سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦


مقالات

پژوهش مدرسه عالی خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران، نشست «آشنایی با مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد و فعالیت‌های این مرکز» را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده؛ رئیس مرکز پژوهشی برگزار کرد. در این نشست که روز سه‌شنبه 31 شهریور 1396 برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده ابتدا ضمن گرامیداشت ایام محرم‌الحرام و ایام سوگواری سیدالشهدا علیه‌السلام، برای جمیع مسلمین طلب عنایت و معرفت داشت و در ادامه به تشریح کارها، دستاوردها و نحوه همکاری‌ها پرداخت.

سیدعلی واعظ زاده- مرکز پژوهشی جامعة المصطفی مشهد
میل به پرش از ارتفاع، حرکت با سرعت زیاد، تماشای صحنه‌های دل‌خراش و ترسناک، خودآزاری و دیگرآزاری، انجام بازی‌های خشن در محیط واقعی و مجازی، تن دادن به چالش های خطرناک و در سطوح بالاتر هنجارشکنی‌های اجتماعی و ارتکاب جرائم، همگی نمودهایی از رفتارهایی است که غالباً هیجان‌های منفی در فرد ایجاد می‌کند. از گذشته تاکنون برخی افراد با پایه‌گذاری روش‌ها و شیوه‌های ایجاد هیجان منفی توانسته‌اند در عرصه اجتماع افراد به‌ویژه جوانان را دچار تنش‌های روانی کنند که تعدادی از آنها هنوز هم کمابیش بروز و ظهور دارند که در عصر حاضر با گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌های مجازی، با روش‌های جدید و استفاده از بسترهای نوپدید پا به عرصه گذاشته‌اند. در این یادداشت سعی می کنیم تا با رویکرد روانشناختی، نگاهی گذرا به جزئیات برخی بازی‌های هیجانی داشته باشیم و آثار منفی بلند مدت آنها را بررسی کنیم.

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
مرکز پژوهشی جامعه المصطفی(ص)العالمیه مشهد مقدس به منظور حمایت از آثار و تحقیقات علمی طلاب محترم المصطفی، در نظر دارد یادداشت های پژوهشی ایشان را در سایت مرکز پژوهشی انتشار دهد. محققان و پژوهشگران ارجمند می توانند یادداشت های علمی خود(حداکثر هزار کلمه) را در چهار محور کلی: 1- منویات مقام معظم رهبری، ریاست مکرم المصطفی و مباحث راهبردی روز 2- مطالعات اسلامی و آینده پژوهی 3- گفتگوی ادیان( اسلام، مسیحیت، یهودیت و ...) 4- جریان شناسی فکری و معرفتی جهان اسلام به صورت حضوری یا از طریق کانال تلگرامی به جناب آقای واعظ زاده ارسال فرمایند.

روح الله موحدی - گفت و گوی ادیان
تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت شناختی ای است که اختلاف نظر دینی به وجود می آورد: آیا آگاه شدن از ماهیت و میزان اختلاف نظر دینی موجب می شود که اعتقاد قطعی به دیدگاه های دینی یا دیدگاه های صریحاً غیردینی برای ما نامعقول شود؟ در این نوشتار به دو دیدگاه مصالحه گری پرداخته می شود.

رضا اکبری - گفت‌و گوی ادیان
مناسک زیارت با هرچه فاصله گرفتن زمانی از تاریخ صدر اسلام به‌ویژه در جوامع معاصر از مبانی و اصول و اهداف خود نیز دور گردیده و همراه با دیگر پدیده¬ها، اندک‌اندک صورتی دنیایی (سکولار) به خود گرفته است. برای مثال تمایل به جنبه¬ی گردشگری و توریستی و کم¬رنگ شدن جنبه¬ی معنوی، زیارتی و قدسی آن را می‌توان از مصادیق بارز آن دانست. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش می‌شود به مشترکات و تمایزات این دو و اینکه چگونه این پدیده تغییر می‌یابد، تأمل شود.





