سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦


مقالات

پژوهش مدرسه عالی خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران، نشست «آشنایی با مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد و فعالیت‌های این مرکز» را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده؛ رئیس مرکز پژوهشی برگزار کرد. در این نشست که روز سه‌شنبه 31 شهریور 1396 برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده ابتدا ضمن گرامیداشت ایام محرم‌الحرام و ایام سوگواری سیدالشهدا علیه‌السلام، برای جمیع مسلمین طلب عنایت و معرفت داشت و در ادامه به تشریح کارها، دستاوردها و نحوه همکاری‌ها پرداخت.

سیدعلی واعظ زاده- مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد
میل به پرش از ارتفاع، حرکت با سرعت زیاد، تماشای صحنه‌های دل‌خراش و ترسناک، خودآزاری و دیگرآزاری، انجام بازی‌های خشن در محیط واقعی و مجازی، تن دادن به چالش های خطرناک و در سطوح بالاتر هنجارشکنی‌های اجتماعی و ارتکاب جرائم، همگی نمودهایی از رفتارهایی است که غالباً هیجان‌های منفی در فرد ایجاد می‌کند. از گذشته تاکنون برخی افراد با پایه‌گذاری روش‌ها و شیوه‌های ایجاد هیجان منفی توانسته‌اند در عرصه اجتماع افراد به‌ویژه جوانان را دچار تنش‌های روانی کنند که تعدادی از آنها هنوز هم کمابیش بروز و ظهور دارند که در عصر حاضر با گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌های مجازی، با روش‌های جدید و استفاده از بسترهای نوپدید پا به عرصه گذاشته‌اند. در این یادداشت سعی می کنیم تا با رویکرد روانشناختی، نگاهی گذرا به جزئیات برخی بازی‌های هیجانی داشته باشیم و آثار منفی بلند مدت آنها را بررسی کنیم.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
مرکز پژوهشی جامعه المصطفی(ص)العالمیه مشهد مقدس به منظور حمایت از آثار و تحقیقات علمی طلاب محترم المصطفی، در نظر دارد یادداشت های پژوهشی ایشان را در سایت مرکز پژوهشی انتشار دهد. محققان و پژوهشگران ارجمند می توانند یادداشت های علمی خود(حداکثر هزار کلمه) را در چهار محور کلی: 1- منویات مقام معظم رهبری، ریاست مکرم المصطفی و مباحث راهبردی روز 2- مطالعات اسلامی و آینده پژوهی 3- گفتگوی ادیان( اسلام، مسیحیت، یهودیت و ...) 4- جریان شناسی فکری و معرفتی جهان اسلام به صورت حضوری یا از طریق کانال تلگرامی به جناب آقای واعظ زاده ارسال فرمایند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت شناختی ای است که اختلاف نظر دینی به وجود می آورد: آیا آگاه شدن از ماهیت و میزان اختلاف نظر دینی موجب می شود که اعتقاد قطعی به دیدگاه های دینی یا دیدگاه های صریحاً غیردینی برای ما نامعقول شود؟ در این نوشتار به دو دیدگاه مصالحه گری پرداخته می شود.

رضا اکبری - گفت‌و گوی ادیان
مناسک زیارت با هرچه فاصله گرفتن زمانی از تاریخ صدر اسلام به‌ویژه در جوامع معاصر از مبانی و اصول و اهداف خود نیز دور گردیده و همراه با دیگر پدیده¬ها، اندک‌اندک صورتی دنیایی (سکولار) به خود گرفته است. برای مثال تمایل به جنبه¬ی گردشگری و توریستی و کم¬رنگ شدن جنبه¬ی معنوی، زیارتی و قدسی آن را می‌توان از مصادیق بارز آن دانست. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش می‌شود به مشترکات و تمایزات این دو و اینکه چگونه این پدیده تغییر می‌یابد، تأمل شود.





  چاپ        ارسال به دوست

مترجم: هادی قربانیار

گزارشی از بررسی تجارب تعدادی از تازه مسلمانان در بریتانیا

دانشگاه کمبریج انگلستان گزارشی در مورد تجارب مردانی که به دین اسلام گرویده اند (مستبصرین)، تهیه کرده است.

در این گزارش سیر تغییر دین در نزدیک به پنجاه مرد ساکن بریتانیا از سنین، نژاد و اعتقادات مختلف بررسی شده است. دیدگاه های این افراد به ما در بررسی و تحلیل بی سابقه ی چالش ها و نگرانی هایی که مستبصرین با آنها در بریتانیای امروزی مواجهند، کمک میکند.

