سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦

مقالات

پژوهش مدرسه عالی خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران، نشست «آشنایی با مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد و فعالیت‌های این مرکز» را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده؛ رئیس مرکز پژوهشی برگزار کرد. در این نشست که روز سه‌شنبه 31 شهریور 1396 برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده ابتدا ضمن گرامیداشت ایام محرم‌الحرام و ایام سوگواری سیدالشهدا علیه‌السلام، برای جمیع مسلمین طلب عنایت و معرفت داشت و در ادامه به تشریح کارها، دستاوردها و نحوه همکاری‌ها پرداخت.

سیدعلی واعظ زاده- مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد
میل به پرش از ارتفاع، حرکت با سرعت زیاد، تماشای صحنه‌های دل‌خراش و ترسناک، خودآزاری و دیگرآزاری، انجام بازی‌های خشن در محیط واقعی و مجازی، تن دادن به چالش های خطرناک و در سطوح بالاتر هنجارشکنی‌های اجتماعی و ارتکاب جرائم، همگی نمودهایی از رفتارهایی است که غالباً هیجان‌های منفی در فرد ایجاد می‌کند. از گذشته تاکنون برخی افراد با پایه‌گذاری روش‌ها و شیوه‌های ایجاد هیجان منفی توانسته‌اند در عرصه اجتماع افراد به‌ویژه جوانان را دچار تنش‌های روانی کنند که تعدادی از آنها هنوز هم کمابیش بروز و ظهور دارند که در عصر حاضر با گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌های مجازی، با روش‌های جدید و استفاده از بسترهای نوپدید پا به عرصه گذاشته‌اند. در این یادداشت سعی می کنیم تا با رویکرد روانشناختی، نگاهی گذرا به جزئیات برخی بازی‌های هیجانی داشته باشیم و آثار منفی بلند مدت آنها را بررسی کنیم.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
مرکز پژوهشی جامعه المصطفی(ص)العالمیه مشهد مقدس به منظور حمایت از آثار و تحقیقات علمی طلاب محترم المصطفی، در نظر دارد یادداشت های پژوهشی ایشان را در سایت مرکز پژوهشی انتشار دهد. محققان و پژوهشگران ارجمند می توانند یادداشت های علمی خود(حداکثر هزار کلمه) را در چهار محور کلی: 1- منویات مقام معظم رهبری، ریاست مکرم المصطفی و مباحث راهبردی روز 2- مطالعات اسلامی و آینده پژوهی 3- گفتگوی ادیان( اسلام، مسیحیت، یهودیت و ...) 4- جریان شناسی فکری و معرفتی جهان اسلام به صورت حضوری یا از طریق کانال تلگرامی به جناب آقای واعظ زاده ارسال فرمایند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت شناختی ای است که اختلاف نظر دینی به وجود می آورد: آیا آگاه شدن از ماهیت و میزان اختلاف نظر دینی موجب می شود که اعتقاد قطعی به دیدگاه های دینی یا دیدگاه های صریحاً غیردینی برای ما نامعقول شود؟ در این نوشتار به دو دیدگاه مصالحه گری پرداخته می شود.

رضا اکبری - گفت‌و گوی ادیان
مناسک زیارت با هرچه فاصله گرفتن زمانی از تاریخ صدر اسلام به‌ویژه در جوامع معاصر از مبانی و اصول و اهداف خود نیز دور گردیده و همراه با دیگر پدیده¬ها، اندک‌اندک صورتی دنیایی (سکولار) به خود گرفته است. برای مثال تمایل به جنبه¬ی گردشگری و توریستی و کم¬رنگ شدن جنبه¬ی معنوی، زیارتی و قدسی آن را می‌توان از مصادیق بارز آن دانست. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش می‌شود به مشترکات و تمایزات این دو و اینکه چگونه این پدیده تغییر می‌یابد، تأمل شود.



