سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦


مقالات

پژوهش مدرسه عالی خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران، نشست «آشنایی با مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد و فعالیت‌های این مرکز» را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده؛ رئیس مرکز پژوهشی برگزار کرد. در این نشست که روز سه‌شنبه 31 شهریور 1396 برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده ابتدا ضمن گرامیداشت ایام محرم‌الحرام و ایام سوگواری سیدالشهدا علیه‌السلام، برای جمیع مسلمین طلب عنایت و معرفت داشت و در ادامه به تشریح کارها، دستاوردها و نحوه همکاری‌ها پرداخت.

سیدعلی واعظ زاده- مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد
میل به پرش از ارتفاع، حرکت با سرعت زیاد، تماشای صحنه‌های دل‌خراش و ترسناک، خودآزاری و دیگرآزاری، انجام بازی‌های خشن در محیط واقعی و مجازی، تن دادن به چالش های خطرناک و در سطوح بالاتر هنجارشکنی‌های اجتماعی و ارتکاب جرائم، همگی نمودهایی از رفتارهایی است که غالباً هیجان‌های منفی در فرد ایجاد می‌کند. از گذشته تاکنون برخی افراد با پایه‌گذاری روش‌ها و شیوه‌های ایجاد هیجان منفی توانسته‌اند در عرصه اجتماع افراد به‌ویژه جوانان را دچار تنش‌های روانی کنند که تعدادی از آنها هنوز هم کمابیش بروز و ظهور دارند که در عصر حاضر با گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌های مجازی، با روش‌های جدید و استفاده از بسترهای نوپدید پا به عرصه گذاشته‌اند. در این یادداشت سعی می کنیم تا با رویکرد روانشناختی، نگاهی گذرا به جزئیات برخی بازی‌های هیجانی داشته باشیم و آثار منفی بلند مدت آنها را بررسی کنیم.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
مرکز پژوهشی جامعه المصطفی(ص)العالمیه مشهد مقدس به منظور حمایت از آثار و تحقیقات علمی طلاب محترم المصطفی، در نظر دارد یادداشت های پژوهشی ایشان را در سایت مرکز پژوهشی انتشار دهد. محققان و پژوهشگران ارجمند می توانند یادداشت های علمی خود(حداکثر هزار کلمه) را در چهار محور کلی: 1- منویات مقام معظم رهبری، ریاست مکرم المصطفی و مباحث راهبردی روز 2- مطالعات اسلامی و آینده پژوهی 3- گفتگوی ادیان( اسلام، مسیحیت، یهودیت و ...) 4- جریان شناسی فکری و معرفتی جهان اسلام به صورت حضوری یا از طریق کانال تلگرامی به جناب آقای واعظ زاده ارسال فرمایند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت شناختی ای است که اختلاف نظر دینی به وجود می آورد: آیا آگاه شدن از ماهیت و میزان اختلاف نظر دینی موجب می شود که اعتقاد قطعی به دیدگاه های دینی یا دیدگاه های صریحاً غیردینی برای ما نامعقول شود؟ در این نوشتار به دو دیدگاه مصالحه گری پرداخته می شود.

رضا اکبری - گفت‌و گوی ادیان
مناسک زیارت با هرچه فاصله گرفتن زمانی از تاریخ صدر اسلام به‌ویژه در جوامع معاصر از مبانی و اصول و اهداف خود نیز دور گردیده و همراه با دیگر پدیده¬ها، اندک‌اندک صورتی دنیایی (سکولار) به خود گرفته است. برای مثال تمایل به جنبه¬ی گردشگری و توریستی و کم¬رنگ شدن جنبه¬ی معنوی، زیارتی و قدسی آن را می‌توان از مصادیق بارز آن دانست. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش می‌شود به مشترکات و تمایزات این دو و اینکه چگونه این پدیده تغییر می‌یابد، تأمل شود.





  چاپ        ارسال به دوست

نشست علمی گروه مطالعات منطقه‌ای مرکز پژوهشی مشهد

نگاهی اجمالی به حضور شیعیان در ایالات متحده آمریکا

 

استاد اقدسی در ابتدای این جلسه با اشاره به پراکندگی شیعیان اثنی‌عشری در ایالات متحده ی امریکا گفتند:  جدای از ایرانیان مهاجر و ساکن خارج از ایران، تعداد قابل توجهی از هزاره‌ها و سایر اقوام افغانستان، شیعیان عراق، برخی از شیعیان لبنان، شیعیان سایر بلاد عرب‌زبان، گروه‌های مختلف شیعیان هند و پاکستان، شیعیان آذربایجان وترکیه وازبکستان، و اقوام و قومیت‌های گوناگون دیگری نظیر خوجه‌های تانزانیا و شرق آفریقا، در مناطق مختلف این سرزمین وخارج از سرزمین‌های آباء واجدادی خود ساکن شده‌اند.