این گزارش که توسط مرکز مطالعات اسلامی کمبریج انجام شده است، به بررسی احساس انزوا و اثرات منفی که بسیاری از مستبصرین با آن سر وکار دارند، پرداخته و نیز به حس " اقلیت بودن در درون یک اکثریت" اشاره میکند. این حس ناشی از این است که آنها خود را با زندگی بعنوان یکی از پیروان دینی که مردم در بریتانیا نسبت به آن بسیار دچار سوء برداشت شده اند، تطبیق میدهند.

موسسه مطالعات اسلامی کمبریج نزدیک به 50 مرد ساکن بریتانیا را که از نژادهای سفید، سیاه و جنوب آسیایی بوده و مسلمان شده اند، در قالب یک طرح 18 ماهه گرد هم آورد تا تجارب ایشان را مورد شناسایی قرار داده و ثبت کند. این افراد از طوایف و طبقات اجتماعی مختلف و از شهرهای مختلف بودند.

این گزارش به دنبال گزارش دیگری از این دانشگاه است که درمورد پذیرش اسلام از سوی زنان در سال 2013 تهیه شده بود.

این افراد کنار هم جمع شدند تا پاسخ های خود را نسبت به طیف وسیعی از موضوعات ،سوالات و چالش ها بیان کنند.

در بین یافته های کلیدی از پروژه دیدگاه های مردان مسلمان شده ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. غالبا کسانیکه مسلمان میشوند، توسط سرویس های امنیتی بریتانیا هدف گذاری شده تا از آنها بعنوان جاسوس و مخبر استفاده شود.

2. مستبصرین سفید پوست برتری نژادی خود را به دلیل تغییر دین از دست میدهند.

3. تغییر دین به اسلام در زندان، معمولا الهام گرفته از یک خاست برای  نهادینه کردن نظم در زندگی یک زندانی است.

4. مستبصرین در فضایی بینابینی زندگی میکنند: از طرفی از خانواده و دوستان جدا شده اند و از طرف دیگر اتحادی ضعیف و شکننده بین ایشان و جامعه ی مسلمانی که از ابتدا مسلمان بوده اند، وجود دارد.

5. شناسایی این مساله که زنان مستبصر، مشکلات بیشتری را در حفظ حجاب و سایر کدهای پوششی اسلام تجربه میکنند.

6. مسیرهای زیادی به سمت اسلام وجود دارد: عشق و محبت و ازدواج؛ دوستی؛عقیده و انتخاب منطقی؛هنر، معماری و تفکر در مورد زیبایی جهان هستی.

شهلا اواد سلیمان دستیار آموزشی در مرکز مطالعات اسلامی، و مدیر این پروژه گفت:"روایات تغییر دین، مرزها و محدوده های ارتباط بین مستبصرین و مسلمانان دیگر را مشخص میکند، و نیز موجب ازدیاد یافته های ما در مورد حرکت بسیار بزرگ و موفق زنان مستبصر میشود. اجازه دادن به مردان مستبصر برای مشخص کردن اهدافشان، و نیز صحبت صریح و آزادانه در مورد مسایلی که باید با آنها روبرو شده و درگیر باشند، به ما و هر کسی که این گزارش را بخواند، بینشی میدهد تا در باره ی چالش هایی که این افراد در قرن بیست و یکم با آن مواجهند بیشتر بدانیم.))

پروفسور یاسین سلیمان، مدیر مرکز مطالعات اسلامی کمبریج گفت:"در غرب، تغییر دین به اسلام بواسطه ی اتهام به افراطی گری ( خشن و غیر خشن)، و متاسفانه تروریسم لکه دار شده است. همچنین این مساله قربانی بی میلی عمومی نسبت به ایمان و اعتقاد در جوامع عمدتا سکولار شده که خود باعث  شده تا مستبصرین توسط برخی افراد نه تنها بعنوان انسان های غیر عادی، بلکه با برچسب وصله ی ناجور، مطرود و شورش گر توصیف بشوند. همچنین القابی مانند مرتد و خائن یا دشمنانی که به فرهنگ ها و سنت های اصیل خودشان پشت کرده اند، نسبت به مستبصرین مورد استفاده قرار میگیرد.

