چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦


مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.





  چاپ        ارسال به دوست

هادی قربانیار - مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد

گمشده ی اسلام در کلاس‌های درس غرب(ترجمه)

گمشده ی اسلام در کلاس های درس غرب(ترجمه)

نویسنده: سرکار خانم Kishwar Rizviدانشیار رشته تاریخ هنر در دانشگاه Yale

مترجم: هادی قربان یار

اطلاعات نادرست بسیاری در مورد اسلام وجود دارد. رسانه های غربی بیشتر افراط گرایی ها و تعصباتی مانند اینکه اسلام یک دین خشن است را به نمایش می گذارند. در همین راستا نیز فیلم ها و برنامه های زیادی در رسانه های غربی تولید می‌شود.

تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شد، نشان داد که اکثریت آمریکایی ها از اسلام چیزی نمی دانند. طی این بررسی ها 36 درصد ابراز تمایل کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد دین داشته باشند.

این گونه آمارها حاکی از وجود یک فرصت برای مربیان و اساتید مدارس و دانشگاه ها است. به عنوان استاد حوزه ی هنر و معماری، به نظر من در طول 20 سال گذشته اساتید و فعالان آکادمیک تلاش کرده اند تا آموزه های اسلام را در دبیرستان ها و سایر موسسات علمی توسعه بدهند.

اما مشکل این است که آموزش اسلام منحصر و محدود به اعمال دینی شده است؛ در حالیکه به ندرت از تاثیر اسلام بر فرهنگ و هنر بویژه در آمریکا صحبت به میان آمده است.

در کتاب های تاریخ دبیرستان ها، اشاره ی کمی به تاریخ در هم تنیده ی اروپا، آسیا و آفریقا در قرون وسطی و رنسانس شده است. همچنین از شکوفایی هنر، ادبیات و معماری نیز در طول این مدت، کمتر سخن به میان آمده است.

به عنوان نمونه در در فصل دهم یکی از کتب تاریخ دبیرستان های نیویورک، جهان اسلام مطرح شده است به گونه ای که از تاریخ هزار ساله اش، فقط به مساله ی "نظامیان عرب" و ظهور امپراطوری های اسلامی  اشاره شده است.

اینچنین دیدگاه و رویکرد بسیار محدود و بسته خالی از هر گونه اشاره به تبادلات فرهنگی این هزار سال است.

نکته این است که داستان اسلام را نمی‌توان بدون درک عمیق‌تری از تاریخ فرهنگی‌اش بیان کرد. بنابراین نقش اساتید و اهل علم در تکمیل این میراث چیست؟ به نظر من، اگر هویت ها صرفاً و فقط در قالب دین تعریف نشوند، تصویر کامل تری از دین را می‌توان ترسیم کرد. این بدین معناست که اساتید و مدرسین بر روی تبادلات فرهنگی ای که بین مرزهای شعر و هنر صورت گرفته است، تمرکز کنند. هنر در دبیرستان ها و دانشگاه ها می‌تواند روشن‌کننده  و برجسته کننده‌ی ارتباطات مهم بین اسلام و تاریخ جهان باشد.

بیشتر دانشجویان نسبت به این مساله رویکردی باز داشته و از این ارتباط بین فرهنگی استقبال می‌کنند، حتی اگر لازم باشد تا باورهای پیشین خود در باره ی اسلام را کنار بگذارند. البته که جداسازی سیاست های امروز از واقعیات تاریخی کار ساده ای نیست.

این تبادلات و ارتباط فرهنگی تنها مربوط به گذشته نیست؛ بلکه امروز نیز ما شاهد این مساله در آمریکا که اسلام قرن ها بخش اصلی فرهنگ آن بوده است، هستیم.

خدمات مسلمانان به هنر و معماری تنها منعکس کننده ی تنوع در آمریکا نیست؛ بلکه بازتاب تنوع اسلام در این کشور نیز میباشد. مسلمانان در آمریکا تنوعی غنی از اقوام، زبان ها و فرهنگ‌های مختلف را دارا هستند.

اساتید و فعالان عرصه‌ی آکادمیک بویژه در حوزه‌ی هنر و علوم انسانی در آمریکا، نقش مهمی را در ادبیات دینی بازی می‌کنند. 

منبع:Sojourners

نقل مطالب با ذکر منبع و عنوان « مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد» بلامانع است .

 


١١:١٩ - يکشنبه ٢٧ فروردين ١٣٩٦    /    شماره : ٨٤٦٣٧    /    تعداد نمایش : ١٣٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657