  چاپ        ارسال به دوست

هادی قربانیار - مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد

گمشده ی اسلام در کلاس‌های درس غرب(ترجمه)

گمشده ی اسلام در کلاس های درس غرب(ترجمه)

نویسنده: سرکار خانم Kishwar Rizviدانشیار رشته تاریخ هنر در دانشگاه Yale

مترجم: هادی قربان یار

اطلاعات نادرست بسیاری در مورد اسلام وجود دارد. رسانه های غربی بیشتر افراط گرایی ها و تعصباتی مانند اینکه اسلام یک دین خشن است را به نمایش می گذارند. در همین راستا نیز فیلم ها و برنامه های زیادی در رسانه های غربی تولید می‌شود.

تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شد، نشان داد که اکثریت آمریکایی ها از اسلام چیزی نمی دانند. طی این بررسی ها 36 درصد ابراز تمایل کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد دین داشته باشند.

این گونه آمارها حاکی از وجود یک فرصت برای مربیان و اساتید مدارس و دانشگاه ها است. به عنوان استاد حوزه ی هنر و معماری، به نظر من در طول 20 سال گذشته اساتید و فعالان آکادمیک تلاش کرده اند تا آموزه های اسلام را در دبیرستان ها و سایر موسسات علمی توسعه بدهند.

اما مشکل این است که آموزش اسلام منحصر و محدود به اعمال دینی شده است؛ در حالیکه به ندرت از تاثیر اسلام بر فرهنگ و هنر بویژه در آمریکا صحبت به میان آمده است.

در کتاب های تاریخ دبیرستان ها، اشاره ی کمی به تاریخ در هم تنیده ی اروپا، آسیا و آفریقا در قرون وسطی و رنسانس شده است. همچنین از شکوفایی هنر، ادبیات و معماری نیز در طول این مدت، کمتر سخن به میان آمده است.

به عنوان نمونه در در فصل دهم یکی از کتب تاریخ دبیرستان های نیویورک، جهان اسلام مطرح شده است به گونه ای که از تاریخ هزار ساله اش، فقط به مساله ی "نظامیان عرب" و ظهور امپراطوری های اسلامی  اشاره شده است.

اینچنین دیدگاه و رویکرد بسیار محدود و بسته خالی از هر گونه اشاره به تبادلات فرهنگی این هزار سال است.

نکته این است که داستان اسلام را نمی‌توان بدون درک عمیق‌تری از تاریخ فرهنگی‌اش بیان کرد. بنابراین نقش اساتید و اهل علم در تکمیل این میراث چیست؟ به نظر من، اگر هویت ها صرفاً و فقط در قالب دین تعریف نشوند، تصویر کامل تری از دین را می‌توان ترسیم کرد. این بدین معناست که اساتید و مدرسین بر روی تبادلات فرهنگی ای که بین مرزهای شعر و هنر صورت گرفته است، تمرکز کنند. هنر در دبیرستان ها و دانشگاه ها می‌تواند روشن‌کننده  و برجسته کننده‌ی ارتباطات مهم بین اسلام و تاریخ جهان باشد.

بیشتر دانشجویان نسبت به این مساله رویکردی باز داشته و از این ارتباط بین فرهنگی استقبال می‌کنند، حتی اگر لازم باشد تا باورهای پیشین خود در باره ی اسلام را کنار بگذارند. البته که جداسازی سیاست های امروز از واقعیات تاریخی کار ساده ای نیست.

این تبادلات و ارتباط فرهنگی تنها مربوط به گذشته نیست؛ بلکه امروز نیز ما شاهد این مساله در آمریکا که اسلام قرن ها بخش اصلی فرهنگ آن بوده است، هستیم.

خدمات مسلمانان به هنر و معماری تنها منعکس کننده ی تنوع در آمریکا نیست؛ بلکه بازتاب تنوع اسلام در این کشور نیز میباشد. مسلمانان در آمریکا تنوعی غنی از اقوام، زبان ها و فرهنگ‌های مختلف را دارا هستند.

اساتید و فعالان عرصه‌ی آکادمیک بویژه در حوزه‌ی هنر و علوم انسانی در آمریکا، نقش مهمی را در ادبیات دینی بازی می‌کنند. 

منبع:Sojourners

نقل مطالب با ذکر منبع و عنوان « مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد» بلامانع است .

 


١١:١٩ - يکشنبه ٢٧ فروردين ١٣٩٦    /    شماره : ٨٤٦٣٧    /    تعداد نمایش : ١٠٢


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125