چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦


مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.





  چاپ        ارسال به دوست

مترجم: هادی قربانیار

گزارشی از بررسی تجارب تعدادی از تازه مسلمانان در بریتانیا

دانشگاه کمبریج انگلستان گزارشی در مورد تجارب مردانی که به دین اسلام گرویده اند (مستبصرین)، تهیه کرده است.

در این گزارش سیر تغییر دین در نزدیک به پنجاه مرد ساکن بریتانیا از سنین، نژاد و اعتقادات مختلف بررسی شده است. دیدگاه های این افراد به ما در بررسی و تحلیل بی سابقه ی چالش ها و نگرانی هایی که مستبصرین با آنها در بریتانیای امروزی مواجهند، کمک میکند.

این گزارش که توسط مرکز مطالعات اسلامی کمبریج انجام شده است، به بررسی احساس انزوا و اثرات منفی که بسیاری از مستبصرین با آن سر وکار دارند، پرداخته و نیز به حس " اقلیت بودن در درون یک اکثریت" اشاره میکند. این حس ناشی از این است که آنها خود را با زندگی بعنوان یکی از پیروان دینی که مردم در بریتانیا نسبت به آن بسیار دچار سوء برداشت شده اند، تطبیق میدهند.

موسسه مطالعات اسلامی کمبریج نزدیک به 50 مرد ساکن بریتانیا را که از نژادهای سفید، سیاه و جنوب آسیایی بوده و مسلمان شده اند، در قالب یک طرح 18 ماهه گرد هم آورد تا تجارب ایشان را مورد شناسایی قرار داده و ثبت کند. این افراد از طوایف و طبقات اجتماعی مختلف و از شهرهای مختلف بودند.

این گزارش به دنبال گزارش دیگری از این دانشگاه است که درمورد پذیرش اسلام از سوی زنان در سال 2013 تهیه شده بود.

این افراد کنار هم جمع شدند تا پاسخ های خود را نسبت به طیف وسیعی از موضوعات ،سوالات و چالش ها بیان کنند.

در بین یافته های کلیدی از پروژه دیدگاه های مردان مسلمان شده ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. غالبا کسانیکه مسلمان میشوند، توسط سرویس های امنیتی بریتانیا هدف گذاری شده تا از آنها بعنوان جاسوس و مخبر استفاده شود.

2. مستبصرین سفید پوست برتری نژادی خود را به دلیل تغییر دین از دست میدهند.

3. تغییر دین به اسلام در زندان، معمولا الهام گرفته از یک خاست برای  نهادینه کردن نظم در زندگی یک زندانی است.

4. مستبصرین در فضایی بینابینی زندگی میکنند: از طرفی از خانواده و دوستان جدا شده اند و از طرف دیگر اتحادی ضعیف و شکننده بین ایشان و جامعه ی مسلمانی که از ابتدا مسلمان بوده اند، وجود دارد.

5. شناسایی این مساله که زنان مستبصر، مشکلات بیشتری را در حفظ حجاب و سایر کدهای پوششی اسلام تجربه میکنند.

6. مسیرهای زیادی به سمت اسلام وجود دارد: عشق و محبت و ازدواج؛ دوستی؛عقیده و انتخاب منطقی؛هنر، معماری و تفکر در مورد زیبایی جهان هستی.

شهلا اواد سلیمان دستیار آموزشی در مرکز مطالعات اسلامی، و مدیر این پروژه گفت:"روایات تغییر دین، مرزها و محدوده های ارتباط بین مستبصرین و مسلمانان دیگر را مشخص میکند، و نیز موجب ازدیاد یافته های ما در مورد حرکت بسیار بزرگ و موفق زنان مستبصر میشود. اجازه دادن به مردان مستبصر برای مشخص کردن اهدافشان، و نیز صحبت صریح و آزادانه در مورد مسایلی که باید با آنها روبرو شده و درگیر باشند، به ما و هر کسی که این گزارش را بخواند، بینشی میدهد تا در باره ی چالش هایی که این افراد در قرن بیست و یکم با آن مواجهند بیشتر بدانیم.))

پروفسور یاسین سلیمان، مدیر مرکز مطالعات اسلامی کمبریج گفت:"در غرب، تغییر دین به اسلام بواسطه ی اتهام به افراطی گری ( خشن و غیر خشن)، و متاسفانه تروریسم لکه دار شده است. همچنین این مساله قربانی بی میلی عمومی نسبت به ایمان و اعتقاد در جوامع عمدتا سکولار شده که خود باعث  شده تا مستبصرین توسط برخی افراد نه تنها بعنوان انسان های غیر عادی، بلکه با برچسب وصله ی ناجور، مطرود و شورش گر توصیف بشوند. همچنین القابی مانند مرتد و خائن یا دشمنانی که به فرهنگ ها و سنت های اصیل خودشان پشت کرده اند، نسبت به مستبصرین مورد استفاده قرار میگیرد.

