چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦


مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.





  چاپ        ارسال به دوست

اولین پیش‌نشست علمی همایش بین‌المللی عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت علیهم السلام

به همت گروه مطالعات اسلامی و آینده‌پژوهی مرکز پژوهشی مشهد و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد

در این نشست که پنج شنبه 6 آبان 1395 برگزار شد حجج اسلام مهدوی مهر ( رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد ) و مسعودی ( رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی )، علی الهی خراسانی به عنوان ارائه دهنده مقاله ؛ احمد آقایی زاده ترابی، مسؤول شورای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی به عنوان سخنران، دکتر احمد زاده دبیر علمی پیش نشست،  دکتر جعفر مروارید به عنوان دبیر علمی همایش  به ارائه مطالبی پرداختند.

 

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی

در ابتدای این نشست رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در سخنانی ضمن اشاره به رسالت بسیار سخت و ویژه علمای دین و اندیشمندان در عصر حاضر گفت: اکنون که در عصر بحران اخلاق و معنویت به سر می بریم و دشمن برای سیطره بر ذهن جوان مسلمان، در قالبهای مختلف تلاش جدی و برنامه ریزی شده دارد، رسالت علمای دین و اندیشمندان بسیار سخت و ویژه است

 
وی افزود: پژوهش در زمینه عدالت، معنویت و اخلاق بویژه در عرصه اجتماعی از آن دست مباحثی است که به رغم برخورداری از قدمت و تاریخ کهن، هنوز تازگی و اثربخشی خویش را حفظ کرده است. به گونه‌ای که امروزه به اصلی‌ترین و مهم‌ترین مباحث در عرصه پژوهش‌های فلسفی بویژه فلسفه سیاسی و فلسفه اخلاق بدل شده است. گره‌خوردن موضوع عدالت و اخلاق با مباحث بسیار انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی بر دشواری عدالت و اخلاق پژوهی افزوده است. در عین حال همین امر طراوت و جاذبه بیشتر بحث عدالت و اخلاق و ژرف‌اندیشی افزون‌تر درباره آن را در پی داشته است. از سوی دیگر هر چه شکل جوامع پیچیده‌تر می‌شود سخن از عدالت و اخلاق و ترسیم مناسبات عادلانه انسانی در ساحت‌های گوناگون زیست فردی و اجتماعی دشوارتر و اندیشه‌سوزتر می‌گردد.
وی در ادامه افزود : امروزه واکاوی، تحلیل و بازاندیشی رهاورد و دستاوردهای متفکران بزرگ گذشته و حال در قلمروی عدالت و اخلاق‌پژوهی مدد کار کسانی خواهد بود که تلاش دارند با بصیرت، آگاهی و استواری در این وادی گام عملی بردارند و از نظریه محوری به مسأله محوری سمت و سو یابند.
 

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی مهر

دومین سخنران این نشست حجه الاسلام محمد حسین مهدوی مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد بود که ضمن تسلیت شهادت امام سجاد وعرض خیرمقدم به حضار فرمودند: بحث عدالت و اخلاق به عنوان آنکه همه مدعی و علاقمند تحقق عدالت واخلاق در جامعه هستند ، یک وجه جامعی بین آحاد بشریت است، از اینرو می توان آنرا به عنوان یک گفتمان مشترک بین ادیان ومذاهب قرار داد.

این موضوع از یک نگاه برون دینی دارای تازگی برای بشریت است هر چند بشریت در ابتدای راه است و هنوز به آن نرسیده است.

 ایشان با اشاره به حدیث بعثت لاتمم مکارم الاخلاق فرمودند: پیامبر عظیم الشان اسلام فلسفه ی بعث خود را تحقق مکارم اخلاق می داننند که عدالت می تواند یکی از شاخه های آن قرار گیرد.

حجه الاسلام مهدوی مهر در بخش دیگر ی از سخنان خود، اسلام جعلی آمریکایی را یکی از مشکلات امروز جهان اسلام دانست و افزود : امروز   اسلامی که داعیه دار اخلاق است ، در دنیا به عنوان دور ترین دین از اخلاق معرفی شده است ومسلمانان را مصداق کامل تروریسم معرفی کرده اند. بنابراین مسئولیت ما در این برهه از تاریخ بسیار سخت و حساس است.

دکتر جعفر مرواید

دبیر همایش عدالت واخلاق در این نشست اظهار داشت: این همایش در ادامه سلسله همایش های علمی سیره و معارف رضوی برگزار خواهد شد.

دکتر جعفر مروارید با بیان اینکه عدالت بزرگترین گمشده ی بشریت در طول تاریخ و درمان اساسی ترین مسائل و معضلات زندگی اجتماعی انسانی است؛ بحث و بررسی مسائل و چالش های مرتبط با عدالت، با توجه به آموزه های مکتب اهل بیت علیهم السلام به ویژه معارف بلند مدت رضوی را از اهداف برگزاری این همایش ذکر کرد.

وی افزود: منابع بنیادین مفاهیم اسلامی عدالت و اخلاق، قرائت های کلامی، فقهی و فلسفی از عدالت و پیامدهای اخلاقی آن، نسبت به گفتمان اخلاق اسلامی و گفتمان عدالت حقوقی، اخلاق گفتگو و هم زیستی عادلانه در تعالیم امام رضا علیه السلام، نقش عدالت در تعامل تمدنی اسلام با دیگر تمدن ها و مشهد الرضا، خاستگاه وحدت فرهنگی و معنویت اسلامی از محورهای این همایش است.

