سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦

مقالات

پژوهش مدرسه عالی خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران، نشست «آشنایی با مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد و فعالیت‌های این مرکز» را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده؛ رئیس مرکز پژوهشی برگزار کرد. در این نشست که روز سه‌شنبه 31 شهریور 1396 برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده ابتدا ضمن گرامیداشت ایام محرم‌الحرام و ایام سوگواری سیدالشهدا علیه‌السلام، برای جمیع مسلمین طلب عنایت و معرفت داشت و در ادامه به تشریح کارها، دستاوردها و نحوه همکاری‌ها پرداخت.

سیدعلی واعظ زاده- مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد
میل به پرش از ارتفاع، حرکت با سرعت زیاد، تماشای صحنه‌های دل‌خراش و ترسناک، خودآزاری و دیگرآزاری، انجام بازی‌های خشن در محیط واقعی و مجازی، تن دادن به چالش های خطرناک و در سطوح بالاتر هنجارشکنی‌های اجتماعی و ارتکاب جرائم، همگی نمودهایی از رفتارهایی است که غالباً هیجان‌های منفی در فرد ایجاد می‌کند. از گذشته تاکنون برخی افراد با پایه‌گذاری روش‌ها و شیوه‌های ایجاد هیجان منفی توانسته‌اند در عرصه اجتماع افراد به‌ویژه جوانان را دچار تنش‌های روانی کنند که تعدادی از آنها هنوز هم کمابیش بروز و ظهور دارند که در عصر حاضر با گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌های مجازی، با روش‌های جدید و استفاده از بسترهای نوپدید پا به عرصه گذاشته‌اند. در این یادداشت سعی می کنیم تا با رویکرد روانشناختی، نگاهی گذرا به جزئیات برخی بازی‌های هیجانی داشته باشیم و آثار منفی بلند مدت آنها را بررسی کنیم.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
مرکز پژوهشی جامعه المصطفی(ص)العالمیه مشهد مقدس به منظور حمایت از آثار و تحقیقات علمی طلاب محترم المصطفی، در نظر دارد یادداشت های پژوهشی ایشان را در سایت مرکز پژوهشی انتشار دهد. محققان و پژوهشگران ارجمند می توانند یادداشت های علمی خود(حداکثر هزار کلمه) را در چهار محور کلی: 1- منویات مقام معظم رهبری، ریاست مکرم المصطفی و مباحث راهبردی روز 2- مطالعات اسلامی و آینده پژوهی 3- گفتگوی ادیان( اسلام، مسیحیت، یهودیت و ...) 4- جریان شناسی فکری و معرفتی جهان اسلام به صورت حضوری یا از طریق کانال تلگرامی به جناب آقای واعظ زاده ارسال فرمایند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت شناختی ای است که اختلاف نظر دینی به وجود می آورد: آیا آگاه شدن از ماهیت و میزان اختلاف نظر دینی موجب می شود که اعتقاد قطعی به دیدگاه های دینی یا دیدگاه های صریحاً غیردینی برای ما نامعقول شود؟ در این نوشتار به دو دیدگاه مصالحه گری پرداخته می شود.

رضا اکبری - گفت‌و گوی ادیان
مناسک زیارت با هرچه فاصله گرفتن زمانی از تاریخ صدر اسلام به‌ویژه در جوامع معاصر از مبانی و اصول و اهداف خود نیز دور گردیده و همراه با دیگر پدیده¬ها، اندک‌اندک صورتی دنیایی (سکولار) به خود گرفته است. برای مثال تمایل به جنبه¬ی گردشگری و توریستی و کم¬رنگ شدن جنبه¬ی معنوی، زیارتی و قدسی آن را می‌توان از مصادیق بارز آن دانست. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش می‌شود به مشترکات و تمایزات این دو و اینکه چگونه این پدیده تغییر می‌یابد، تأمل شود.