مستبصرین در مواجه با زندگی ای که ترکش کرده اند و بعنوان اعضای جدید دینی که آن را پذیرفته اند، احساس بیگانگی میکنند. این گزارش نشان میدهد که تغییر دین به اسلام همانگونه که مرتبط با روح و قلب است، مساله ای عقلی و فکری نیز میباشد. همچنین این گزارش اهمیت نهادهای فعال در زمینه ی  تغییر دین را روشن میسازد. این گروه متنوع با اشتراک گذاشتن تجربه های خود بصورتی صادقانه و شفاف، از حس عمیق خود مبنی بر افتخار به اسلام پرده برمیدارند، علی رغم تصویر منفی که غالبا از ایشان در رسانه ها وجود دارد."

عبدالمالک تیلور، کسیکه از هندویسم به اسلام گرویده و اکنون تورهای شهری را با محوریت اسلام در لندن به اجرا میگذارد، شاهد اذیت و آزاری قابل توجه بعد از تغییر دین بود. وی می گوید:"هنگامیکه بیست سال قبل اسلام را پذیرفتم، مسایل متعددی برای من رخ داد. دورانی پر چالش بود و تجربه ای که هیچگاه از ذهنم نمی رود. من از نظر جسمی و روحی از سمت خانواده ام مورد آزار قرار گرفتم. خانواده و بستگان من تصور میکردند که شستشوی مغزی شده ام. در واقع ضرب الاجلی به من داده شده بود: یا دینت را کنار بگذار و یا این جا را ترک کن. در آن زمان من هجده ساله بودم و مجبور شدم که محل زندگی ام را ترک کنم. یک سال بعد، پدرم را از دست دادم و چون تنها پسر خانواده بودم از من انتظار میرفت که تمامی اعمال و رسوم هندو مربوط به فوت پدرم را انجام دهم. اما باید از انجام این کار امتناع میکردم که خود مساله ای چالش برانگیز بود. در آن زمان دوست داشتم که جامعه ی مسلمانان بیشتر از من حمایت کند."

آندریان(جمال) هیث یکی دیگر از مشارکت کنندگان در این پروژه ، گفت: "زمانی که دوستان و خانواده ی من متوجه شده اند که من مسلمان شده ام، پذیرش این مساله برایشان سخت بود. آنها به مراسم ازدواج من نیامدند. همچنین در محل کار نیز مورد تمسخر قرار گرفتم، اتفاقی  که به نظرم در دنیای مدرن امروزی کاملا غیر قابل قبول است. کسانی که تحصیل کرده هم بودند، برای اقامه ی نماز من را مورد تمسخر قرار میدادند. بعنوان یک سفید پوست در بریتانیای مدرن، تا کنون حس یک اقلیت بودن را تجربه نکرده بودم."

موضوع بحث برانگیز دیگر، شیوه ی به تصویر کشیدن مسلمانان در رسانه ها است. وارن (ریّان) کلمنتسون گفت: "بصورت کلی، زمانی که مستبصرین را در تلویزیون میبیبنم، یا گرفتار در عقایدی افراطی بوده و یا به فعالیت های افراطی مشغول هستند. به نظر من این یک نکته ی منفی است. به صورت کلی تصویری منفی از مسلمانان ارائه میشود که در درون آن جامعه ی مستبصرین با چهره ای رادیکال به تصویرکشیده میشوند. همچنین طوری وانمود میشود که گویا آنها بیشترین استعداد پذیرش ایدئولوژی های خشن را دارند. به نظر من این یک مغالطه است."

عبدالمالک تیلور در پاسخ به این سوال که چرا به نظر میرسد نوعی گرایش برای منفی گرایی در به تصویر کشیدن اسلام و مستبصرین وجود دارد، اظهار داشت:"جریان های زیادی را میتوانید در مورد مساله ی رادیکالیسم بیابید. مستبصرین موفقی که به بریتانیا و جامعه خدمت کرده اند اصلا رسانه ای نمیشوند. چرا رسانه اهریمن نشان دادن ما را در دستور کار خود قرار داده است؟"

شهلا اواد سلیمان اضافه میکند:"در جمع آوری و در نظر گرفتن تمامی روایات استبصار، ما با موضوعاتی مواجه میشویم که  نه فقط برای مسلمانان بلکه برای جامعه ی بریتانیا نیز اهمیت فراوان دارند.امروزه نیاز برای تمرکز بیشتر روی خانواده و دوستان مستبصرین، دیدگاه های مسلمانان و پذیرش مستبصرین و فرزندان آنها ، و نیز مساله ی گرایش به اسلام در بریتانیا به دور از مسایل امنیتی، احساس میشود."

 

منبع: University of Cambridge

مترجم: هادی قربانیار


٢٠:٣٣ - پنج شنبه ١٣ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٩١٣٤    /    تعداد نمایش : ١٥٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657