سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦


مقالات

پژوهش مدرسه عالی خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران، نشست «آشنایی با مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد و فعالیت‌های این مرکز» را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده؛ رئیس مرکز پژوهشی برگزار کرد. در این نشست که روز سه‌شنبه 31 شهریور 1396 برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده ابتدا ضمن گرامیداشت ایام محرم‌الحرام و ایام سوگواری سیدالشهدا علیه‌السلام، برای جمیع مسلمین طلب عنایت و معرفت داشت و در ادامه به تشریح کارها، دستاوردها و نحوه همکاری‌ها پرداخت.

سیدعلی واعظ زاده- مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد
میل به پرش از ارتفاع، حرکت با سرعت زیاد، تماشای صحنه‌های دل‌خراش و ترسناک، خودآزاری و دیگرآزاری، انجام بازی‌های خشن در محیط واقعی و مجازی، تن دادن به چالش های خطرناک و در سطوح بالاتر هنجارشکنی‌های اجتماعی و ارتکاب جرائم، همگی نمودهایی از رفتارهایی است که غالباً هیجان‌های منفی در فرد ایجاد می‌کند. از گذشته تاکنون برخی افراد با پایه‌گذاری روش‌ها و شیوه‌های ایجاد هیجان منفی توانسته‌اند در عرصه اجتماع افراد به‌ویژه جوانان را دچار تنش‌های روانی کنند که تعدادی از آنها هنوز هم کمابیش بروز و ظهور دارند که در عصر حاضر با گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌های مجازی، با روش‌های جدید و استفاده از بسترهای نوپدید پا به عرصه گذاشته‌اند. در این یادداشت سعی می کنیم تا با رویکرد روانشناختی، نگاهی گذرا به جزئیات برخی بازی‌های هیجانی داشته باشیم و آثار منفی بلند مدت آنها را بررسی کنیم.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
مرکز پژوهشی جامعه المصطفی(ص)العالمیه مشهد مقدس به منظور حمایت از آثار و تحقیقات علمی طلاب محترم المصطفی، در نظر دارد یادداشت های پژوهشی ایشان را در سایت مرکز پژوهشی انتشار دهد. محققان و پژوهشگران ارجمند می توانند یادداشت های علمی خود(حداکثر هزار کلمه) را در چهار محور کلی: 1- منویات مقام معظم رهبری، ریاست مکرم المصطفی و مباحث راهبردی روز 2- مطالعات اسلامی و آینده پژوهی 3- گفتگوی ادیان( اسلام، مسیحیت، یهودیت و ...) 4- جریان شناسی فکری و معرفتی جهان اسلام به صورت حضوری یا از طریق کانال تلگرامی به جناب آقای واعظ زاده ارسال فرمایند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت شناختی ای است که اختلاف نظر دینی به وجود می آورد: آیا آگاه شدن از ماهیت و میزان اختلاف نظر دینی موجب می شود که اعتقاد قطعی به دیدگاه های دینی یا دیدگاه های صریحاً غیردینی برای ما نامعقول شود؟ در این نوشتار به دو دیدگاه مصالحه گری پرداخته می شود.

رضا اکبری - گفت‌و گوی ادیان
مناسک زیارت با هرچه فاصله گرفتن زمانی از تاریخ صدر اسلام به‌ویژه در جوامع معاصر از مبانی و اصول و اهداف خود نیز دور گردیده و همراه با دیگر پدیده¬ها، اندک‌اندک صورتی دنیایی (سکولار) به خود گرفته است. برای مثال تمایل به جنبه¬ی گردشگری و توریستی و کم¬رنگ شدن جنبه¬ی معنوی، زیارتی و قدسی آن را می‌توان از مصادیق بارز آن دانست. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش می‌شود به مشترکات و تمایزات این دو و اینکه چگونه این پدیده تغییر می‌یابد، تأمل شود.





  چاپ        ارسال به دوست

سید محمود عربی

اسلام در ژاپن

اسلام در ژاپن

مقدمه:

کشور ژاپن یکی از کشورهای شرق آسیا است که بین اقیانوس آرام و دریای ژاپن قرار دارد . چینی‌ها این کشور را  به علت آن‌که در قسمت شرق چین قرار دارد به" کشورخورشید تابان"  نامیده‌اند.