 

حجت الاسلام و المسلمین احمد آقایی زاده ترابی

مسؤول شورای نهاد رهبری در دانشگاههای خراسان رضویاعتقاد به عدل الهی از مبانی مهم عدالت اجتماعی است از مبانی مهم عدالت اجتماعی، اعتقاد به عدل الهی است زیرا تنها انسانی که خداوند را به عنوان عادل ناظر بر خود می بیند، خود را به رعایت عدالت در جامعه و زندگی ملتزم می کند.

وی افزود گفت: طبق نظر علامه طباطبایی(ره)، قدرت در هر حال به ذات خود درصدد گسترش است حتی اگر شعار دموکراسی دهد و نیروی کنترل کننده آن عدالت است.
عدالت اقتضای اولیه طبیعت انسان نیست
وی افزود: علامه همچنین در نقد نظر عده ای که عدالت را اقتضای طبیعت انسان می دانند، معتقد است اگر عدالت اجتماعی، اقتضای اولیه طبیعت انسان بود باید در شؤون اجتماعات غالب می بود در حالی که اینگونه نبوده و نیست و آیه 19 سوره یونس نیز ناظر به این معنا است.
اعتقاد به عدل الهی از مبانی مهم عدالت اجتماعی است
حجت الاسلام ترابی به نقل از علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: تنها راه صحیح رفع اختلافات جوامع، راه دین است که هم قانون می آورد و هم اخلاق و عدالت؛ عدالت از قدیم مساله فلاسفه بوده ولی آنان بیشتر در حیطه فردی از عدالت بحث کرده اند و کمتر آن را به عنوان وصفی از اوصاف خداوند دانسته اند این در حالی است که از مبانی مهم عدالت اجتماعی، اعتقاد به عدل الهی است زیرا تنها انسانی که خداوند را به عنوان عادل ناظر بر خود می بیند، خود را به رعایت عدالت در جامعه و زندگی ملتزم می کند.
ظهور تفکر تکفیری پدیده جدیدی نیست
استاد دانشگاه با اشاره به پیشینه عدل و عدالت در اسلام با استفاده از آیات و روایات، گفت: با ورود اندیشه های فلسفی به حوزه معرفت دینی، چالشی میان عدلیه و غیرعدلیه(که قائل به عدل الهی نیستند) ایجاد شد که حتی بحرانهای اجتماعی به راه انداخت.
وی، تفکر تکفیری را بزرگترین آفت امروز جهان اسلام خواند و افزود: شبیه این تفکر بارها در جوامع اسلامی پیدا شده و شیعه و برخی گروه های اهل سنت در اثر توطئه های آن تا حد اضمحلال پیش رفته اند ولی چون کارکردها کوچک و محدود بوده و ثبت اینها در تاریخ به درستی صورت نگرفته است، فکر می کنیم تکفیر پدیده جدیدی است.

عدل الهی در آموزه های رضوی
مسؤول شورای نهاد رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی در ادامه به تبیین عدل الهی در آموزه های رضوی پرداخت و تأکید بر ناسازگاری اجبار برگناه و  تکلیف فراتر از توان با عدالت الهی را از مصادیق آن برشمرد.
وی یادآور شد: امام رضا علیه السلام می فرمایند حتی عدل الهی در مجازات کافران و مهر زدن بر قلب منافقان نیز متجلی شده و مجازات آنها تنها بواسطه عقوبت اعمالشان صورت می گیرد.
مدیران از وظایف خود غافل و مدعی انجام کارهای بزرگ هستند
حجت الاسلام ترابی، عدالت اجتماعی سیاسی در قالب رابطه مدیران جامعه با مردم و وضع مطلوب اقتصاد اجتماعی را از دیگر ابعاد عدالت از نگاه امام رضا(ع) برشمرد و گفت: آن حضرت می فرمایند: «خداوند فرد مبرّی را به خاطر فرد سقیم مجازات نمی کندم بنابراین  از کارهای مهم مدیران اجتماعی باید این باشد که به گونه ای برنامه ریزی کنند که خطاهای برخی از مردم پاگیر دیگران نشود.
وی ادامه داد: این در حالی است که مدیران امروز همه با وجود ادعای کارهای بزرگ، اصلا از صاحب نظران استفاده نمی کنند و هیچ یک حاضر نیستند بگویند ما نمی توانیم کسی که می تواند بیاید. هر فردی می آید فرد قبلی را مقصر و مجرم می داند.
استاد دانشگاه، پرهیز از تمرکز ثروت در دست دولتمردان، اصل مدارا و آرزوی فراگیری عدالت با ظهور امام عصر(عج) را از دیگر جلوه های عدالت محوری در آموزه های رضوی عنوان و اظهار کرد: ارزش جهاد به حاکمیت عدل است وگرنه اصولا جهاد معنا نخواهد داشت.
عدالت وسیله ای برای احقاق حق است نه هدف
وی در ادامه در پاسخ این پرسش که آیا عدالت بدون اخلاق برقرار می شود؟ تأکید کرد: چنین امری غیرممکن است زیرا روح عدالت، تحفظ اخلاق و حفظ اصول ارزشی است و عدالت هدف نهایی نیست بلکه وسیله ای برای احقاق حق است چنان که در سیره امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) نیز عدالت جبارانه اجرا نشده است.
 

 تهیه گزارش: سید محمود عربی


١٩:٤١ - پنج شنبه ١٣ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٩١٣٣    /    تعداد نمایش : ١٣٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657