دوشنبه ٠٨ خرداد ١٣٩٦

مقالات

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
توجیه این مدعا که داوری‌های اخلاقی به حوزه امور واقع مربوط می‌شوند، دشوار است؛ لذا تمایز واقع/ارزش گویای این است که اخلاق هنجاری نهایتاً نوعی مراقبه انفسی است که نمی‌توان آن را برحسب صدق و کذب، ارزیابی کرد. از دیدگاه اخلاق پست‌مدرن و برخی نظام‌های اخلاقی اواخر قرن بیستم اخلاقاً نادرست است که ارزش‌ها را امور واقع بدانیم، یا ماهیت گرانبار از ارزشِ اظهارات و داوری‌های ناظر به‌واقع را پنهان کنیم.

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
جامعه دینی جامعه‌ای است که بینش، اندیشه و انگیزه الهی نقش تعین کننده در اعمال، افکار، رفتار و مناسبات و تعاملات فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته و به‌تبع آن در ساختارها، نهادها و کارکردهای آن‌ها می‌تواند داشته باشد. اینک که تصویری از جامعه دینی و اسلامی به دست آوردیم ، وارد مرحله پسین و در ضمن اصلی که مربوط به مقوله انتخاب و انتصاب است می‌گردیم. در این مرحله برای اینکه دامنه و قلمرو انتخاب‌ها و انتصاب‌ها را نیک بدانیم و بشناسیم، بایستی نخست به این پرسش کلیدی پاسخ یابید که در جامعه دینی اصل و بنیاد بر انتخاب گذاشته شده است و یا بر انتصاب؟ قاعده و اصل انتخاب است یا انتصاب؟

سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
در هرجامعه ای مسائل و موضوعات مختلف ومتنوع مطرح بوده وهرکدام ارزش و جایگاه متفاوتی دارند. واین تفاوت های ارزشی و منزلتی نیز ریشه در مجموعه عوامل متعددی ایدئولوژیکی، ساختاری،کارکردی، راهبردی، معرفتی، اخلاقی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی واجتماعی دارد. انتخاب و انتصاب درهر جامعه وبه ویژه درجامعه دینی از شمار آن دسته مسائلی است که ازتمامی زوایای یادشده اهمیت داشته و می توان بدان نگریست.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
اهمیت این پرسش از آن جاست که در صورتی که پاسخ به این پرسش مثبت باشد، وظیفه شرعی نهادهای حکومتی آن است که راه های انجام محرمات شرعی را مسدود سازند. به دنبال این مطلب این پرسش مطرح خواهد شد که اگر برخی ابزارها کارکردهای گوناگونی داشته باشند، و در هر دو راه حلال و حرام قابل استفاده باشند، آیا بر نهاد های حکومتی واجب است که از به کارگیری این ابزارها ممانعت به عمل آورند؟ یافتن پاسخ برای پرسشی که در عنوان نوشتار مطرح شده است، ما را در گام های بعدی بحث یاری خواهد رساند.

غلام احیا حسینی - مطالعات منطقه ای
عصر حاضر را با توجه به ویژگی ها و حوادثی که در آن برای نوع بشر رخ داده است را شاید بتوان عصری قلمداد کرد که در طول حیات انسان در کره خاکی بی سابقه است. سرعت شگفت آور علم و به تبع آن توسعه ی شتابناک ارتباطات و ظهور پدیده اینترنت و گوشی های هوشمند و نیز حرص و طمع سیری ناپذیر انسان¬ها در استثمار و استعمار و به تبع آن بروز جنگ¬های متعدد جهانی و منطقه ای در عصر حاضر و ده ها ویژگی دیگر این عصر باعث شده، تا رابطه و تعامل انسان¬ها با یکدیگر تغییرات وسیعی را در خود ببیند. از مهمترین نتایج این رویدادها ظهور پدیده¬ی مهاجرت است.



