سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦


مقالات

پژوهش مدرسه عالی خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران، نشست «آشنایی با مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد و فعالیت‌های این مرکز» را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده؛ رئیس مرکز پژوهشی برگزار کرد. در این نشست که روز سه‌شنبه 31 شهریور 1396 برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده ابتدا ضمن گرامیداشت ایام محرم‌الحرام و ایام سوگواری سیدالشهدا علیه‌السلام، برای جمیع مسلمین طلب عنایت و معرفت داشت و در ادامه به تشریح کارها، دستاوردها و نحوه همکاری‌ها پرداخت.

سیدعلی واعظ زاده- مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد
میل به پرش از ارتفاع، حرکت با سرعت زیاد، تماشای صحنه‌های دل‌خراش و ترسناک، خودآزاری و دیگرآزاری، انجام بازی‌های خشن در محیط واقعی و مجازی، تن دادن به چالش های خطرناک و در سطوح بالاتر هنجارشکنی‌های اجتماعی و ارتکاب جرائم، همگی نمودهایی از رفتارهایی است که غالباً هیجان‌های منفی در فرد ایجاد می‌کند. از گذشته تاکنون برخی افراد با پایه‌گذاری روش‌ها و شیوه‌های ایجاد هیجان منفی توانسته‌اند در عرصه اجتماع افراد به‌ویژه جوانان را دچار تنش‌های روانی کنند که تعدادی از آنها هنوز هم کمابیش بروز و ظهور دارند که در عصر حاضر با گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌های مجازی، با روش‌های جدید و استفاده از بسترهای نوپدید پا به عرصه گذاشته‌اند. در این یادداشت سعی می کنیم تا با رویکرد روانشناختی، نگاهی گذرا به جزئیات برخی بازی‌های هیجانی داشته باشیم و آثار منفی بلند مدت آنها را بررسی کنیم.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
مرکز پژوهشی جامعه المصطفی(ص)العالمیه مشهد مقدس به منظور حمایت از آثار و تحقیقات علمی طلاب محترم المصطفی، در نظر دارد یادداشت های پژوهشی ایشان را در سایت مرکز پژوهشی انتشار دهد. محققان و پژوهشگران ارجمند می توانند یادداشت های علمی خود(حداکثر هزار کلمه) را در چهار محور کلی: 1- منویات مقام معظم رهبری، ریاست مکرم المصطفی و مباحث راهبردی روز 2- مطالعات اسلامی و آینده پژوهی 3- گفتگوی ادیان( اسلام، مسیحیت، یهودیت و ...) 4- جریان شناسی فکری و معرفتی جهان اسلام به صورت حضوری یا از طریق کانال تلگرامی به جناب آقای واعظ زاده ارسال فرمایند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت شناختی ای است که اختلاف نظر دینی به وجود می آورد: آیا آگاه شدن از ماهیت و میزان اختلاف نظر دینی موجب می شود که اعتقاد قطعی به دیدگاه های دینی یا دیدگاه های صریحاً غیردینی برای ما نامعقول شود؟ در این نوشتار به دو دیدگاه مصالحه گری پرداخته می شود.

رضا اکبری - گفت‌و گوی ادیان
مناسک زیارت با هرچه فاصله گرفتن زمانی از تاریخ صدر اسلام به‌ویژه در جوامع معاصر از مبانی و اصول و اهداف خود نیز دور گردیده و همراه با دیگر پدیده¬ها، اندک‌اندک صورتی دنیایی (سکولار) به خود گرفته است. برای مثال تمایل به جنبه¬ی گردشگری و توریستی و کم¬رنگ شدن جنبه¬ی معنوی، زیارتی و قدسی آن را می‌توان از مصادیق بارز آن دانست. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش می‌شود به مشترکات و تمایزات این دو و اینکه چگونه این پدیده تغییر می‌یابد، تأمل شود.





  چاپ        ارسال به دوست

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی

اعتبار احادیث پزشکی؛ چالشی دیرین - بخش اول

نحوه صحیح برخورد با احادیث وارد شده از اهل بیت معصومین (ع) در رشته های گوناگون علوم اسلامی همواره محل بحث بوده و هست. حجیت و عدم حجیت خبر واحد در اعتقادات، کیفیت بهره گیری از روایات تفسیری، اخلاقی، تاریخی از چالش های مهم و پر سابقه در علوم اسلامی است.

طب سنتی ـ که در ایران از آن به طب اسلامی نیز یاد می شود ـ عرصه دیگری از مبحث یاد شده است. در بخش قابل توجهی از روایات موجود در جوامع روایی، به بیان خواص خوراکی ها و گیاهان و راه معالجه بیماری ها به طور کلی یا بیماری های خاص پرداخته شده است. برخی از متدینین که پایبندی سخت به آداب و سنن دینی دارند، حتی در دشوارترین موقعیت ها از مراجعه به تحصیل کردگان پزشکی نوین سرباز می زنند و بر این باورند که طب سنتی توانایی معالجه همه بیماری ها را دارد. و به عقیده آنان در موارد ویژه، که طب سنتی کارگر نیست، پزشکی نوین نیز کمک بیشتری به حل مشکل نمی کند.

