چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦


مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.





  چاپ        ارسال به دوست

مترجم: هادی قربانیار

بحرین: محرومیت از حقوق اولیه انسانی

اگرچه بیش ار 70 درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل میدهند اما حقوق اولیه ی انسانی ایشان توسط حکومت بحرین نادیده گرفته میشود. قانون بحرین شیعیان بحرین را از زندگی در بیش از 40 درصد مناطق این کشور محروم کرده است؛ مثلا شهر الرفاع منطقه ای ممنوعه برای شیعیان به حساب می آید. در حالیکه شیعیان عموما جزء طبقات پایین  اجتماع باقی میمانند، مشاغل بسیار مهم همواره به سایر قشرها اختصاص داده میشود. شیعیان حق ندارند تا در پلیس یا ارتش استخدام شوند؛ فرزندان آنها در مدارسی سطح پایین و متفاوت آموزش می بینند؛ آنها حقوق محدوی دارند.موانع بسیاری بر سر راه حزب شیعه ی جمعیت الوفاق بحرین که مهمترین نیروی سیاسی این کشور است وجود دارد. در زمان انتخابات پارلمان در بحرین، اکثریت شیعه توانستند اقلیت کرسی های پارلمان را از آن خود کنند!

شیعیان بحرین پیوسته خاستار اصلاح این  وضعیت تبعیض آمیز بوده اند اما دولت و نیز پادشاه این کشور به درخاست های ایشان توجهی نکردند. دولت بحرین بجای توجه کردن به مطالبات فعالان سیاسی، بسیاری از ایشان را به زندان افکنده است؛ تعداد زیادی از ایشان شکنجه و یا کشته شده اند.

اگرچه جناح مخالف حکومت در سال  2010 توانست 60 درصد آراء را کسب کند اما تنها میتوانست 18 کرسی از 40 کرسی پارلمان را تصاحب کند. در همین سال، 23 فعال سیاسی به اتهام تروریسم دستگیر شدند. ده ها هزار نفر از کشورهای دیگر در بیست سال اخیر تابعیت کشور بحرین را پذیرفته اند. دولت بحرین شهروندان جدید را در پلیس یا سازمان های خاص که کاملا وفادار به خانواده ی سلطنتی هستند استخدام میکند. بسیاری از تحلیل گران معتقدند که این کار با هدف تغییر ترکیب جمعیتی کشور و کاهش میزان جمعیت شیعیان انجام میشود. حتی این افراد علاوه بر ملیت، امتیازات بسیاری را در مقایسه با شیعیان و حتی اهل سنت بدست می آورند. مثلا شهروندان جدید میتوانند از امتیاز مسکن عمومی سریعا استفاده کنند؛ اما بومیان باید حتی تا بیست سال انتظار بکشند تا بتوانند از این امکانات بهره مند شوند. در حالیکه بیشتر بومیان بحرین  بیکار هستند، شهروندان جدید به محض اسکان وارد بازار کار میشوند. مضاف بر تبعیض هایی که ذکر شد، خشونت را نیز میتوان در رفتارهای دولت بحرین علیه اکثریت شیعه مشاهده کرد.

 

مترجم: هادی قربانیار

منبع: Global Research

نویسنده :Amir A Amirshekari

 

نقل مطالب با ذکر منبع و عنوان « مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد » بلامانع است .


١٠:٠٠ - يکشنبه ١٠ بهمن ١٣٩٥    /    شماره : ٨٢٧٥١    /    تعداد نمایش : ١٠٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657