  چاپ        ارسال به دوست

هادی قربانیار - مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد

گمشده ی اسلام در کلاس‌های درس غرب(ترجمه)

گمشده ی اسلام در کلاس های درس غرب(ترجمه)

نویسنده: سرکار خانم Kishwar Rizviدانشیار رشته تاریخ هنر در دانشگاه Yale

مترجم: هادی قربان یار

اطلاعات نادرست بسیاری در مورد اسلام وجود دارد. رسانه های غربی بیشتر افراط گرایی ها و تعصباتی مانند اینکه اسلام یک دین خشن است را به نمایش می گذارند. در همین راستا نیز فیلم ها و برنامه های زیادی در رسانه های غربی تولید می‌شود.

تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شد، نشان داد که اکثریت آمریکایی ها از اسلام چیزی نمی دانند. طی این بررسی ها 36 درصد ابراز تمایل کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد دین داشته باشند.

این گونه آمارها حاکی از وجود یک فرصت برای مربیان و اساتید مدارس و دانشگاه ها است. به عنوان استاد حوزه ی هنر و معماری، به نظر من در طول 20 سال گذشته اساتید و فعالان آکادمیک تلاش کرده اند تا آموزه های اسلام را در دبیرستان ها و سایر موسسات علمی توسعه بدهند.

اما مشکل این است که آموزش اسلام منحصر و محدود به اعمال دینی شده است؛ در حالیکه به ندرت از تاثیر اسلام بر فرهنگ و هنر بویژه در آمریکا صحبت به میان آمده است.

در کتاب های تاریخ دبیرستان ها، اشاره ی کمی به تاریخ در هم تنیده ی اروپا، آسیا و آفریقا در قرون وسطی و رنسانس شده است. همچنین از شکوفایی هنر، ادبیات و معماری نیز در طول این مدت، کمتر سخن به میان آمده است.

به عنوان نمونه در در فصل دهم یکی از کتب تاریخ دبیرستان های نیویورک، جهان اسلام مطرح شده است به گونه ای که از تاریخ هزار ساله اش، فقط به مساله ی "نظامیان عرب" و ظهور امپراطوری های اسلامی  اشاره شده است.

اینچنین دیدگاه و رویکرد بسیار محدود و بسته خالی از هر گونه اشاره به تبادلات فرهنگی این هزار سال است.

نکته این است که داستان اسلام را نمی‌توان بدون درک عمیق‌تری از تاریخ فرهنگی‌اش بیان کرد. بنابراین نقش اساتید و اهل علم در تکمیل این میراث چیست؟ به نظر من، اگر هویت ها صرفاً و فقط در قالب دین تعریف نشوند، تصویر کامل تری از دین را می‌توان ترسیم کرد. این بدین معناست که اساتید و مدرسین بر روی تبادلات فرهنگی ای که بین مرزهای شعر و هنر صورت گرفته است، تمرکز کنند. هنر در دبیرستان ها و دانشگاه ها می‌تواند روشن‌کننده  و برجسته کننده‌ی ارتباطات مهم بین اسلام و تاریخ جهان باشد.

بیشتر دانشجویان نسبت به این مساله رویکردی باز داشته و از این ارتباط بین فرهنگی استقبال می‌کنند، حتی اگر لازم باشد تا باورهای پیشین خود در باره ی اسلام را کنار بگذارند. البته که جداسازی سیاست های امروز از واقعیات تاریخی کار ساده ای نیست.

این تبادلات و ارتباط فرهنگی تنها مربوط به گذشته نیست؛ بلکه امروز نیز ما شاهد این مساله در آمریکا که اسلام قرن ها بخش اصلی فرهنگ آن بوده است، هستیم.

خدمات مسلمانان به هنر و معماری تنها منعکس کننده ی تنوع در آمریکا نیست؛ بلکه بازتاب تنوع اسلام در این کشور نیز میباشد. مسلمانان در آمریکا تنوعی غنی از اقوام، زبان ها و فرهنگ‌های مختلف را دارا هستند.

اساتید و فعالان عرصه‌ی آکادمیک بویژه در حوزه‌ی هنر و علوم انسانی در آمریکا، نقش مهمی را در ادبیات دینی بازی می‌کنند. 

منبع:Sojourners

نقل مطالب با ذکر منبع و عنوان « مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد» بلامانع است .

 


١١:١٩ - يکشنبه ٢٧ فروردين ١٣٩٦    /    شماره : ٨٤٦٣٧    /    تعداد نمایش : ٤٢


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7579
 بازدید امروز : 113
 کل بازدید : 44389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/8125