ژاپن از 27 استان تشکیل شده است که بر اساس پیشینه‌ی جغرافیایی آن به 9 ناحیه تقسیم شده است: هوکایدو، توهوکو، کانتو، چوبو، کانسای، چوگوکو، شیکوگو، کیوشو، اوکیناوا.

این مناطق از نظر آداب و رسوم و لهجه‌ی خاص آن ، با یکدیگر متفاوت است.  مساحت کل این کشور حدود 378.000 هزارکیلومتر مربع است که برابر با یک ششم عربستان و یک سوم مصر است.

70%  ژاپن را کوه تشکیل داده، و 30% باقی مانده همواری‌هایی که شهرهای بزرگ این کشور درآن ساخته شده است.

ورود اسلام به ژاپن

اولین ارتباط ژاپن با جهان اسلام در سال 1308هـ برقرار شد. زمانی که کشتی اعزامی از ترکیه به ژاپن، در راه بازگشت در جزایر نزدیک ژاپن به گل نشست و این کشور برای نجات مسافران و برگرداندن آن‌ها به کشورشان، کشتی کمکی به آن منطقه اعزام کرد.(1)

بعد از جنگ جهانی دوم، کشور ژاپن دفتر کمیساریای عالی پناهندگان خود را در قسطنطنیه دایر کرد و این آغازی بود بر ارتباط این کشور با کشورهای اسلامی.

در کنفرانس ادیان توکیو نیز که در سال 1326م در این کشور برگزار می‌شود نمایندگانی از برخی کشورهای اسلامی شرکت کردند.

با برپایی جنگ بین روسیه و ژاپن در ابتدای قرن بیستم، ارتباط ژاپن با جهان اسلام افزایش پیدا کرد و شمار زیادی از مسلمان به این کشور مسافرت کردند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به عبدالرشید ابراهیم(وفات1364 هـ) اشاره کرد. وی که به سبب فعالیت‌های اسلامی از روسیه بیرون رانده شده بود، به کمک دوست ژاپنی خود جنرال آکاشی،  در سال 1327هـ ، وارد ژاپن شد. وی مبلّغی فعال بود که شمار زیادی از ژاپنی‌ها به دست وی مسلمان شدند.

از دیگر مسلمانان مهاجر به ژاپن می‌توان به « محمد عبدالحی قربان » اشار کرد که بعد از ورود وی به ژاپن بعد از جنگ جهانی اول، 600 پناهنده از مسلمانان ترکستان نیز وارد این کشور شدند. و این اولین ورود دسته جمعی مسلمانان به ژاپن به شمارمی‌رود.(2)

در مقایسه با دیگر ادیان و باورهای دینی متعدد موجود در ژاپن، ورود اسلام به این کشور با تاخیر صورت گرفته است. آشنایی ژاپنی‌ها با اسلام بواسطه‌ی کشور همسایه آن‌ها یعنی چین بوده است.

با توجه به گسترش اسلام در برخی از مناطق چین؛ مسلمانان آن‌جا با تألیف کتاب‌های اسلامی به زبان چینی، سبب آشنایی ژاپنی‌ها با دین اسلام و فهم این دین به طور گسترده شدند.

نوشته‌های اروپاییان درباره اسلام نیز، از دیگر راه‌های آشنایی ژاپنی‌ها با اسلام بشمار می‌رود.

جنگ جهانی دوم سهم بسزایی در ورود اسلام به ژاپن و گسترش آن در این کشور شد. سرآغاز این مساله،  با ارسال نیروهای ژاپن به کشورهای اسلامی شرق آسیا برای جنگ با نیروهای مسلمان، شکل گرفت. شمار زیادی از این سربازان ضمن آشنایی با اسلام و اعتقادات اسلامی، به این دین روی آوردند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به "عمر بوکینا" و "حاج عمر میتان" اشاره کرد که سبب گسترش دین اسلام در ژاپن و آشنایی ژاپنی‌ها با اصول و باورهای آسمانی این دین شدند.

"حاج عمر میتان" یکی از اولین ومهم‌ترین مبلغین اسلام در ژاپن به شمار می‌رود.  وی مؤسس اولین جمعیت اسلامی در ژاپن در سال 1380هـ می می‌باشد.

از دیگر علل نشر اسلام در ژاپن می‌توان به هجرت شمار زیادی از چینی‌های مسلمان به ژاپن برای زندگی در آن‌جا، به‌ویژه بعد از رهبری کمونیست‌ها بر چین، اشاره کرد.

