جمعه ٠٦ مرداد ١٣٩٦

مقالات

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
حسب دستور ریاست محترم جامعه المصطفی العالمیه حضرت آیت‌الله اعرافی مبنی بر واگذاری بخشی از تدوین و بازنگری متون درسی به مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس و ضرورت آشنایی اساتید محترم با اصول و استانداردهای تدوین متن، کارگاه سه‌روزه از 26 الی 28 تیرماه با عنوان «آشنایی با اصول و مبانی تدوین متون درسی» در ساختمان ستاد مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس از سوی مرکز پژوهشی برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن رضایی مدیرکل دفتر تدوین متون درسی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و جناب آقای دکتر سید امیر هاشمی کارشناس مسئول این اداره، تدریس در این کارگاه را به عهده داشتند. افتتاحیه این کارگاه با حضور ارزشمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی معاون محترم آموزش جامعه المصطفی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس برگزار گردید.

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
در دو یادداشت قبلی بیان شد که جامعه دینی جامعه‌ای است که بینش، اندیشه و انگیزه الهی نقش تعین کننده در اعمال، افکار، رفتار و مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته و به‌تبع آن در ساختارها، نهادها و کارکردهای آن‌ها می‌تواند داشته باشد. و اصل و قاعده در جامعه دینی انتخاب است و یک دلیل برای آن آورده شد. در این یادداشت به دلیل دوم اشاره می شود.

حسن توسلی - گفت و گوی ادیان
یکی از مهم‌ترین منابع جهت فهم معارف دینی و چارچوب‌های نظری دین اسلام بر اساس مکتب اهل‌البیت علیهم السلام و وبه ویژه امام علی علیه السلام، فهم و استنباط یکی از استوانه‌های حکمت اسلامی معاصر، مرحوم علامه محمدتقی جعفری است. نویسنده در این یادداشت می کوشد تا مبانی انسان شناسی نهج البلاغه را را از طریق شرح نهج البلاغه علامه جعفری بنمایاند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
ویژگی شاخص عرصه تحقیقات دینی، وجود اختلاف‌نظر فراگیر و ظاهراً دیر درمان در آن است. با اتخاذ هر موضعی در قبال پرسش‌های اساسی دینی، با گروه عظیمی از افراد بسیار آگاه و هوشمند، مخالفت می‌کنیم. وجود پدیده شایع اختلاف‌نظر دینی موجب طرح پرسش‌های فلسفی مختلفی می‌شود. یکی از آن‌ها پرسشی است که در عرصه فلسفه سیاسی مطرح می‌شود: آیا در جامعه‌ای کثرت‌گرا که مشخصه آن وجود تنوع و اغلب تعارض در بین اعتقادات دینی است، ممکن است برداشت‌های دینی از خوبی و درستی، مبنای مشروعی برای عقاید سیاسی باشد؟ آيا اختلاف‌نظر دینی پایدار با این اعتقاد مسیحیان و بسیاری از دیگر خداباوران سازگار است؟ تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت‌شناختی‌ای است که اختلاف‌نظر دینی به وجود می‌آورد.

رضا اکبری - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
از زمانی که علوم مدرن پا به عرصه هستی در جهان معرفت نهاد؛ یکی از شعارها و بلکه کانون اصلی آن؛ عینیت و ممانعت از ورود ارزش­‌های اخلاقی، سیاسی پژوهشگر در موضوع مطالعه پذیرفته شد. عینیت‌گرایی علم به‌عنوان یکی از ویژگی­‌های متمایزکننده علم از شبه‌علم و معرفت­های کاذب تا نیمه‌­های قرن بیستم دوام آورد؛ ولی با چرخش­‌های پارادایمی نیمه دوم قرن؛ در فلسفه علم و نیز حضور قدرتمند جامعه­‌شناسیِ معرفت؛ با چالش مواجه گردید.



