14 بهمن 1396 خواندن 255 دفعه
نفوذ فراوان علم، بسیاری از متفکران را به این باور سوق داده بود که علم به مثابه منبع مناسبی برای پاسخگویی به مسائل مربوط به جهان و جایگاه انسان در جهان، جانشین دین شده… ادامه مطلب...
14 بهمن 1396 خواندن 387 دفعه
یکی از مهم‌ترین منابع جهت فهم معارف دینی و چارچوب‌های نظری دین اسلام بر اساس مکتب اهل‌البیت علیهم السلام و وبه ویژه امام علی علیه السلام، فهم و استنباط یکی از استوانه‌های حکمت اسلامی… ادامه مطلب...
14 بهمن 1396 خواندن 250 دفعه
 آیا در جامعه‌ای کثرت‌گرا که مشخصه آن وجود تنوع و اغلب تعارض در بین اعتقادات دینی است، ممکن است برداشت‌های دینی از خوبی و درستی، مبنای مشروعی برای عقاید سیاسی باشد؟ آيا اختلاف‌نظر دینی… ادامه مطلب...
14 بهمن 1396 خواندن 289 دفعه
تمرکز این نوشتار بر چالش معرفت شناختی ای است که اختلاف نظر دینی به وجود می آورد: آیا آگاه شدن از ماهیت و میزان اختلاف نظر دینی موجب می شود که اعتقاد قطعی به… ادامه مطلب...
12 بهمن 1396 خواندن 244 دفعه
یکی از مسائلی که متفکران مسلمان در حوزه اخلاق اسلامی بدان پرداختند این بود که چگونه از سعادت به گونه ای حرف بزنند که برای همه در دسترس باشد. فارابی و ابن سینا تلویحاً… ادامه مطلب...
12 بهمن 1396 خواندن 262 دفعه
تمایز واقع/ارزش گویای این است که اخلاق هنجاری نهایتاً نوعی مراقبه انفسی است که نمی‌توان آن را برحسب صدق و کذب، ارزیابی کرد. از دیدگاه اخلاق پست‌مدرن و برخی نظام‌های اخلاقی اواخر قرن بیستم… ادامه مطلب...
10 آذر 1397 خواندن 388 دفعه
سرعت شگفت آور علم و به تبع آن توسعه ی شتابناک ارتباطات و ظهور پدیده اینترنت و گوشی های هوشمند و نیز حرص و طمع سیری ناپذیر انسان¬ها در استثمار و استعمار و به… ادامه مطلب...
29 بهمن 1396 خواندن 301 دفعه
منتقدان [کتاب مقدس] عموماً فصول نخستین سِفر آفرینش را اسطوره قلمداد میکنند. با وجود این، کتاب مقدس آدم و حوا را انسانهای حقیقی معرفی میکند که دارای فرزندان حقیقی بوده اند و نسل انسانها… ادامه مطلب...
29 بهمن 1396 خواندن 285 دفعه
انواع مختلفی از دیدگاه های تکاملی وجود دارد که می توان گفت برای خداوند نقشی قائل می شوند. در واقع، درباره اینکه خداوند چگونه با تکامل ارتباط پیدا می کند، برداشت های مختلفی وجود… ادامه مطلب...
07 اسفند 1396 خواندن 305 دفعه
باید بین دو نوع شکاکیت درباره امکان داوری های اخلاقی دارای اعتبار آفاقی، تفکیک قائل شویم. شکاکیت درونی و شکاکیت بیرونی. با اینحال تنها نوع معقول از شکاکیت اخلاقی شکاکیت اخلاقی درونی است. ادامه مطلب...
09 اسفند 1396 خواندن 331 دفعه
توهم انگاری یعنی باور به اینکه «جهان» صرفاً واقعی به نظر می‌رسد. حواسمان ما را فریب می‌دهند. توهم انگاری با انکار وجود شر، مسئله شر را حل می‌کند. توهم انگاری وجود خدا را تصدیق… ادامه مطلب...
20 فروردين 1397 خواندن 211 دفعه
 آیا در جامعه‌ای کثرت‌گرا که مشخصه آن وجود تنوع و اغلب تعارض در بین اعتقادات دینی است، ممکن است برداشت‌های دینی از خوبی و درستی، مبنای مشروعی برای عقاید سیاسی باشد؟ آيا اختلاف‌نظر دینی… ادامه مطلب...
صفحه1 از5