سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦


مقالات

پژوهش مدرسه عالی خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران، نشست «آشنایی با مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد و فعالیت‌های این مرکز» را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده؛ رئیس مرکز پژوهشی برگزار کرد. در این نشست که روز سه‌شنبه 31 شهریور 1396 برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده ابتدا ضمن گرامیداشت ایام محرم‌الحرام و ایام سوگواری سیدالشهدا علیه‌السلام، برای جمیع مسلمین طلب عنایت و معرفت داشت و در ادامه به تشریح کارها، دستاوردها و نحوه همکاری‌ها پرداخت.

سیدعلی واعظ زاده- مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد
میل به پرش از ارتفاع، حرکت با سرعت زیاد، تماشای صحنه‌های دل‌خراش و ترسناک، خودآزاری و دیگرآزاری، انجام بازی‌های خشن در محیط واقعی و مجازی، تن دادن به چالش های خطرناک و در سطوح بالاتر هنجارشکنی‌های اجتماعی و ارتکاب جرائم، همگی نمودهایی از رفتارهایی است که غالباً هیجان‌های منفی در فرد ایجاد می‌کند. از گذشته تاکنون برخی افراد با پایه‌گذاری روش‌ها و شیوه‌های ایجاد هیجان منفی توانسته‌اند در عرصه اجتماع افراد به‌ویژه جوانان را دچار تنش‌های روانی کنند که تعدادی از آنها هنوز هم کمابیش بروز و ظهور دارند که در عصر حاضر با گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌های مجازی، با روش‌های جدید و استفاده از بسترهای نوپدید پا به عرصه گذاشته‌اند. در این یادداشت سعی می کنیم تا با رویکرد روانشناختی، نگاهی گذرا به جزئیات برخی بازی‌های هیجانی داشته باشیم و آثار منفی بلند مدت آنها را بررسی کنیم.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
مرکز پژوهشی جامعه المصطفی(ص)العالمیه مشهد مقدس به منظور حمایت از آثار و تحقیقات علمی طلاب محترم المصطفی، در نظر دارد یادداشت های پژوهشی ایشان را در سایت مرکز پژوهشی انتشار دهد. محققان و پژوهشگران ارجمند می توانند یادداشت های علمی خود(حداکثر هزار کلمه) را در چهار محور کلی: 1- منویات مقام معظم رهبری، ریاست مکرم المصطفی و مباحث راهبردی روز 2- مطالعات اسلامی و آینده پژوهی 3- گفتگوی ادیان( اسلام، مسیحیت، یهودیت و ...) 4- جریان شناسی فکری و معرفتی جهان اسلام به صورت حضوری یا از طریق کانال تلگرامی به جناب آقای واعظ زاده ارسال فرمایند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت شناختی ای است که اختلاف نظر دینی به وجود می آورد: آیا آگاه شدن از ماهیت و میزان اختلاف نظر دینی موجب می شود که اعتقاد قطعی به دیدگاه های دینی یا دیدگاه های صریحاً غیردینی برای ما نامعقول شود؟ در این نوشتار به دو دیدگاه مصالحه گری پرداخته می شود.

رضا اکبری - گفت‌و گوی ادیان
مناسک زیارت با هرچه فاصله گرفتن زمانی از تاریخ صدر اسلام به‌ویژه در جوامع معاصر از مبانی و اصول و اهداف خود نیز دور گردیده و همراه با دیگر پدیده¬ها، اندک‌اندک صورتی دنیایی (سکولار) به خود گرفته است. برای مثال تمایل به جنبه¬ی گردشگری و توریستی و کم¬رنگ شدن جنبه¬ی معنوی، زیارتی و قدسی آن را می‌توان از مصادیق بارز آن دانست. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش می‌شود به مشترکات و تمایزات این دو و اینکه چگونه این پدیده تغییر می‌یابد، تأمل شود.





  چاپ        ارسال به دوست

هادی قربانیار

خانش مردم جهان غرب از اسلام

خانش مردم جهان غرب از اسلام

میانگین تعداد افرادی که در غرب در مورد اسلام اطلاعات دارند، چه عددی است؟ زیاد نیستند! نوعاً مردم فقط به اندازه‌ای که در رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود، آگاهی دارند. تعداد کمی از آن‌ها، کتاب با موضوع اسلام را مطالعه کرده‌اند و حتی همین‌ها هم تنها کتاب‌هایی که درباره‌ی مکانیزم آداب و اعمال دینی مسلمانان مانند نماز و روزه و حج هستند را خوانده‌اند. اگر چه نزدیک به دو میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند، اما بیشتر مردم دوست یا همسایه‌ی مسلمان ندارند. احتمالا تنها مسلمانانی که با آن مواجه می‌شوند آن‌هایی باشند که در یک رستوران هندی مثلا می‌بینند. به احتمال زیاد هر نوع آگاهی که اکثر قریب به اتفاق مردم بریتانیا، اروپا و آمریکای شمالی در مورد اسلام دارند، ناقص و سطحی است.

