جمعه ٠٦ مرداد ١٣٩٦

مقالات

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
حسب دستور ریاست محترم جامعه المصطفی العالمیه حضرت آیت‌الله اعرافی مبنی بر واگذاری بخشی از تدوین و بازنگری متون درسی به مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس و ضرورت آشنایی اساتید محترم با اصول و استانداردهای تدوین متن، کارگاه سه‌روزه از 26 الی 28 تیرماه با عنوان «آشنایی با اصول و مبانی تدوین متون درسی» در ساختمان ستاد مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس از سوی مرکز پژوهشی برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن رضایی مدیرکل دفتر تدوین متون درسی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و جناب آقای دکتر سید امیر هاشمی کارشناس مسئول این اداره، تدریس در این کارگاه را به عهده داشتند. افتتاحیه این کارگاه با حضور ارزشمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی معاون محترم آموزش جامعه المصطفی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس برگزار گردید.

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
در دو یادداشت قبلی بیان شد که جامعه دینی جامعه‌ای است که بینش، اندیشه و انگیزه الهی نقش تعین کننده در اعمال، افکار، رفتار و مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته و به‌تبع آن در ساختارها، نهادها و کارکردهای آن‌ها می‌تواند داشته باشد. و اصل و قاعده در جامعه دینی انتخاب است و یک دلیل برای آن آورده شد. در این یادداشت به دلیل دوم اشاره می شود.

حسن توسلی - گفت و گوی ادیان
یکی از مهم‌ترین منابع جهت فهم معارف دینی و چارچوب‌های نظری دین اسلام بر اساس مکتب اهل‌البیت علیهم السلام و وبه ویژه امام علی علیه السلام، فهم و استنباط یکی از استوانه‌های حکمت اسلامی معاصر، مرحوم علامه محمدتقی جعفری است. نویسنده در این یادداشت می کوشد تا مبانی انسان شناسی نهج البلاغه را را از طریق شرح نهج البلاغه علامه جعفری بنمایاند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
ویژگی شاخص عرصه تحقیقات دینی، وجود اختلاف‌نظر فراگیر و ظاهراً دیر درمان در آن است. با اتخاذ هر موضعی در قبال پرسش‌های اساسی دینی، با گروه عظیمی از افراد بسیار آگاه و هوشمند، مخالفت می‌کنیم. وجود پدیده شایع اختلاف‌نظر دینی موجب طرح پرسش‌های فلسفی مختلفی می‌شود. یکی از آن‌ها پرسشی است که در عرصه فلسفه سیاسی مطرح می‌شود: آیا در جامعه‌ای کثرت‌گرا که مشخصه آن وجود تنوع و اغلب تعارض در بین اعتقادات دینی است، ممکن است برداشت‌های دینی از خوبی و درستی، مبنای مشروعی برای عقاید سیاسی باشد؟ آيا اختلاف‌نظر دینی پایدار با این اعتقاد مسیحیان و بسیاری از دیگر خداباوران سازگار است؟ تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت‌شناختی‌ای است که اختلاف‌نظر دینی به وجود می‌آورد.

رضا اکبری - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
از زمانی که علوم مدرن پا به عرصه هستی در جهان معرفت نهاد؛ یکی از شعارها و بلکه کانون اصلی آن؛ عینیت و ممانعت از ورود ارزش­‌های اخلاقی، سیاسی پژوهشگر در موضوع مطالعه پذیرفته شد. عینیت‌گرایی علم به‌عنوان یکی از ویژگی­‌های متمایزکننده علم از شبه‌علم و معرفت­های کاذب تا نیمه‌­های قرن بیستم دوام آورد؛ ولی با چرخش­‌های پارادایمی نیمه دوم قرن؛ در فلسفه علم و نیز حضور قدرتمند جامعه­‌شناسیِ معرفت؛ با چالش مواجه گردید.