مستبصرین در مواجه با زندگی ای که ترکش کرده اند و بعنوان اعضای جدید دینی که آن را پذیرفته اند، احساس بیگانگی میکنند. این گزارش نشان میدهد که تغییر دین به اسلام همانگونه که مرتبط با روح و قلب است، مساله ای عقلی و فکری نیز میباشد. همچنین این گزارش اهمیت نهادهای فعال در زمینه ی  تغییر دین را روشن میسازد. این گروه متنوع با اشتراک گذاشتن تجربه های خود بصورتی صادقانه و شفاف، از حس عمیق خود مبنی بر افتخار به اسلام پرده برمیدارند، علی رغم تصویر منفی که غالبا از ایشان در رسانه ها وجود دارد."

عبدالمالک تیلور، کسیکه از هندویسم به اسلام گرویده و اکنون تورهای شهری را با محوریت اسلام در لندن به اجرا میگذارد، شاهد اذیت و آزاری قابل توجه بعد از تغییر دین بود. وی می گوید:"هنگامیکه بیست سال قبل اسلام را پذیرفتم، مسایل متعددی برای من رخ داد. دورانی پر چالش بود و تجربه ای که هیچگاه از ذهنم نمی رود. من از نظر جسمی و روحی از سمت خانواده ام مورد آزار قرار گرفتم. خانواده و بستگان من تصور میکردند که شستشوی مغزی شده ام. در واقع ضرب الاجلی به من داده شده بود: یا دینت را کنار بگذار و یا این جا را ترک کن. در آن زمان من هجده ساله بودم و مجبور شدم که محل زندگی ام را ترک کنم. یک سال بعد، پدرم را از دست دادم و چون تنها پسر خانواده بودم از من انتظار میرفت که تمامی اعمال و رسوم هندو مربوط به فوت پدرم را انجام دهم. اما باید از انجام این کار امتناع میکردم که خود مساله ای چالش برانگیز بود. در آن زمان دوست داشتم که جامعه ی مسلمانان بیشتر از من حمایت کند."

آندریان(جمال) هیث یکی دیگر از مشارکت کنندگان در این پروژه ، گفت: "زمانی که دوستان و خانواده ی من متوجه شده اند که من مسلمان شده ام، پذیرش این مساله برایشان سخت بود. آنها به مراسم ازدواج من نیامدند. همچنین در محل کار نیز مورد تمسخر قرار گرفتم، اتفاقی  که به نظرم در دنیای مدرن امروزی کاملا غیر قابل قبول است. کسانی که تحصیل کرده هم بودند، برای اقامه ی نماز من را مورد تمسخر قرار میدادند. بعنوان یک سفید پوست در بریتانیای مدرن، تا کنون حس یک اقلیت بودن را تجربه نکرده بودم."

موضوع بحث برانگیز دیگر، شیوه ی به تصویر کشیدن مسلمانان در رسانه ها است. وارن (ریّان) کلمنتسون گفت: "بصورت کلی، زمانی که مستبصرین را در تلویزیون میبیبنم، یا گرفتار در عقایدی افراطی بوده و یا به فعالیت های افراطی مشغول هستند. به نظر من این یک نکته ی منفی است. به صورت کلی تصویری منفی از مسلمانان ارائه میشود که در درون آن جامعه ی مستبصرین با چهره ای رادیکال به تصویرکشیده میشوند. همچنین طوری وانمود میشود که گویا آنها بیشترین استعداد پذیرش ایدئولوژی های خشن را دارند. به نظر من این یک مغالطه است."

عبدالمالک تیلور در پاسخ به این سوال که چرا به نظر میرسد نوعی گرایش برای منفی گرایی در به تصویر کشیدن اسلام و مستبصرین وجود دارد، اظهار داشت:"جریان های زیادی را میتوانید در مورد مساله ی رادیکالیسم بیابید. مستبصرین موفقی که به بریتانیا و جامعه خدمت کرده اند اصلا رسانه ای نمیشوند. چرا رسانه اهریمن نشان دادن ما را در دستور کار خود قرار داده است؟"

شهلا اواد سلیمان اضافه میکند:"در جمع آوری و در نظر گرفتن تمامی روایات استبصار، ما با موضوعاتی مواجه میشویم که  نه فقط برای مسلمانان بلکه برای جامعه ی بریتانیا نیز اهمیت فراوان دارند.امروزه نیاز برای تمرکز بیشتر روی خانواده و دوستان مستبصرین، دیدگاه های مسلمانان و پذیرش مستبصرین و فرزندان آنها ، و نیز مساله ی گرایش به اسلام در بریتانیا به دور از مسایل امنیتی، احساس میشود."

 

منبع: University of Cambridge

مترجم: هادی قربانیار


٢٠:٣٣ - پنج شنبه ١٣ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٩١٣٤    /    تعداد نمایش : ١٢٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657