  چاپ        ارسال به دوست

مرکز پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس

کارگاه آشنایی با الزامات و فرایند تدوین و بازنگری متون درسی(گزارش اجمالی)

گزارش اجمالی افتتاحیه کارگاه آشنایی با الزامات و فرایند تدوین و بازنگری متون درسی

حسب دستور ریاست محترم جامعه المصطفی العالمیه حضرت آیت‌الله اعرافی مبنی بر واگذاری بخشی از تدوین و بازنگری متون درسی به مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس و ضرورت آشنایی اساتید محترم با اصول و استانداردهای تدوین متن، کارگاه سه‌روزه از 26 الی 28 تیرماه با عنوان «آشنایی با اصول و مبانی تدوین متون درسی» در ساختمان ستاد مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس از سوی مرکز پژوهشی برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن رضایی مدیرکل دفتر تدوین متون درسی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و جناب آقای دکتر سید امیر هاشمی کارشناس مسئول این اداره، تدریس در این کارگاه را به عهده داشتند. افتتاحیه این کارگاه با حضور ارزشمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی معاون محترم آموزش جامعه المصطفی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس برگزار گردید.

 

در آغاز کارگاه، پس از تلاوت قرآن کریم توسط قاری بین‌المللی جناب آقای تقی پور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده رئیس محترم مرکز پژوهشی به میهمانان و شرکت‌کنندگان خیرمقدم گفته و گزارش مختصری از پیشینه و روند اجرایی تدوین متون در مشهد را به حاضرین ارائه کردند.

 

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن رضایی با بیان اهمیت و عظمت پروژه تدوین متون آموزشی به ویژه در المصطفی که دارای اقتضائات خاص بین المللی می‌باشد، خواستار حضور حداکثری اساتید محترم المصطفی و به‌ویژه مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس در این زمینه شدند و ابراز امیدواری کردند که بتوانند از طریق این کارگاه اساتید توانمند و علاقه‌مند را در جهت تدوین و بازنگری متون در حوزه‌های دانشی المصطفی به‌کارگیرند.

 

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی معاونت محترم پژوهش المصطفی که به‌تازگی مسئولیت معاونت آموزش را به عهده گرفته‌اند، نکات نه‌گانه مهم و قابل‌توجهی را در زمینه مؤلفه‌های موردنیاز متون درسی عرضه داشتند:

1- تناسب متن با سطح تحصیلی فراگیر؛

2- روانی و آسان‌یابی؛

3-ساختارمندی و عنوان‌بندی؛

4- تقویت‌کننده روحیه تدبر، تفکر و نقد در فراگیران؛

5- روزآمدی و جامعیت؛

6- داشتن اعتبار علمی مناسب؛

7- انتقال‌دهنده ارزش‌های نظام آموزشی؛

8- تناسب داشتن حجم متن با محتوای درسی؛

9- زمینه‌سازی برای انتقال فراگیر به مراحل بعد نظام آموزشی.

همچنین ایشان در کنار متن درسی از استاد و فضای آموزشی هم به‌عنوان عوامل دیگر یاد کردند که در زمینه انتقال مفاهیم آموزشی و بهبود کیفی آموزش مهم و مؤثرند.

در پایان مراسم افتتاحیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌مهر ریاست مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس با تبریک مسئولیت جدید و مهم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی به‌عنوان معاون آموزشی المصطفی، ابراز امیدواری کردند حضور ایشان بتواند در زمینه پیوستگی هرچه بیشتر پژوهش و آموزش المصطفی با توجه به وزانت علمی و پیشینه ایشان، راهگشا و تحول‌آفرین باشد.

 

 

 

 

 

 

 


٠٩:٢٨ - دوشنبه ٢ مرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٨٦٥٦٤    /    تعداد نمایش : ٤٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کانال ارتباطی

کانال تلگرام مرکز پژوهشي جامعه المصطفي

نشر کتب

تازه های نشر المصطفی

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدید

 بازدید این صفحه : 7570
 بازدید امروز : 88
 کل بازدید : 44364
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/7657