  چاپ        ارسال به دوست

کدام گروه های دینی آمریکا جوانتر و کدام مسن تر هستند؟

چشم انداز دینی آمریکا نسبت به مساله ی رشد یا افول مردم با هویت های دینی خاص، در حال تغییراتی بزرگ است. در حالیکه محال است دقیقا تخمین بزنیم این چشم انداز در آینده به کدام سو پیش خواهد رفت، برخی از مؤلفه های جمعیتی –بویژه سن- میتوانند سرنخی برای این باشند که چه اتفاقاتی در دهه های آتی رخ خواهد داد.

مثلا گروه های دینی که اعضای آنها جوانتر هستند بیشتر احتمال رشد دارند، نه تنها به این خاطر که اعضایشان بیشتر ممکن است عمر کنند، بلکه همچنین بدلیل اینکه بیشتر آنها در سن زاد و ولد هستند ( و بنابراین شانس بیشتری برای انتقال دین خود به نسل های بعدی دارند).

با درنظر گرفتن این مساله،برخی از گروه ها که در سال های اخیر رشد داشته اند، میتوانند زمینه ی ادامه ی این رشد باشند. این شامل افرادی که هیچ وابستگی دینی ندارند نیز میشود: متوسط سنی بزرگسالانی که اظهار داشته اند "  دین خاصی" را متعهد نیستند 38 سال است در حالیکه  برای ملحدین و شکاکان این عدد 34 است.

در کل و بر اساس آماری که در تحقیقی با عنوان چشم اندازه دینی سال 2014 به آن دست یافتیم، این سه گروه با هم ( غالبا از آنها با عنوان"بدون هیچ" دینی یاد میشود) دارای متوسط سنی 36 سال هستند- یک دهه جوانتر از متوسط سنی بزرگسالان آمریکا در مجموع ( 46 سال).

پیروان برخی مذاهب غیر مسیحی نیز بسیار جوان هستند- مسلمانان و هندوهای آمریکا در این تحقیق، هر کدام متوسط سنی 33  سال را دارند. تقریبا از هر 10 مسلمان بزرگسال در آمریکا، 4 نفر زیر سن 30 سال هستند و از هر 10 هندوی بزرگسال نیز 9 نفر زیر 50 سال هستند.

در طرف دیگر این طیف ، از 30 گروه دینی که ما توانستیم بررسی کنیم که شامل فرقه های پروتستان، سایر گروه های دینی و سه گروه از مردمی که وابستگی دینی ندارند میشود، پیروان دو فرقه ی پروتستان در بین مسن ترین ها هستند. متوسط سنی بزرگسالانی در آمریکا که به کلیسای پروتستان متعهدند ( یک فرقه ی ایونجلیکال) و کلیسای پروتستان ( آمریکا) ( یک فرقه ی متدوال) 59  سال برای هر گروه است، که مساوی با متوسط سنی پیروان کلیسای متحد مسیح است.

تنها در حدود یک نفر از هر ده نفر بزرگسال در این فرقه ها زیر سن 30 سال است؛ همچنین این مساله برای آنگلیکان ها، مجمع میسوری کلیسای لوتری، پیروان کلیسای اسقفی و متدیست متحده نیز صادق است.

مورمون ها، میسحیان ارتدوکس و ادونتیست های روز هفتم در مقایسه با سایر گروه های مسیحی دیگر، نسبتا جوان هستند.

البته، سن تنها مؤلفه ی الگوهای رشد آینده ی گروه های دینی نیست، یعنی به عبارت دیگر گروه های جوانتر ممکن است لزوما رشدی نداشته باشند ( و گروه های مسن تر ممکن است کوچک نشوند). میزان زاد و ولد، تغییر دین، مهاجرت و سایر مؤلفه ها نیز نقش دارند.

منبع: PEW

نویسنده: Michael Lipka

مترجم: هادی قربانیار


١٤:١٦ - پنج شنبه ٧ مرداد ١٣٩٥    /    شماره : ٧٦٨٩٨    /    تعداد نمایش : ١٢٨


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125