چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦


مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.





  چاپ        ارسال به دوست

سید محمود عربی

اسلام در ژاپن

اسلام در ژاپن

مقدمه:

کشور ژاپن یکی از کشورهای شرق آسیا است که بین اقیانوس آرام و دریای ژاپن قرار دارد . چینی‌ها این کشور را  به علت آن‌که در قسمت شرق چین قرار دارد به" کشورخورشید تابان"  نامیده‌اند.

ژاپن از 27 استان تشکیل شده است که بر اساس پیشینه‌ی جغرافیایی آن به 9 ناحیه تقسیم شده است: هوکایدو، توهوکو، کانتو، چوبو، کانسای، چوگوکو، شیکوگو، کیوشو، اوکیناوا.

این مناطق از نظر آداب و رسوم و لهجه‌ی خاص آن ، با یکدیگر متفاوت است.  مساحت کل این کشور حدود 378.000 هزارکیلومتر مربع است که برابر با یک ششم عربستان و یک سوم مصر است.

70%  ژاپن را کوه تشکیل داده، و 30% باقی مانده همواری‌هایی که شهرهای بزرگ این کشور درآن ساخته شده است.

ورود اسلام به ژاپن

اولین ارتباط ژاپن با جهان اسلام در سال 1308هـ برقرار شد. زمانی که کشتی اعزامی از ترکیه به ژاپن، در راه بازگشت در جزایر نزدیک ژاپن به گل نشست و این کشور برای نجات مسافران و برگرداندن آن‌ها به کشورشان، کشتی کمکی به آن منطقه اعزام کرد.(1)

بعد از جنگ جهانی دوم، کشور ژاپن دفتر کمیساریای عالی پناهندگان خود را در قسطنطنیه دایر کرد و این آغازی بود بر ارتباط این کشور با کشورهای اسلامی.

در کنفرانس ادیان توکیو نیز که در سال 1326م در این کشور برگزار می‌شود نمایندگانی از برخی کشورهای اسلامی شرکت کردند.

با برپایی جنگ بین روسیه و ژاپن در ابتدای قرن بیستم، ارتباط ژاپن با جهان اسلام افزایش پیدا کرد و شمار زیادی از مسلمان به این کشور مسافرت کردند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به عبدالرشید ابراهیم(وفات1364 هـ) اشاره کرد. وی که به سبب فعالیت‌های اسلامی از روسیه بیرون رانده شده بود، به کمک دوست ژاپنی خود جنرال آکاشی،  در سال 1327هـ ، وارد ژاپن شد. وی مبلّغی فعال بود که شمار زیادی از ژاپنی‌ها به دست وی مسلمان شدند.

از دیگر مسلمانان مهاجر به ژاپن می‌توان به « محمد عبدالحی قربان » اشار کرد که بعد از ورود وی به ژاپن بعد از جنگ جهانی اول، 600 پناهنده از مسلمانان ترکستان نیز وارد این کشور شدند. و این اولین ورود دسته جمعی مسلمانان به ژاپن به شمارمی‌رود.(2)

در مقایسه با دیگر ادیان و باورهای دینی متعدد موجود در ژاپن، ورود اسلام به این کشور با تاخیر صورت گرفته است. آشنایی ژاپنی‌ها با اسلام بواسطه‌ی کشور همسایه آن‌ها یعنی چین بوده است.

با توجه به گسترش اسلام در برخی از مناطق چین؛ مسلمانان آن‌جا با تألیف کتاب‌های اسلامی به زبان چینی، سبب آشنایی ژاپنی‌ها با دین اسلام و فهم این دین به طور گسترده شدند.

نوشته‌های اروپاییان درباره اسلام نیز، از دیگر راه‌های آشنایی ژاپنی‌ها با اسلام بشمار می‌رود.

جنگ جهانی دوم سهم بسزایی در ورود اسلام به ژاپن و گسترش آن در این کشور شد. سرآغاز این مساله،  با ارسال نیروهای ژاپن به کشورهای اسلامی شرق آسیا برای جنگ با نیروهای مسلمان، شکل گرفت. شمار زیادی از این سربازان ضمن آشنایی با اسلام و اعتقادات اسلامی، به این دین روی آوردند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به "عمر بوکینا" و "حاج عمر میتان" اشاره کرد که سبب گسترش دین اسلام در ژاپن و آشنایی ژاپنی‌ها با اصول و باورهای آسمانی این دین شدند.

"حاج عمر میتان" یکی از اولین ومهم‌ترین مبلغین اسلام در ژاپن به شمار می‌رود.  وی مؤسس اولین جمعیت اسلامی در ژاپن در سال 1380هـ می می‌باشد.

