چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦

مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.



  چاپ        ارسال به دوست

کدام گروه های دینی آمریکا جوانتر و کدام مسن تر هستند؟

چشم انداز دینی آمریکا نسبت به مساله ی رشد یا افول مردم با هویت های دینی خاص، در حال تغییراتی بزرگ است. در حالیکه محال است دقیقا تخمین بزنیم این چشم انداز در آینده به کدام سو پیش خواهد رفت، برخی از مؤلفه های جمعیتی –بویژه سن- میتوانند سرنخی برای این باشند که چه اتفاقاتی در دهه های آتی رخ خواهد داد.

مثلا گروه های دینی که اعضای آنها جوانتر هستند بیشتر احتمال رشد دارند، نه تنها به این خاطر که اعضایشان بیشتر ممکن است عمر کنند، بلکه همچنین بدلیل اینکه بیشتر آنها در سن زاد و ولد هستند ( و بنابراین شانس بیشتری برای انتقال دین خود به نسل های بعدی دارند).

با درنظر گرفتن این مساله،برخی از گروه ها که در سال های اخیر رشد داشته اند، میتوانند زمینه ی ادامه ی این رشد باشند. این شامل افرادی که هیچ وابستگی دینی ندارند نیز میشود: متوسط سنی بزرگسالانی که اظهار داشته اند "  دین خاصی" را متعهد نیستند 38 سال است در حالیکه  برای ملحدین و شکاکان این عدد 34 است.

در کل و بر اساس آماری که در تحقیقی با عنوان چشم اندازه دینی سال 2014 به آن دست یافتیم، این سه گروه با هم ( غالبا از آنها با عنوان"بدون هیچ" دینی یاد میشود) دارای متوسط سنی 36 سال هستند- یک دهه جوانتر از متوسط سنی بزرگسالان آمریکا در مجموع ( 46 سال).

پیروان برخی مذاهب غیر مسیحی نیز بسیار جوان هستند- مسلمانان و هندوهای آمریکا در این تحقیق، هر کدام متوسط سنی 33  سال را دارند. تقریبا از هر 10 مسلمان بزرگسال در آمریکا، 4 نفر زیر سن 30 سال هستند و از هر 10 هندوی بزرگسال نیز 9 نفر زیر 50 سال هستند.

در طرف دیگر این طیف ، از 30 گروه دینی که ما توانستیم بررسی کنیم که شامل فرقه های پروتستان، سایر گروه های دینی و سه گروه از مردمی که وابستگی دینی ندارند میشود، پیروان دو فرقه ی پروتستان در بین مسن ترین ها هستند. متوسط سنی بزرگسالانی در آمریکا که به کلیسای پروتستان متعهدند ( یک فرقه ی ایونجلیکال) و کلیسای پروتستان ( آمریکا) ( یک فرقه ی متدوال) 59  سال برای هر گروه است، که مساوی با متوسط سنی پیروان کلیسای متحد مسیح است.

تنها در حدود یک نفر از هر ده نفر بزرگسال در این فرقه ها زیر سن 30 سال است؛ همچنین این مساله برای آنگلیکان ها، مجمع میسوری کلیسای لوتری، پیروان کلیسای اسقفی و متدیست متحده نیز صادق است.

مورمون ها، میسحیان ارتدوکس و ادونتیست های روز هفتم در مقایسه با سایر گروه های مسیحی دیگر، نسبتا جوان هستند.

البته، سن تنها مؤلفه ی الگوهای رشد آینده ی گروه های دینی نیست، یعنی به عبارت دیگر گروه های جوانتر ممکن است لزوما رشدی نداشته باشند ( و گروه های مسن تر ممکن است کوچک نشوند). میزان زاد و ولد، تغییر دین، مهاجرت و سایر مؤلفه ها نیز نقش دارند.

منبع: PEW

نویسنده: Michael Lipka

مترجم: هادی قربانیار


١٤:١٦ - پنج شنبه ٧ مرداد ١٣٩٥    /    شماره : ٧٦٨٩٨    /    تعداد نمایش : ١٦٣


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125