و استعمار و به تبع آن بروز جنگ¬های متعدد جهانی و منطقه ای در عصر حاضر و ده ها ویژگی دیگر این عصر باعث شده، تا رابطه و تعامل انسان¬ها با یکدیگر تغییرات وسیعی را در خود ببیند. از مهمترین نتایج این رویدادها ظهور پدیده¬ی مهاجرت است.



  چاپ        ارسال به دوست

کدام گروه های دینی آمریکا جوانتر و کدام مسن تر هستند؟

چشم انداز دینی آمریکا نسبت به مساله ی رشد یا افول مردم با هویت های دینی خاص، در حال تغییراتی بزرگ است. در حالیکه محال است دقیقا تخمین بزنیم این چشم انداز در آینده به کدام سو پیش خواهد رفت، برخی از مؤلفه های جمعیتی –بویژه سن- میتوانند سرنخی برای این باشند که چه اتفاقاتی در دهه های آتی رخ خواهد داد.

مثلا گروه های دینی که اعضای آنها جوانتر هستند بیشتر احتمال رشد دارند، نه تنها به این خاطر که اعضایشان بیشتر ممکن است عمر کنند، بلکه همچنین بدلیل اینکه بیشتر آنها در سن زاد و ولد هستند ( و بنابراین شانس بیشتری برای انتقال دین خود به نسل های بعدی دارند).

با درنظر گرفتن این مساله،برخی از گروه ها که در سال های اخیر رشد داشته اند، میتوانند زمینه ی ادامه ی این رشد باشند. این شامل افرادی که هیچ وابستگی دینی ندارند نیز میشود: متوسط سنی بزرگسالانی که اظهار داشته اند "  دین خاصی" را متعهد نیستند 38 سال است در حالیکه  برای ملحدین و شکاکان این عدد 34 است.

در کل و بر اساس آماری که در تحقیقی با عنوان چشم اندازه دینی سال 2014 به آن دست یافتیم، این سه گروه با هم ( غالبا از آنها با عنوان"بدون هیچ" دینی یاد میشود) دارای متوسط سنی 36 سال هستند- یک دهه جوانتر از متوسط سنی بزرگسالان آمریکا در مجموع ( 46 سال).

پیروان برخی مذاهب غیر مسیحی نیز بسیار جوان هستند- مسلمانان و هندوهای آمریکا در این تحقیق، هر کدام متوسط سنی 33  سال را دارند. تقریبا از هر 10 مسلمان بزرگسال در آمریکا، 4 نفر زیر سن 30 سال هستند و از هر 10 هندوی بزرگسال نیز 9 نفر زیر 50 سال هستند.

در طرف دیگر این طیف ، از 30 گروه دینی که ما توانستیم بررسی کنیم که شامل فرقه های پروتستان، سایر گروه های دینی و سه گروه از مردمی که وابستگی دینی ندارند میشود، پیروان دو فرقه ی پروتستان در بین مسن ترین ها هستند. متوسط سنی بزرگسالانی در آمریکا که به کلیسای پروتستان متعهدند ( یک فرقه ی ایونجلیکال) و کلیسای پروتستان ( آمریکا) ( یک فرقه ی متدوال) 59  سال برای هر گروه است، که مساوی با متوسط سنی پیروان کلیسای متحد مسیح است.

تنها در حدود یک نفر از هر ده نفر بزرگسال در این فرقه ها زیر سن 30 سال است؛ همچنین این مساله برای آنگلیکان ها، مجمع میسوری کلیسای لوتری، پیروان کلیسای اسقفی و متدیست متحده نیز صادق است.

مورمون ها، میسحیان ارتدوکس و ادونتیست های روز هفتم در مقایسه با سایر گروه های مسیحی دیگر، نسبتا جوان هستند.

البته، سن تنها مؤلفه ی الگوهای رشد آینده ی گروه های دینی نیست، یعنی به عبارت دیگر گروه های جوانتر ممکن است لزوما رشدی نداشته باشند ( و گروه های مسن تر ممکن است کوچک نشوند). میزان زاد و ولد، تغییر دین، مهاجرت و سایر مؤلفه ها نیز نقش دارند.

منبع: PEW

نویسنده: Michael Lipka

مترجم: هادی قربانیار


١٤:١٦ - پنج شنبه ٧ مرداد ١٣٩٥    /    شماره : ٧٦٨٩٨    /    تعداد نمایش : ٧٥


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125