  چاپ        ارسال به دوست

هادی قربانیار - مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد

گمشده ی اسلام در کلاس‌های درس غرب(ترجمه)

گمشده ی اسلام در کلاس های درس غرب(ترجمه)

نویسنده: سرکار خانم Kishwar Rizviدانشیار رشته تاریخ هنر در دانشگاه Yale

مترجم: هادی قربان یار

اطلاعات نادرست بسیاری در مورد اسلام وجود دارد. رسانه های غربی بیشتر افراط گرایی ها و تعصباتی مانند اینکه اسلام یک دین خشن است را به نمایش می گذارند. در همین راستا نیز فیلم ها و برنامه های زیادی در رسانه های غربی تولید می‌شود.

تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شد، نشان داد که اکثریت آمریکایی ها از اسلام چیزی نمی دانند. طی این بررسی ها 36 درصد ابراز تمایل کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد دین داشته باشند.

این گونه آمارها حاکی از وجود یک فرصت برای مربیان و اساتید مدارس و دانشگاه ها است. به عنوان استاد حوزه ی هنر و معماری، به نظر من در طول 20 سال گذشته اساتید و فعالان آکادمیک تلاش کرده اند تا آموزه های اسلام را در دبیرستان ها و سایر موسسات علمی توسعه بدهند.

اما مشکل این است که آموزش اسلام منحصر و محدود به اعمال دینی شده است؛ در حالیکه به ندرت از تاثیر اسلام بر فرهنگ و هنر بویژه در آمریکا صحبت به میان آمده است.

در کتاب های تاریخ دبیرستان ها، اشاره ی کمی به تاریخ در هم تنیده ی اروپا، آسیا و آفریقا در قرون وسطی و رنسانس شده است. همچنین از شکوفایی هنر، ادبیات و معماری نیز در طول این مدت، کمتر سخن به میان آمده است.

به عنوان نمونه در در فصل دهم یکی از کتب تاریخ دبیرستان های نیویورک، جهان اسلام مطرح شده است به گونه ای که از تاریخ هزار ساله اش، فقط به مساله ی "نظامیان عرب" و ظهور امپراطوری های اسلامی  اشاره شده است.

اینچنین دیدگاه و رویکرد بسیار محدود و بسته خالی از هر گونه اشاره به تبادلات فرهنگی این هزار سال است.

نکته این است که داستان اسلام را نمی‌توان بدون درک عمیق‌تری از تاریخ فرهنگی‌اش بیان کرد. بنابراین نقش اساتید و اهل علم در تکمیل این میراث چیست؟ به نظر من، اگر هویت ها صرفاً و فقط در قالب دین تعریف نشوند، تصویر کامل تری از دین را می‌توان ترسیم کرد. این بدین معناست که اساتید و مدرسین بر روی تبادلات فرهنگی ای که بین مرزهای شعر و هنر صورت گرفته است، تمرکز کنند. هنر در دبیرستان ها و دانشگاه ها می‌تواند روشن‌کننده  و برجسته کننده‌ی ارتباطات مهم بین اسلام و تاریخ جهان باشد.

بیشتر دانشجویان نسبت به این مساله رویکردی باز داشته و از این ارتباط بین فرهنگی استقبال می‌کنند، حتی اگر لازم باشد تا باورهای پیشین خود در باره ی اسلام را کنار بگذارند. البته که جداسازی سیاست های امروز از واقعیات تاریخی کار ساده ای نیست.

این تبادلات و ارتباط فرهنگی تنها مربوط به گذشته نیست؛ بلکه امروز نیز ما شاهد این مساله در آمریکا که اسلام قرن ها بخش اصلی فرهنگ آن بوده است، هستیم.

خدمات مسلمانان به هنر و معماری تنها منعکس کننده ی تنوع در آمریکا نیست؛ بلکه بازتاب تنوع اسلام در این کشور نیز میباشد. مسلمانان در آمریکا تنوعی غنی از اقوام، زبان ها و فرهنگ‌های مختلف را دارا هستند.

اساتید و فعالان عرصه‌ی آکادمیک بویژه در حوزه‌ی هنر و علوم انسانی در آمریکا، نقش مهمی را در ادبیات دینی بازی می‌کنند. 

منبع:Sojourners

نقل مطالب با ذکر منبع و عنوان « مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد» بلامانع است .

 


١١:١٩ - يکشنبه ٢٧ فروردين ١٣٩٦    /    شماره : ٨٤٦٣٧    /    تعداد نمایش : ٧١


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125