چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦


مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.





  چاپ        ارسال به دوست

هادی قربانیار

خانش مردم جهان غرب از اسلام

خانش مردم جهان غرب از اسلام

میانگین تعداد افرادی که در غرب در مورد اسلام اطلاعات دارند، چه عددی است؟ زیاد نیستند! نوعاً مردم فقط به اندازه‌ای که در رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود، آگاهی دارند. تعداد کمی از آن‌ها، کتاب با موضوع اسلام را مطالعه کرده‌اند و حتی همین‌ها هم تنها کتاب‌هایی که درباره‌ی مکانیزم آداب و اعمال دینی مسلمانان مانند نماز و روزه و حج هستند را خوانده‌اند. اگر چه نزدیک به دو میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند، اما بیشتر مردم دوست یا همسایه‌ی مسلمان ندارند. احتمالا تنها مسلمانانی که با آن مواجه می‌شوند آن‌هایی باشند که در یک رستوران هندی مثلا می‌بینند. به احتمال زیاد هر نوع آگاهی که اکثر قریب به اتفاق مردم بریتانیا، اروپا و آمریکای شمالی در مورد اسلام دارند، ناقص و سطحی است.

به طور سنتی غرب اسلام را بعنوان"مساله‌ای خارجی و بیگانه"فهمیده است و نه بعنوان بخشی از حوزه‌ی تجربه‌ی خودش. اسلام بعنوان مساله‌ای بیگانه و عجیب تصور شده است: جنبه‌ی عرفانی اسلام. در پنجاه سال گذشته، حتی برای آن‌هایی که علاقمند به تعامل با مسلمانان هستند فرصت کمی ایجاد شده است. از طرف دیگر، بسیاری از مسلمانان نیز اطلاعات پایه‌ای کمی در مورد دین خود دارند و لذا حتی اگر مردم بخواهند بیشتر با مسلمانان مراوده داشته باشند، احتمالا اطلاعات محدودی در مورد ماهیت اسلام بدست خواهند آورد.

در عصر ارتباطات و رسانه، بیشتر انسان‌ها حافظه‌هایی موقت دارند. چند نفر کمک‌های کارگران مسلمان در جهت بازسازی اقتصاد بریتانیا در دهه‌های شصت و هفتاد را به یاد می‌آورند؟ اروپایی‌ها از تاریخ آگاهند اما تاریخ از دیدگاه اروپایی که در اکثر موارد مسلمانان را بعنوان جنگ‌جویانی بی‌رحم به تصویر کشیده است.

بسیاری از مردم در بریتانیای قرن بیست و یکم خود را"دیندار و دینی"معرفی نمی‌کنند و در نتیجه اطلاعات و آگاهی محدودی از معنای این واژه دارند. آن‌ها اسلام را بعنوان "یک دین"یا "دین آن‌ها"می‌دانند و نه به عنوان راه زندگی که برای کمک به بشر برای رسیدن به استعدادهای و توانایی‌های بالقوه‌اش طراحی شده باشد. انسانیت مسلمانان نقطه‌ی مغفول مانده‌ی ایشان بوده و اسلام نیز به تنها یک دین بودن تقلیل پیدا کرده- و ما علاقه‌ای به دین نداریم! کارکرد دین در یک دموکراسی مدرن اروپایی چیست؟ اینست که صدایی انتقادی را مبتنی بر مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقی آماده کند. آیا این شامل اسلام هم می‌شود؟ چه تعداد غیر مسلمان در غرب خواستار شنیدن یک دیدگاه متفاوت و چالش برانگیز در مورد حقیقت انسانیت هستند؟ ما در تاریخ اروپایی، ثمرات مسیحیت مغرور را یاد گرفتیم و در نتیجه به سمت یک تقسیم قطعی بین دین و حکومت حرکت کرده‌ایم. وقتی اروپایی‌ها به اسلام نگاه می‌کنند، آن‌ها نوعی سیستم متحد دینی- اقتصادی- سیاسی- اجتماعی می‌بینند و همین مساله زنگ خطر را به صدا در می‌آورد؛ این ساز وکار آن‌ها را به یاد سیستمی می‌اندازد که در قرن‌های گذشته از آن جدا شده بودند.

هم‌چنین در نظر افکار غربی، ایده‌ی یک قانون دینی یا دینی که مبتنی بر قانون باشد غالباً مفهومی منفی دارد. قانون چیزی است که تغییر کند یا شکسته شود! قانون دینی این سوال را مطرح می‌کند: اگر شما آن را زیر پا بگذارید چه اتفاقی برای شما می‌افتد؟ مفهوم شریعت بعنوان راهنمایی برای روش زندگی متعادل، به طور کامل و صحیح شناخته نشده است؛ تقریبا همیشه با این مفهوم بحث شرایط زنان مسلمان پیش می‌آید؛ معمولا این فکر که زنان مسلمان سرکوب می‌شوند. این یکی از بزرگترین چالش‌هایی پیش روی ما در راه ارتباط موثر با اسلام و مخاطبان غربی است. هم‌چنین مساله‌ی افراطیون مسلمان و سوالات از خشونت، تروریسم و بسیاری از مردم غرب فقط صداهای افراطی را می‌شنوند و لذا نتیجه می‌گیرند که اسلام همین است!

وقتی مسیحیان غربی به اسلام نگاه می‌کنند، جای تعجب ندارد که در لنز اعتقادات مسیحی خود به آن نگاه می‌کنند، اگر چه اطلاعات کافی در مورد اعتقادات مسیحی خود هم ندارند. این‌ها افرادی هستند که می‌گویند در عمل مسیحی نیستند ولی مدافعان سر سخت" راه زندگی مسیحی که توسط اسلام تهدید می‌شود" هستند. وقتی مسیحیان درباره‌ی قرآن فکر می‌کنند، تصور این‌که این کتاب می‌تواند از طرف خدا نازل شده باشد به‌ویژه ششصد سال بعد از مسیح، برایشان دشوار است و لذا فرض می‌گیرند که پیامبر اسلام باید آن را از جای دیگری گرفته باشد. دیدگاه مسیحی نسبت به یک انسان ایده آل و" انسان خدا" بوسیله‌ی زندگی و شخصیت مسیح شکل گرفته است و در نتیجه در اعتقاد آن‌ها عناصر متضادی در زندگی پیامبر اسلام وجود دارد

نویسنده: دکتر کریس هور مدرس مباحث بین دینی در موسسه سنت اثلبرگ انگلستان

مترجم: هادی قربانیار

منبع:plainislam


١٥:٢٥ - چهارشنبه ٢٨ مهر ١٣٩٥    /    شماره : ٧٨٦٧٠    /    تعداد نمایش : ١٦٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657