  چاپ        ارسال به دوست

کدام گروه های دینی آمریکا جوانتر و کدام مسن تر هستند؟

چشم انداز دینی آمریکا نسبت به مساله ی رشد یا افول مردم با هویت های دینی خاص، در حال تغییراتی بزرگ است. در حالیکه محال است دقیقا تخمین بزنیم این چشم انداز در آینده به کدام سو پیش خواهد رفت، برخی از مؤلفه های جمعیتی –بویژه سن- میتوانند سرنخی برای این باشند که چه اتفاقاتی در دهه های آتی رخ خواهد داد.

مثلا گروه های دینی که اعضای آنها جوانتر هستند بیشتر احتمال رشد دارند، نه تنها به این خاطر که اعضایشان بیشتر ممکن است عمر کنند، بلکه همچنین بدلیل اینکه بیشتر آنها در سن زاد و ولد هستند ( و بنابراین شانس بیشتری برای انتقال دین خود به نسل های بعدی دارند).

با درنظر گرفتن این مساله،برخی از گروه ها که در سال های اخیر رشد داشته اند، میتوانند زمینه ی ادامه ی این رشد باشند. این شامل افرادی که هیچ وابستگی دینی ندارند نیز میشود: متوسط سنی بزرگسالانی که اظهار داشته اند "  دین خاصی" را متعهد نیستند 38 سال است در حالیکه  برای ملحدین و شکاکان این عدد 34 است.

در کل و بر اساس آماری که در تحقیقی با عنوان چشم اندازه دینی سال 2014 به آن دست یافتیم، این سه گروه با هم ( غالبا از آنها با عنوان"بدون هیچ" دینی یاد میشود) دارای متوسط سنی 36 سال هستند- یک دهه جوانتر از متوسط سنی بزرگسالان آمریکا در مجموع ( 46 سال).

پیروان برخی مذاهب غیر مسیحی نیز بسیار جوان هستند- مسلمانان و هندوهای آمریکا در این تحقیق، هر کدام متوسط سنی 33  سال را دارند. تقریبا از هر 10 مسلمان بزرگسال در آمریکا، 4 نفر زیر سن 30 سال هستند و از هر 10 هندوی بزرگسال نیز 9 نفر زیر 50 سال هستند.

در طرف دیگر این طیف ، از 30 گروه دینی که ما توانستیم بررسی کنیم که شامل فرقه های پروتستان، سایر گروه های دینی و سه گروه از مردمی که وابستگی دینی ندارند میشود، پیروان دو فرقه ی پروتستان در بین مسن ترین ها هستند. متوسط سنی بزرگسالانی در آمریکا که به کلیسای پروتستان متعهدند ( یک فرقه ی ایونجلیکال) و کلیسای پروتستان ( آمریکا) ( یک فرقه ی متدوال) 59  سال برای هر گروه است، که مساوی با متوسط سنی پیروان کلیسای متحد مسیح است.

تنها در حدود یک نفر از هر ده نفر بزرگسال در این فرقه ها زیر سن 30 سال است؛ همچنین این مساله برای آنگلیکان ها، مجمع میسوری کلیسای لوتری، پیروان کلیسای اسقفی و متدیست متحده نیز صادق است.

مورمون ها، میسحیان ارتدوکس و ادونتیست های روز هفتم در مقایسه با سایر گروه های مسیحی دیگر، نسبتا جوان هستند.

البته، سن تنها مؤلفه ی الگوهای رشد آینده ی گروه های دینی نیست، یعنی به عبارت دیگر گروه های جوانتر ممکن است لزوما رشدی نداشته باشند ( و گروه های مسن تر ممکن است کوچک نشوند). میزان زاد و ولد، تغییر دین، مهاجرت و سایر مؤلفه ها نیز نقش دارند.

منبع: PEW

نویسنده: Michael Lipka

مترجم: هادی قربانیار


١٤:١٦ - پنج شنبه ٧ مرداد ١٣٩٥    /    شماره : ٧٦٨٩٨    /    تعداد نمایش : ٩٨


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125