از سال 1956م  تردد گروه جماعت تبلیغ از هند و پاکستان به این کشور نیز افزایش یافت.

نماد های اسلام در ژاپن

مساجد

در بیشتر شهرهای ژاپن ومناطق اطراف آن که مسلمانان حضور دارند، مسجد نیز وجود دارد. از معروف‌ترین مساجد می‌توان به مسجد" توحید " توکیو در منطقه‌ی هاتشیوجی در منطقه‌ی نزدیک به ایستگاه قطار اشاره کرد که نماز جمعه نیز در آن برگزار می‌شود.

در شهرهای اوزاکا ، کوبی و هم‌چنین مسجدی قدیمی در شهر ناجویا وجود دارد که در حملات جنگ جهانی دوم تخریب شد.

کمک‌های کشورهای اسلامی، از جمله امارات و ترکیه که بیشترین کمک‌ها را کرده‌اند موجب ساخت چندین مسجد جدید و بازسازی مساجد قدیمی در این کشور شده است. هم‌چنین می‌توان به اهدای زمین برای ساخت مسجد توسط سفارت عربستان در این کشور اشاره کرد.

قرآن کریم

در سال 1339هـ معانی قرآن کریم از کتاب‌های اروپایی به زبان ژاپنی ترجمه شد. ودر سال 1393هـ ، ترجمه‌ای دقیق‌تر از ترجمه‌ی قبلی، از عربی به ژاپنی انجام گرفت.  هم‌چنین شماری از کتب فقهی و کتب دیگر با محتوای اسلامی به ژاپنی ترجمه شد.

آموزش‌های اسلامی

بجز مهدکودک‌های اسلامی و مؤسسات آموزش  زبان عربی، مدارس یا مراکز مخصوصی جهت آموزش اسلام در این کشور وجود ندارد. و بیشتر آموزه‌های اسلامی در مساجد این کشور انجام می‌شود.

جمعیت‌های اسلامی

شماری از جمعیت‌های اسلامی در این کشور مسئولیت نشر اسلام وآموزش فرهنگ اسلام وهم‌چنین انتشار شماری از مجلات و کتاب‌های اسلامی به زبان ژاپنی را به مسلمانان آن‌جا برعهده دارند. (3)

جمعیت‌های اسلامی ژاپن عبارتند از : جمعیت اسلامی ژاپن –جمعیت فرهنگی ژاپن –کنفرانس اسلامی ژاپنی که بانی راه‌اندازی کلاس‌های حفظ قرآن است –مرکز اسلامی ژاپن –جمعیت دانشجویان مسلمان ژاپن –جمعیت وقف اسلامی در ژاپن.

هم‌چنین می‌توان  به مجله‌ی « صراط مستقیم » که به زبان چینی منتشر می‌شود اشاره کرد.

مؤسسه‌ی عربی اسلامی در توکیو که شامل مسجد، مدرسه، سالن همایش وکتابخانه است توسط عربستان در سال 1403هـ راه‌اندازی شد(4)

شمار مسلمانان

شمار مسلمانان ساکن در ژاپن اندک است اما با توجه به کثرت دانشجویان و کارگران رو به ازدیاد است.

هیروفومی تانادا؛ استاد دانشگاه واسیدا وکارشناس امور جوامع اسلامی ، شمار فعلی مسلمانان ژاپن را 130.000 هزار نفر تخمین می‌زند، آماری که در مقایسه با شمار 60.000 هزار نفری آن‌ها در سال 2000 میلادی افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

مسلمانان اندونزی بزرگترین مجموعه‌ی مسلمان را در ژاپن تشکیل می‌دهند. کشورهای پاکستان، بنگلادش، مالزی، ایران و ترکیه در ردیف بعدی جمعیت مسلمان ژاپن قرار دارد. با این همه، این مجموعه فقط  0.1% جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز بیو؛ جمعیت مسلمان در امریکا  0.8%  جمعیت این کشور و در فرانسه 7.5% جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند(5)

مترجم: سید محمود عربی

منابع:

(1)ویکی‌پدیا

(2)(تقریب نیوز"http://taghribnews.com/prtdno0s.yt0xo6242y.html)

(3)( http://mawdoo3.com")

(4)(تقریب نیوز"http://taghribnews.com/prtdno0s.yt0xo6242y.html)

(5)(روزنامه التقریر مصر)


٢٢:٤٣ - شنبه ١ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٨٧٢٩    /    تعداد نمایش : ١٦٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657