از این دسته خاص که بگذریم، به طور کلی مراجعه به متخصصین طب سنتی ـ اعم از آنان که دوره های آموزشی پزشکی نوین را هم پشت سر گذاشته اند یا آنان که اطلاعات آنان محدود به طب سنتی است ـ در جامعه اسلامی فراوان است. در چند سال اخیر طب سنتی به مراکز آکادمیک هم راه پیدا کرده و در این مراکز دوره های آموزشی طب سنتی برگزار می شود.

در برابر این جریان فزاینده، در بخش دیگری از جامعه اسلامی ـ اعم از فرهیختگان و غیر فرهیختگان ـ موضع گیری سختی در این باره وجود دارد. مخالفت با طب سنتی گاه از موضع مخالفت با تمام آموزهای دینی نشأت می گیرد. و گاه از موضع دفاع از آموزه های دینی. نوع اول مخالفت نیازی به توضیح ندارد. و تحت عنوان کلی «عوامل رویگردانی و مخالفت با آموزه های دینی» قابل بررسی است. اما استدلال کسانی که از موضع دوم به مخالفت با طب سنتی می پردازند این است که رواج یافتن طب سنتی و انتشار احادیث مربوط به این باب، باعث پدید آمدن انتظاری نا به جا از آموزه های دینی و تعلیمات اهل بیت (ع) می گردد. چرا که عمل طبق احادیث پزشکی، همیشه افراد را به مقصود دلخواه نرسانده و در نتیجه آنان را به حقانیت مجموعه روایات رسیده از اهل بیت (ع) بدبین می سازد. به نظر می رسد برای نگاه درست به این مسأله، توجه به مطلبی که در پی می آید، سودمند است:

به طور کلی روایاتی که از معصومین (ع) به ما رسیده است، دو نوع است: خبر متواتر و خبر غیر متواتر.

خبر متواتر، روایتی است که  راویان آن، آن قدر زیاد باشند که انسان یقین پیدا می کند که این خبر از معصوم صادر شده است. مانند حدیث ثقلین. اما خبر غیر متواتر دو نوع است: خبر معتبر و خبر ضعیف. خبر معتبر خود اقسامی دارد که به مبحث کنونی مستقیما مربوط نیست. «خبر معتبر» خبری است که گرچه کسانی که این خبر را نقل کرده اند، به حد تواتر نمی رسند اما افرادی هستند که مورد اعتماد هستند. در علم اصول فقه به این اخبار «خبر واحد» می گویند. پس در خبر واحد دو ویژگی وجود د دارد: اولا: کسانی که در سلسله سند یک خبر وجود دارند، باید مشخص باشند. و به اصطلاح خبر واحد باید «مسند» باشد و نه «مرسل». ثانیا: این افراد باید مورد اعتماد باشند. و وثاقث آن ها به اثبات رسیده باشد.

در منابع روایی ما هر سه نوع خبر وجود دارد: بعضی اخبار متواتر هستند برخی خبر واحد و برخی خبر ضعیف. نکته ای مهم که نباید از نظر دور داشت: خبر ضعیف لزوما خبر جعلی ودروغ نیست. بلکه خبری است که صدق آن به اثبات نرسیده است.

توضیح بیشتر پیرامون خبر واحد: به طور خلاصه «خبر واحد» خبری است که احتمال خطا در نقل آن خبر وجود دارد ـ برخلاف خبر متواتر ـ اما به این احتمال خطا اعتنا نمی شود. و به تعبیر علمی «خبر واحد گرچه قطعی الصدور نیست اما حجت است». اما حجیت خبر واحد به چه معناست؟ در این بخش دانشمندان علم اصول فقه به تفصیل سخن گفته اند. به زبان ساده می توان گفت: منظور این است که مثلا در احکام شرعی گرچه این خبر مطابق با واقع نباشد و از معصوم صادر نشده باشد؛ اما با عمل به آن خبر به وظیفه شرعی خودمان عمل کرده ایم. این رویه در امور عرفی هم جاری است. فرض کنید در یک خانواده یک پدر وجود دارد یک فرزند و یک خدمتکار. اگر ماموریت فرزند رساندن پیام های پدر به خدمتکار باشد، و خدمتکار به اعتماد گفته فرزند ـ که دستوری را از پدر برای او نقل کرده است ـ کاری را انجام بدهد، گرچه پدر در آن مورد خاص واقعا آن دستور را نداده باشد و دستور دیگری صادر کرده باشد، خدمتکار در انجام دستوری که از طریق فرزند خانواده به او منتقل شده است، معذور است. و در این مورد وظیفه خود را انجام داده است. بنا بر این خبر واحد گرچه حجت است؛ لزوما بیان گر واقعیت نیست.

 

نقل مطالب با ذکر منبع و عنوان « مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد » بلامانع است.

 


١٦:١٠ - شنبه ١٦ بهمن ١٣٩٥    /    شماره : ٨٢٩٦٦    /    تعداد نمایش : ١٥٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657