به طور سنتی غرب اسلام را بعنوان"مساله‌ای خارجی و بیگانه"فهمیده است و نه بعنوان بخشی از حوزه‌ی تجربه‌ی خودش. اسلام بعنوان مساله‌ای بیگانه و عجیب تصور شده است: جنبه‌ی عرفانی اسلام. در پنجاه سال گذشته، حتی برای آن‌هایی که علاقمند به تعامل با مسلمانان هستند فرصت کمی ایجاد شده است. از طرف دیگر، بسیاری از مسلمانان نیز اطلاعات پایه‌ای کمی در مورد دین خود دارند و لذا حتی اگر مردم بخواهند بیشتر با مسلمانان مراوده داشته باشند، احتمالا اطلاعات محدودی در مورد ماهیت اسلام بدست خواهند آورد.

در عصر ارتباطات و رسانه، بیشتر انسان‌ها حافظه‌هایی موقت دارند. چند نفر کمک‌های کارگران مسلمان در جهت بازسازی اقتصاد بریتانیا در دهه‌های شصت و هفتاد را به یاد می‌آورند؟ اروپایی‌ها از تاریخ آگاهند اما تاریخ از دیدگاه اروپایی که در اکثر موارد مسلمانان را بعنوان جنگ‌جویانی بی‌رحم به تصویر کشیده است.

بسیاری از مردم در بریتانیای قرن بیست و یکم خود را"دیندار و دینی"معرفی نمی‌کنند و در نتیجه اطلاعات و آگاهی محدودی از معنای این واژه دارند. آن‌ها اسلام را بعنوان "یک دین"یا "دین آن‌ها"می‌دانند و نه به عنوان راه زندگی که برای کمک به بشر برای رسیدن به استعدادهای و توانایی‌های بالقوه‌اش طراحی شده باشد. انسانیت مسلمانان نقطه‌ی مغفول مانده‌ی ایشان بوده و اسلام نیز به تنها یک دین بودن تقلیل پیدا کرده- و ما علاقه‌ای به دین نداریم! کارکرد دین در یک دموکراسی مدرن اروپایی چیست؟ اینست که صدایی انتقادی را مبتنی بر مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقی آماده کند. آیا این شامل اسلام هم می‌شود؟ چه تعداد غیر مسلمان در غرب خواستار شنیدن یک دیدگاه متفاوت و چالش برانگیز در مورد حقیقت انسانیت هستند؟ ما در تاریخ اروپایی، ثمرات مسیحیت مغرور را یاد گرفتیم و در نتیجه به سمت یک تقسیم قطعی بین دین و حکومت حرکت کرده‌ایم. وقتی اروپایی‌ها به اسلام نگاه می‌کنند، آن‌ها نوعی سیستم متحد دینی- اقتصادی- سیاسی- اجتماعی می‌بینند و همین مساله زنگ خطر را به صدا در می‌آورد؛ این ساز وکار آن‌ها را به یاد سیستمی می‌اندازد که در قرن‌های گذشته از آن جدا شده بودند.

هم‌چنین در نظر افکار غربی، ایده‌ی یک قانون دینی یا دینی که مبتنی بر قانون باشد غالباً مفهومی منفی دارد. قانون چیزی است که تغییر کند یا شکسته شود! قانون دینی این سوال را مطرح می‌کند: اگر شما آن را زیر پا بگذارید چه اتفاقی برای شما می‌افتد؟ مفهوم شریعت بعنوان راهنمایی برای روش زندگی متعادل، به طور کامل و صحیح شناخته نشده است؛ تقریبا همیشه با این مفهوم بحث شرایط زنان مسلمان پیش می‌آید؛ معمولا این فکر که زنان مسلمان سرکوب می‌شوند. این یکی از بزرگترین چالش‌هایی پیش روی ما در راه ارتباط موثر با اسلام و مخاطبان غربی است. هم‌چنین مساله‌ی افراطیون مسلمان و سوالات از خشونت، تروریسم و بسیاری از مردم غرب فقط صداهای افراطی را می‌شنوند و لذا نتیجه می‌گیرند که اسلام همین است!

وقتی مسیحیان غربی به اسلام نگاه می‌کنند، جای تعجب ندارد که در لنز اعتقادات مسیحی خود به آن نگاه می‌کنند، اگر چه اطلاعات کافی در مورد اعتقادات مسیحی خود هم ندارند. این‌ها افرادی هستند که می‌گویند در عمل مسیحی نیستند ولی مدافعان سر سخت" راه زندگی مسیحی که توسط اسلام تهدید می‌شود" هستند. وقتی مسیحیان درباره‌ی قرآن فکر می‌کنند، تصور این‌که این کتاب می‌تواند از طرف خدا نازل شده باشد به‌ویژه ششصد سال بعد از مسیح، برایشان دشوار است و لذا فرض می‌گیرند که پیامبر اسلام باید آن را از جای دیگری گرفته باشد. دیدگاه مسیحی نسبت به یک انسان ایده آل و" انسان خدا" بوسیله‌ی زندگی و شخصیت مسیح شکل گرفته است و در نتیجه در اعتقاد آن‌ها عناصر متضادی در زندگی پیامبر اسلام وجود دارد

نویسنده: دکتر کریس هور مدرس مباحث بین دینی در موسسه سنت اثلبرگ انگلستان

مترجم: هادی قربانیار

منبع:plainislam


١٥:٢٥ - چهارشنبه ٢٨ مهر ١٣٩٥    /    شماره : ٧٨٦٧٠    /    تعداد نمایش : ١٤١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657