از دیگر علل نشر اسلام در ژاپن می‌توان به هجرت شمار زیادی از چینی‌های مسلمان به ژاپن برای زندگی در آن‌جا، به‌ویژه بعد از رهبری کمونیست‌ها بر چین، اشاره کرد.

از سال 1956م  تردد گروه جماعت تبلیغ از هند و پاکستان به این کشور نیز افزایش یافت.

نماد های اسلام در ژاپن

مساجد

در بیشتر شهرهای ژاپن ومناطق اطراف آن که مسلمانان حضور دارند، مسجد نیز وجود دارد. از معروف‌ترین مساجد می‌توان به مسجد" توحید " توکیو در منطقه‌ی هاتشیوجی در منطقه‌ی نزدیک به ایستگاه قطار اشاره کرد که نماز جمعه نیز در آن برگزار می‌شود.

در شهرهای اوزاکا ، کوبی و هم‌چنین مسجدی قدیمی در شهر ناجویا وجود دارد که در حملات جنگ جهانی دوم تخریب شد.

کمک‌های کشورهای اسلامی، از جمله امارات و ترکیه که بیشترین کمک‌ها را کرده‌اند موجب ساخت چندین مسجد جدید و بازسازی مساجد قدیمی در این کشور شده است. هم‌چنین می‌توان به اهدای زمین برای ساخت مسجد توسط سفارت عربستان در این کشور اشاره کرد.

قرآن کریم

در سال 1339هـ معانی قرآن کریم از کتاب‌های اروپایی به زبان ژاپنی ترجمه شد. ودر سال 1393هـ ، ترجمه‌ای دقیق‌تر از ترجمه‌ی قبلی، از عربی به ژاپنی انجام گرفت.  هم‌چنین شماری از کتب فقهی و کتب دیگر با محتوای اسلامی به ژاپنی ترجمه شد.

آموزش‌های اسلامی

بجز مهدکودک‌های اسلامی و مؤسسات آموزش  زبان عربی، مدارس یا مراکز مخصوصی جهت آموزش اسلام در این کشور وجود ندارد. و بیشتر آموزه‌های اسلامی در مساجد این کشور انجام می‌شود.

جمعیت‌های اسلامی

شماری از جمعیت‌های اسلامی در این کشور مسئولیت نشر اسلام وآموزش فرهنگ اسلام وهم‌چنین انتشار شماری از مجلات و کتاب‌های اسلامی به زبان ژاپنی را به مسلمانان آن‌جا برعهده دارند. (3)

جمعیت‌های اسلامی ژاپن عبارتند از : جمعیت اسلامی ژاپن –جمعیت فرهنگی ژاپن –کنفرانس اسلامی ژاپنی که بانی راه‌اندازی کلاس‌های حفظ قرآن است –مرکز اسلامی ژاپن –جمعیت دانشجویان مسلمان ژاپن –جمعیت وقف اسلامی در ژاپن.

هم‌چنین می‌توان  به مجله‌ی « صراط مستقیم » که به زبان چینی منتشر می‌شود اشاره کرد.

مؤسسه‌ی عربی اسلامی در توکیو که شامل مسجد، مدرسه، سالن همایش وکتابخانه است توسط عربستان در سال 1403هـ راه‌اندازی شد(4)

شمار مسلمانان

شمار مسلمانان ساکن در ژاپن اندک است اما با توجه به کثرت دانشجویان و کارگران رو به ازدیاد است.

هیروفومی تانادا؛ استاد دانشگاه واسیدا وکارشناس امور جوامع اسلامی ، شمار فعلی مسلمانان ژاپن را 130.000 هزار نفر تخمین می‌زند، آماری که در مقایسه با شمار 60.000 هزار نفری آن‌ها در سال 2000 میلادی افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

مسلمانان اندونزی بزرگترین مجموعه‌ی مسلمان را در ژاپن تشکیل می‌دهند. کشورهای پاکستان، بنگلادش، مالزی، ایران و ترکیه در ردیف بعدی جمعیت مسلمان ژاپن قرار دارد. با این همه، این مجموعه فقط  0.1% جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز بیو؛ جمعیت مسلمان در امریکا  0.8%  جمعیت این کشور و در فرانسه 7.5% جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند(5)

مترجم: سید محمود عربی

منابع:

(1)ویکی‌پدیا

(2)(تقریب نیوز"http://taghribnews.com/prtdno0s.yt0xo6242y.html)

(3)( http://mawdoo3.com")

(4)(تقریب نیوز"http://taghribnews.com/prtdno0s.yt0xo6242y.html)

(5)(روزنامه التقریر مصر)


٢٢:٤٣ - شنبه ١ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٨٧٢٩    /    تعداد نمایش : ١٩٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657