چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦


مقالات

سید یحیی موسوی - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
سیطره‌ی دراز آهنگ و فراخ‌دامن سکولاریسم به‌مثابه‌ی یکی از اندیشه‌های بنیادین مدرنیسم بر جهان، با تجربه‌های گوناگون و پیامدهایی که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ملت‌ها از خود برجای گذارد، آنتی‌تز بنیادگرایی را نیز در درون خود پروراند. بنیادگرایی فرزند نامشروع سکولاریسم و نتیجه‌ی پیوند نامبارک دو ایده‌ی متضاد و پاشاندن بذر سکولاریسم در کشتزار مذهب مؤمنان است. ازاین‌رو، باید گفت که هم از منظر تئوریک و هم به لحاظ عملی، نطفه‌ی بنیادگرایی در دامن دولت‌های سکولار بسته شده است. پرسش جستار حاضر این است که اصطلاح نسبتاً مشهور «بنیادگرایی» به چه معناست و ویژگی‌ها و مصادیق آن کدام است. این نوشته در دو بخش مفهوم‌شناسی و ویژگی‌ها تقسیم شده است. در بخش نخست به مبحث مفهوم‌شناسی می‌پردازیم و در بخش دوم ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی بنیادگرایی را توضیح خواهیم داد.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
موسسه زبان و فرهنگ شناسی در نظر دارد همایش بین المللی با عنوان «همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل» را در اسفندماه سال جاری برگزار نماید.

گزارش نشست گروه پژوهشی گفتگوی ادیان
به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز پژوهشی مشهد، نشست تخصصی با عنوان «از دین تا ادیان؛ تبیین مفهوم دین جهانی» در تاریخ سوم آبان ماه در محل تالار محققان مرکز پژوهشی با حضور ارزشمند دکتر بشیر سعده؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ برگزار گردید. در طی این نشست مقایسه تطبیقی میان مفهوم دین و Religion ارائه گردید.

حجت الاسلام احمد مروارید - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروارید، پژوهشگر مرکز پژوهشی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد، در این نشست که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، به بررسی اصول روان‌شناسی از منظر فقه اسلامی پرداخت. وی به موضوع تداعی آزاد و تقابل آن با فقه اسلامی اشاره و اظهار کرد: یک عنصر محوری در روان‌کاوی تداعی آزاد است. تداعی آزاد به این معناست که کسی که مراجعه به روان‌کاو می‌کند و در جلسه روان‌کاوی هر آنچه از ذهن او می‌گذرد، بیان می‌کند. ...

دکتر سید حسین همایون مصباح - مطالعات اسلامی و آینده پژوهی
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، سید حسین همایون مصباح، امروز در نشست «تأثیر انسان¬گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد به مؤلفه‌های انسان‌گرایی نوین و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی پرداخت. استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد با اشاره به اینکه سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دین است. وی اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی به آن جهان مدرن می‌گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می‌گویند.





  چاپ        ارسال به دوست

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس

کارگاه آشنایی با الزامات و فرایند تدوین و بازنگری متون درسی(گزارش اجمالی)

گزارش اجمالی افتتاحیه کارگاه آشنایی با الزامات و فرایند تدوین و بازنگری متون درسی

حسب دستور ریاست محترم جامعه المصطفی العالمیه حضرت آیت‌الله اعرافی مبنی بر واگذاری بخشی از تدوین و بازنگری متون درسی به مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس و ضرورت آشنایی اساتید محترم با اصول و استانداردهای تدوین متن، کارگاه سه‌روزه از 26 الی 28 تیرماه با عنوان «آشنایی با اصول و مبانی تدوین متون درسی» در ساختمان ستاد مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس از سوی مرکز پژوهشی برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن رضایی مدیرکل دفتر تدوین متون درسی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و جناب آقای دکتر سید امیر هاشمی کارشناس مسئول این اداره، تدریس در این کارگاه را به عهده داشتند. افتتاحیه این کارگاه با حضور ارزشمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی معاون محترم آموزش جامعه المصطفی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس برگزار گردید.

 

در آغاز کارگاه، پس از تلاوت قرآن کریم توسط قاری بین‌المللی جناب آقای تقی پور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده رئیس محترم مرکز پژوهشی به میهمانان و شرکت‌کنندگان خیرمقدم گفته و گزارش مختصری از پیشینه و روند اجرایی تدوین متون در مشهد را به حاضرین ارائه کردند.

 

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن رضایی با بیان اهمیت و عظمت پروژه تدوین متون آموزشی به ویژه در المصطفی که دارای اقتضائات خاص بین المللی می‌باشد، خواستار حضور حداکثری اساتید محترم المصطفی و به‌ویژه مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس در این زمینه شدند و ابراز امیدواری کردند که بتوانند از طریق این کارگاه اساتید توانمند و علاقه‌مند را در جهت تدوین و بازنگری متون در حوزه‌های دانشی المصطفی به‌کارگیرند.

 

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی معاونت محترم پژوهش المصطفی که به‌تازگی مسئولیت معاونت آموزش را به عهده گرفته‌اند، نکات نه‌گانه مهم و قابل‌توجهی را در زمینه مؤلفه‌های موردنیاز متون درسی عرضه داشتند:

1- تناسب متن با سطح تحصیلی فراگیر؛

2- روانی و آسان‌یابی؛

3-ساختارمندی و عنوان‌بندی؛

4- تقویت‌کننده روحیه تدبر، تفکر و نقد در فراگیران؛

5- روزآمدی و جامعیت؛

6- داشتن اعتبار علمی مناسب؛

7- انتقال‌دهنده ارزش‌های نظام آموزشی؛

8- تناسب داشتن حجم متن با محتوای درسی؛

9- زمینه‌سازی برای انتقال فراگیر به مراحل بعد نظام آموزشی.

همچنین ایشان در کنار متن درسی از استاد و فضای آموزشی هم به‌عنوان عوامل دیگر یاد کردند که در زمینه انتقال مفاهیم آموزشی و بهبود کیفی آموزش مهم و مؤثرند.

در پایان مراسم افتتاحیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌مهر ریاست مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس با تبریک مسئولیت جدید و مهم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی به‌عنوان معاون آموزشی المصطفی، ابراز امیدواری کردند حضور ایشان بتواند در زمینه پیوستگی هرچه بیشتر پژوهش و آموزش المصطفی با توجه به وزانت علمی و پیشینه ایشان، راهگشا و تحول‌آفرین باشد.

 

 

 

 

 

 

 


٠٩:٢٨ - دوشنبه ٢ مرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٨٦٥٦٤    /    تعداد نمایش : ٧٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657