ایشان افزودند: متاسفانه، تا به امروز، پژوهش‌های دانشگاهی میدانی بسیار اندکی پیرامون این اقلیت‌های امامیه صورت پذیرفته است. رویکرد متن‌محور به مطالعات اسلامی، و به تبع آن مطالعات شیعی، که در آن فقه، حدیث، کلام، تاریخ، و زبان و پژوهش‌های مرتبط با آنها اصل پنداشته شده، و پژوهش‌های انسان‌شناسانۀ فرهنگی و جامعه‌شناختی همواره در حاشیه بوده است، باعث شده تا کارهای علمی انگشت‌شماری پیرامون مطالعات میدانی شیعی، و با عنایت به فرهنگ عامه و اجتماعیات این گروه‌ها، اهتمام ورزد.

وی با اشاره به کمی منابع ترجمه شده در داخل کشور در رابطه با پژوهش های میدانی شیعی افزوند: جالب آنجاست که آن دسته از تحقیقات بسیار اندک انجام شده به زبان انگلیسی، و سایر زبان‌های غیرفارسی، نیز کمتر در داخل کشور مورد عنایت بوده و به ندرت برگردان شده است.

تاریخ ورود شیعیان به آمریکا

استاد اقدسی در ادامه نشست درباره تاریخ ورود مسلمانان و شیعیان به امریکا؛ به سه نظریه مطرح در این مورد اشاره کرد و افزود: درباره ورود مسلمانان به امریکا سه نظریه ارائه شده است که عبارتند از:

* نظریات ورود پیشاکلمبی

* نظریات تایید ورود همزمان با کلمب

* نظریات ورود پساکلمبی

ایشان همچنین در رابطه با حضور شیعیان در آمریکا  بیان داشتند: موج اول و دوم مهاجرت به امریکا در طی سال های  (1875-1912 ) میلادی به وقوع پیوسته است.

جمعیت مسلمانان ایالات متحده

از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست جمعیت مسلمانان در ایالات متحده امریکا بود که ایشان آمارهای اشاره کننده به جمعیت مسلمانان در امریکا را به دو بازه ی زمانی قبل از یازده سپتامبر2001 و پس از آن تقسیم کردند.

به گفته ی ایشان آمارهای جمعیت مسلمانان ایالات متحده قبل از یازده سپتامبر، متفاوت است. به عنوان مثال ایوون حداد (1997)، جمعیت مسلمانان را 1-11 میلیون نفر دانسته است . اما نهاد ((CAIR ، شش تا هفت میلیون تخمین زده است.

این آمار در بازه ی زمانی بعد از 11سپتامبر نیز متفاوت است . برای نمونه موسسه ی آماری پیو Pewدر سال 2016 جمعیت مسلمانان را  3/3 میلیون اعلام کرده است در حالی که اسپوزیتو و دیگران در سال2007، 4 جمعیت آنان را 4 تا 12 میلیون برآورد کرده است.

جمعیت شیعیان ایالات متحده

پژوهشگر مرکز پژوهشی با اشاره به به این نکته که جمعیت شیعیان امریکا تابعی از جمیعت مسلمانان این کشور است افزود: بر اساس مطالعات انجام شده آمارهای متفاوتی از جمعیت شیعیان آمریکا ارائه شده است . برخی جمعیت آنها را 10 تا 20 درصد مسلمانان این کشور دانسته اند . برخی مانند بایونس و کنه (2006)،  جمیعیت شیعیان را 786.000 نفر ذکر کرده اند. همچنین مجمع جهانی اهل بیت (2008)، جمیعت شیعیان امریکا را 2.300.000 نفر برآورد کرده است.

استاد اقدسی با اشاره به جمیعت حدود 19 میلیون نفری ایالت نیویورک افزود: بر اساس آمارها جمعیت شیعیان این ایالت بین 80.000  تا 200.000 نفر تخمین زده شده است. به گفته ایشان براساس گزارش دانشگاه کلمبیا در سال 2008 بیش از 100.000 دانش‌آموز مسلمان در شهر نیویورک مشغول به تحصیل اند که از این تعداد  حدود 8000 تا 12.000 دانش‌آموز شیعه می باشند.

پیشنهادات

استاد اقدسی در پایان این نشست علمی پیشنهاداتی را در رابطه با شیعیان امریکا ارائه نمودند که به شرح ذیل است:

  1. آموزش جامعۀ شیعیان
  2. پرورش نیروهای بومی در داخل محیط آمریکا
  3. ترویج اهمیت وقف آموزشی
  4. تاسیس کرسی علمی و اهدای کتاب (کتابخانۀ کلمبیا)
  5. کمک به کارهای بیشتر میدانی
  6. الگوبرداری از موفقیت‌های اجتماعی‌اقتصادی اقلیت‌های دینی
  7. تولید محتوای درسی و آموزشی مناسب مخاطب آمریکا

 

تهيه گزارش: سید محمود عربی


١٤:٤٠ - شنبه ٨ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٨٩١١    /    تعداد نمایش : ١٣٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657